Spørg

Har muslimer lov at dele sig i sunni- og shia?

"Vi har en eneste Gud, en eneste profet, en eneste Koran, som er fælles, og som vi holder os til," skriver imam Kassem Rachid.

Du har helt ret i, at muslimer ikke må opdele sig i grupper. Dem, der står for opdelingen, har et meget stort ansvar over for Allah på dommedag, svarer imam Kassem Rachid

Spørgsmål:

Kære brevkasse

Hvorfor er opdeling af shia og sunni tilladt, når Allah har gjort det klart, at muslimerne ikke må opdele sig i grupper (altså, at vi er én ummah)?

Det er jo opdeling, og det ikke tilladt at opdele sig, for eksempel ved at være nationalist og tro, man er bedre end andre, så hvordan er det med shia og sunni?


Siger islam noget om de her to retninger, og hvis ikke, er det så ikke en stor synd, at folk har opdelt sig i sunni/shia?

Venlig hilsen
Layal

Svar:

Kære Layal

Tak for dit spørgsmål.

Du har helt ret i, at muslimer ikke må opdele sig i grupper, og det er rigtigt, at vi er en ummah (en nation). Det er jo meget svært både for muslimer og ikke-muslimer at forstå, at vi opdeler os i forskellige grupper.

LÆS OGSÅ:Hvad er forskellen på sunni- og shiaislam?

Hvis vi ser på profetens tid og hans tilhængere, så har der ikke været nogen opdeling. Mohammeds nærmeste, Abu Baker, tog magten efter ham, som profeten har anbefalet i mange tilfælde, alligevel blev der uenighed mellem nogle muslimer om magtovertagelsen.

Det er uklart, hvornår det hele startede, men gennem tiden er den uenighed blevet større, og også blevet en politisk problematik. Så svaret på opdelingen er uenighed om magten, og efter flere generationer har der været forskellige fortolkninger af Koranen, bøn og kald til bøn.

I dag ser de to grupper sig desværre som fjerne fra hinanden. Og det er selvfølgelig træls og ærgerligt og en kæmpe problematik, og dem, der står for opdelingen har et meget stort ansvar over for Allah på dommedag. Til sidst er spørgsmålet, hvad vi almindelige muslimer kan gøre?

LÆS OGSÅ: Imam: Forskelle mellem sunni- og shiaislam

Mit råd til enhver muslim er, at man ikke skal være fanatiske til den ene eller den anden gruppe, men lære at acceptere og respektere hinandens uenigheder. Vi kan ikke blive enige med hinanden, men vi er stadigvæk alle muslimer.

Vi har en eneste Gud, en eneste profet, en eneste Koran, som er fælles, og som vi holder os til. Ingen af os er Gud og kan derfor heller til dømme hinanden, men kan gøre, hvad vi ser er rigtigt ifølge Guds og profetens ord.

LÆS OGSÅ:Kan sammenstød mellem sunni- og shiamuslimer ske i Danmark?

Jeg er selv ikke glad for at diskutere den konflikt, og mine erfaringer siger, at man får det dårligt i sit hjerte efter diskussionen.

Det vi kan se i Danmark er, at selv om folk ikke er enige med hinanden i grupper og/eller i partier alligevel respekterer og accepterer hinandens holdninger, og alle arbejder sammen for deres befolkning og samfund. Det er noget, som vi kunne lære noget af.

Venlig hilsen
Kassem Rachid
Imam og tolk

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.