Vil Allah straffe os for at være kærester?

Gud er nådig og barmhjertig, og Han tilgiver den, der angrer sine fejltrin og forbedrer sig. Hvad der venter den, som overtræder Guds vejledning med fuldt overlæg, ved kun Gud, skriver muslimske Aminah Tønnsen.

Som mennesker må vi hver eneste dag træffe valg og leve med konsekvenserne af de valg, vi træffer, svarer muslimsk forfatter og foredragsholder Aminah Tønnsen

Spørgsmål:

Hej brevkasse,

Jeg har en kæreste, som jeg virkelig elsker højt, men er bange for, det er noget stort, vi har gang i. Vi vil heller ikke slå op med hinanden, fordi så er det som om, at én af os træder ud af forholdet og forsvinder for evigt.

Vi kan ikke leve uden hinanden, fordi vi har store følelser for hinanden og er meget forelskede i hinanden, altså dybt forelskede i hinanden. Vi er begge to muslimer, og vi frygter den straf, man kan få fra Allah.

LÆS OGSÅ:Jeg fortryder sex før ægteskabet

Vi vil gerne høre, om det er forkert at være kærester, selvom vi elsker hinanden rigtig højt og ikke kan give slip på hinanden? Jeg vil blive meget glad, hvis I har et svar, som kan hjælpe mig med det her og vil også gerne vide, hvad konsekvenserne er?

Venlig hilsen
Adam

Svar:

Kære Adam, fred være med dig,

Ifølge islam/Koranen bør mennesker begrænse deres seksuelle udfoldelser til at foregå inden for rammerne af et lovformeligt ægteskab, uanset hvor højt man så end elsker hinanden.

Gud er nådig og barmhjertig, og Han tilgiver den, der angrer sine fejltrin og forbedrer sig. Hvad der venter den, som overtræder Guds vejledning med fuldt overlæg, ved kun Gud.

LÆS OGSÅ:Er det en stor synd at have en kæreste?

Som mennesker må vi hver eneste dag træffe valg og leve med konsekvenserne af de valg, vi træffer. I har valget mellem at gifte jer, at fortsætte med at være kærester (og leve med den dårlige samvittighed, det giver jer) eller at være venner, indtil I har mulighed for at gifte jer.

Valget er jeres, og I må selv tage konsekvenserne. Så enkelt er det.

Venlig hilsen
Aminah Tønnsen
Muslimsk forfatter og foredragsholder

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.