Er tyrefægtning en synd?

Spørgsmål:

Hej!

Jeg tænkte, om der er nogen, på spørgepanelet her, der kan svare på dette spørgsmål.

For nylig så jeg et program, som jeg havde hentet fra dyrevelfærdsorganisationen SHARKS hjemmeside.

Det var et gammelt program, som var blevet vist på TV3 for nogen år siden, hvor Jens Romundstad (Bedre kendt som Biker-Jens) prøver grænser af i en række forskellige jobs, og lignende. En af de her grænser er som tyrefægter!

Programmet blev senere tildelt "The Brigitte Bardot award" fra the Humane Society of the United States, for bedste internationale dyrevelfærdsprogram på TV.

I programmet interviewer Biker-Jens en Pat Vinet, som arbejder for SHARK. I programmet siger hun, at tyrefægtning(som er en blodig sport, som går ud på at dræbe fredelige dyr for underholdningens skyld), er noget, som finder sted i flere katolske lande, og derfor(fordi paven har stor indflydelse i de lande)har de sendt flere breve til paven, hvor de beder ham om at bruge sin indflydelse til at sige "stop" til tyrefægtning.

Men paven ignorerer dem og bruger ikke sin indflydelse til at stoppe denne blodige sport.

Derfor vil jeg stille to spørgsmål:

1. Er tyrefægtning eller mishandling mod et andet dyr en synd, hvis man læser i Bibelen?

2. Hvis dyremishandling er en synd, ifølge Bibelen. Hvorfor gjorde den daværende pave, og hvorfor gør den nuværende pave ikke noget ved det?

Håber, at der er nogen, der kan give svar på det, fordi jeg er lidt i tvivl.

Hilsen Mikkel Grosen

Svar:

Kære Mikkel Grosen

Der hersker ingen tvivl om, at dyremishandling er en synd, hvis den er udtryk for bevidst ondskab og pineri.

Når det kommer til spørgsmålet om tyrefægtning, skal man huske på, at det ikke startede som den form for underholdning, som det er blevet til i dag. Traditionen stammer formodentligt tilbage fra keltisk tid, hvor Spanien var hjemsøgt af vilde tyre.

Omringet og truet af disse vilde og stærke dyr, så mennesket sig nødsaget til bekæmpe dem for at beskytte sig selv. De modige mænd, som overmandede tyrene blev naturligvis hurtigt udråbt til folkehelte.

Sidenhen blev det, som en del af spansk folketradition til en blanding af sport og underholdning. Oprindeligt var dyremishandling derfor ikke motivationen, men overlevelse.

Faktisk har der været paver, der har fordømt tyrefægtning. Pius V udstedte i 1567 et forbud tyrefægtning, men det er som bekendt ophævet igen, og gælder ikke længere i nutidens Spanien.

Den nuværende pave kan rent juridisk ikke gå ind og diktere spansk lovgivning. Han kan højst fordømme det moralsk.

Måske peger du på et svagt punkt i den moderne moralteologi. Den mangler måske nok i højere grad at bevidstgøre sig omkring en række dyreetiske spørgsmål og at formulere en mere nøjagtig dyre-etik.

Forklaringen på denne mangel er, at det dyre-etiske i en vis forstand er en moderne problemstilling. Den tiltagende mishandling som dyr møder fra mennesker, som på for eksempel svinefarme og i svinetransporter og gennem perversiteter i form af dyresex, er nye fænomener. Dog er ikke altid tyren, som lader livet. Det er rent faktisk sket, at det er tyrefægteren, som har mistet livet. Og det er mindst ligeså stor en synd, bevidst at bringe sit liv i fare på den måde, som det er at mishandle et dyr.

Med venlig hilsen

Iben Tranholm, cand.theol og kommunikationschef i Den Katolske Kirke i Danmark

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.