Sandheden er større, end vi aner

Thomasevangeliet rummer en dyb åndelig og eksistentiel sandhed, og det blev skrevet for mennesker, der var indviet i det indre, kristne mysterium, skriver Benny Alex.

Spørgsmål:

Kære Benny Alex

Jeg læser med stor fornøjelse dine forskellige svar og indlæg. De har betydet meget for mig.

Du skriver i et svar til en, der stiller spørgsmål om blandt andet Thomasevangeliet:

"Den som søger skal ikke holde op med at søge, og når hun har fundet skal hun blive forvirret, og når hun er blevet forvirret skal hun blive forundret - og da skal hun være herre over alt".

Det er et citat fra evangeliet, men har du selv oplevet det sådan? I givet fald vil jeg blive glad for om du kan uddybe det lidt nærmere.

Med venlig hilsen

Marie

Svar:

Kære Marie

Når du spørger mig, håber jeg det er fordi du ikke er specielt interesseret i et dogmatisk korrekt svar. Det kan jeg nemlig ikke give, blandt andet fordi Thomasevangeliet jo fra begyndelsen blev sat uden for det gode selskab, som kom til at danne den bibelske kanon her i Vesten. I Mellemøsten kom evangeliet derimod med i Det nye Testamente, Peshittaen, som de aramæisk-syriske kristne anser for at indeholde den "lige tradition" fra Jesus og de første apostle.

Men at anlægge et dogmatisk syn på dette logion er for en vestlig kristen lige så umuligt som at ville måle vindens styrke med en tommestok. Derfor vil jeg give et svar udfra den eksistentielle sandhed, som dette logion rummer. Jeg vil dog lige citere det i Søren Giversens "autoriserede" oversættelse, eftersom min oversættelse, som du refererer til, er efter engelsk forlæg:

Jesus sagde: "Den, der søger, skal ikke høre op med at søge, før han finder, og når han finder, skal han blive rystet, og når han er rystet, skal han undre sig, og han skal være herre over alt".

Du er sikkert enig med mig i, at ordene rummer en dyb åndelig sandhed, sådan som de fleste andre ord i Thomasevangeliet gør. Ligesom Johannesevangeliet blev Thomasevangeliet skrevet for mennesker, der var indviet i det indre

kristne mysterium (i modsætning til de andre evangelier, der henvendte sig til udenforstående og ville overbevise dem om Jesu ydre liv og lære).

Først: "Den der søger skal blive ved med at søge..." At søge er ingen let sag, for det kræver intention og villighed til at stille de rigtige spørgsmål snarere end at give de "rigtige" svar, det vil sige de svar, som vi får fra andre. Det er en langsom proces, som betyder aflæring af de svar, som er resultat af vore projektioner og illusioner om sandheden.

At "finde" svaret betyder at finde det i vores egen eksistens og ikke i dogmatiske formuleringer. Det forudsætter, at vi lærer os selv at kende og de mekanismer i os, som vil fordreje sandheden gennem de filtre, vi normalt oplever virkeligheden igennem.

Det vil resultere i, at vi bliver "forvirret" (eller rystet). For sandheden, der nu afdækker sig selv, er langt større, end vi havde anet. Den sprænger vores tillærte opfattelser af sandhed. Det opleves først som et stort mørke, en uvidenhed. I denne uvidenhed opdager vi, at vi intet er. Og da intet er fuldkomment, opdager vi vores egen fuldkommenhed og "undres".

Stilhed og undren er den måde, vi hilser sandheden på, når den er ribbet for alle projektioner. Vi er "herre over alt", det vil sige fri af alle illusioner, projektioner og enhver lidelse, som illusionerne før har påført os.

Dette logion kunne godt danne model for hele den apofatiske mystik op gennem middelalderen -- lige fra Gregor af Nyssa (4. årh.) til Johannes af Korset (16. årh.). Nogle nøgleord fra denne tradition - "det blændende mørke", "uvidenhedens sky", "sansernes nat", "åndens mørke nat", "det fuldkomne, unitive liv" -- vidner om, at sandheden mere har at gøre med at trække fra end at lægge til. Og når alle vore formodninger og illusioner er trukket fra, har vi opnået fuldkommen bevidsthed, unitiv bevidsthed, som er fri af al dualisme, alle modsætninger, sammenligninger, diagnoser og domme.

Det eneste, som er tilbage, er sandhedens udtryk i eksistensen: barmhjertighed og kærlighed. Som en sufidigter har sagt: "Der findes et sted hinsides "rigtigt" og "forkert". Der vil jeg møde dig!".

Håber, det hjælper dig. Ellers spørg igen.

Med kærlig hilsen

Benny Alex,

maler, grafiker og forfatter

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.