Frimurerlogens hemmelige ritualer giver prestige

De første frimurerloger blev dannet af de murere, der byggede Europas katedraler, skriver Anders Brønsted. - Foto: Foto: sxc.hu

Hemmelige ritualer styrker fællesskabet og identiteten for de indviede, skriver cand.mag. Anders Bæk Brønsted

Spørgsmål:

Hej, jeg er en nysgerrig ung mand, som søger information om frimurerne. Det som fanger min opmærksomhed er, om det passer, at frimurerne passer på meget gamle og meget fortrolige hemmeligheder. Jeg er også nysgerrig efter at finde ud af deres ritualer. Hvad gør de under deres ritualer, og hvad er det, de gør med dødningehoveder og ligkister? Håber I kan hjælpe mig!

Patrick Eriksen

Svar:

Hej Patrick,

Som du måske ved, rækker frimurertraditionen flere hundrede år tilbage i tiden. Nærmere bestemt blev den første frimurerloge dannet i England i 1717, så det er en 300 år lang tradition, der har forgrenet sig i mange forskellige retninger, så der findes desværre ikke entydige svar på dine spørgsmål.

Selv om mange frimurerloger bygger på et kristent grundlag, er nogle loger spirituelt åbne og andre rent humanitære uden religiøst indhold. Mange loger er kun for mænd, men visse for både mænd og kvinder. Nogle loger har tiltrukket fritænkere og esoterikere, andre det bedre borgerskab og forretningsfolk. Og som du selv er inde på, er frimurerne og deres ritualer omgærdet med megen mystik og hemmelighedskræmmeri, så det gør ikke sagen nemmere.

Men vi ved dog, at de første frimurerloger blev dannet af frie murere og stenhuggere eller nærmere bygmestre og arkitekter der rejste rundt i Europa og byggede de store kirker og katedraler. Disse frimurere, som ikke var organiserede i lokale håndværkerlaug, havde behov for at dele deres viden med hinanden om kirkebyggeriet ikke mindst den okkulte symbolik, der lå til grund for bygningen af de hellige bygninger.

Og denne viden om bygningskunst var dybest set en symbolsk viden om menneskets åndelige og moralske udvikling og sociale ansvarlighed. Frimurerlogernes hierarkiske inddeling i de klassiske tre grader som lærling, svend og mester, og de centrale symboler som loddet, vinkelmåleren, passeren, hammeren, stigen, murerskeen osv., vidner om den religiøse bevægelses rod i en håndfast praksis.

Frimurerne mødte megen modstand og blev til tider forfulgt af bl.a. den katolske inkvisition og nazisterne, så det er på den baggrund ikke underligt, at de efterhånden lærte at beskytte sig selv og deres fællesskab bag hemmelige håndtryk og kodeord.

Spørger man nutidige danske frimurere, hvorfor de opretholder de mange hemmeligheder, svarer de bl.a., at det ville være synd at afsløre de hemmelige ritualer for nye generationer af frimurere, da det ville ødelægge oplevelsen og indsigterne - der følger med. Det ligger jo netop i ritualernes og symbolernes tidløse natur at åbne op for mangfoldige tolkninger og erkendelser.

Tidligere var begrundelsen også, at frimurerne besad hemmeligheder af mystisk art, der kunne give en personlig kontakt til det guddommelige. Ifølge denne opfattelse rummer ritualer en adgang til menneskets og naturens skjulte kræfter og kan på den måde defineres som magi, der både kan bruges og misbruges, og som kan være farlig at give sig i lag med uden den rette vejledning og selvkontrol. Hemmelighederne bliver også i sig selv symboler på det, som ikke kan beskrives i ord, hvilket de hemmelige ritualer og symboler netop er.

Endelig kan man som en sociologisk pointe tilføje, at viden giver magt og social status i forhold til dem, som er interesseret i den. Hemmeligheder skaber derfor nysgerrighed, prestige, identitet og fællesskab og er gode redskaber til at opretholde et internt hierarki.

Men det er også af psykologiske grunde forståeligt, at frimurere ikke ønsker ritualer og symboler, de sætter højt, eksponeret for offentlig bespottelse af folk, der ikke forstår sig på dem. Man beskytter på den måde sin sårbarhed.

Og det er klart, at hemmelighederne skaber myter og misundelse hos dem, der ikke kender dem. Særligt fordi mange frimurere har været magtfulde og indflydelsesrige mennesker, hvis motiver man kun kunne gætte om. Af kendte frimurere kan nævnes flere danske konger, Ørsted, Thorvaldsen, Voltaire, Goethe, Kipling, Mozart, Churchill, Washington, Franklin og Roosevelt.

Når du konkret spørger til frimurernes ritualer, bliver det svært at svare præcist, da de om noget er velbevarede hemmeligheder. Det er en æressag for alle frimurere at bevare de fortrolige hemmeligheder. Mange af frimurernes symboler og ritualer trækker spor tilbage til mysteriereligionerne i det gamle Grækenland og Egypten, den kristne tradition i særlig grad, middelalderens tempelriddere og renæssancens okkulte strømninger.

Mange af optagelses- og forfremmelsesritualerne kredser om temaerne fødsel, liv og død. Hvor kommer vi fra, hvad handler livet om og hvor er vi på vej hen? det er de tre grundlæggende spørgsmål, der optager frimurerne. Vigtig er symbolikken lys og mørke; død og åndelig genopstandelse.

Da Odd Fellow Palæet på Bredgade i København brændte i 1992, fandt man en kiste med et skelet, hvilket meget godt illustrerer dødssymbolikken i frimurernes ritualer. Generelt er ritualerne inddelt i en række erkendelsestrin, og til hvert trin hører en særlig symbolik, som i ord, musik, tegn og belysning mv. kendetegner det enkelte trin og dets ritualer.

Den norske professor i teologi, Sverre Dag Mostad, skrev i 1994 bogen: Frimureri mysterier, fellesskab, personlighetsdannelse. Her afslørede han nogle af de hemmelige ritualer, så godt som det nu havde været ham muligt at stykke dem sammen, fordi han mente, at det kristne budskab skulle være åbent for alle og det er det ikke hos frimurerne, der tæller mange præster. Bogen vakte stor opsigt, og frimurerne forsøgte at få bogen gjort forbudt.

Du kan søge flere informationer på Den Danske Frimurerordens hjemmeside. Den Danske Frimurerorden er den største orden herhjemme, og deres hovedkvarter, Stamhuset, ligger på Blegdamsvej i København i den karakteristiske, store og lukkede bygning, der er bygget til frimurerformål.

Der er mange spændende artikler på deres hjemmeside, men du finder ingen beskrivelse af deres ritualer. Jeg har selv, uden held, prøvet at liste informationer ud af de frimurere, jeg kender. Måske skal man bare respektere, at det er deres hemmelighed

Anders Bæk Brønsted
Cand.mag. i religionshistorie og filosofi

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.