Andres vel er vigtigere end sex

Det er efter min mening ikke den seksuelle aktivitet eller lyst, men mangel på selvbeherskelse af begærets kraft, som kan give problemer i ens og andres liv, skriver buddhist Kim Nguyen. - Foto: Foto:

Det er vigtigt, at et seksuelt forhold ikke har negative omkostninger. Hvis der er risiko for, at sex skaber sorg, er det bedre at kontrollere sit begær og være afholdende, mener læge og buddhist Kim Nguyen

Sex går aldrig af mode. Og vi har til stadighed brug for at overveje, hvad vi tænker om forholdet mellem de to køn. Religion.dk har spurgt nogle af sine panelister:

Hvad er sex godt for? Hvad er din religions svar på, hvorfor de to køn drages mod hinanden handler det om forplantning eller nydelse eller er det en pligt?Kim Ngyen svarer:

I dette indlæg vil jeg som vietnamesisk lægbuddhist gerne give mit personlige synspunkt på sex og religion.
Mig bekendt er der ifølge buddhismen intet tabu eller negativt syn på tanker eller handlinger relateret til sex.

Sex er en 'medfødt' drift, der fysiologisk er relateret til menneskeracen. Naturens lov siger, at en sammensmeltning mellem to køn er nødvendig for at bidrage til opretholdelse af menneskeracens eksistens.

Seksuelt samvær kan være med formålet at få børn, men det kan også være fordi det er en drift, der ønsker at blive tilfredsstillet og som regel er forbundet med positive følelser.

Sex er for de fleste menneskers vedkommende noget meget intimt og dejligt, især når den seksuelle handling ikke medfører problemer efterfølgende. Man hengiver sig som regel frivilligt seksuelt til én man føler sig tiltrukket af, elsker eller holder af.

Sex kan kontrollere folks liv
For mig er det vigtigt, at seksuelle handlinger ikke medfører negative omkostninger for mine omgivelser. Sexdriften eller kraften er meget stærk, og til tider kan det være svært at få kontrol over den, idet den har brug for at blive tilfredsstillet/mættet i en eller anden form.

Der findes munker og nonner, som vælger at leve i cølibat for at opøve evnen til at blive fri for livets bånd/lidelser. Og det er ikke umuligt at opnå kontrol over driftens magt.

Når sexdriften af forskellige årsager begynder at vokse stærkt i en, kan den nærmest dominere ens ellers normale styringskontrolmekanisme, hvad angår handlinger, tanker og fornuften, og risikoen for en impulsiv (ikke velovervejet) handling er til stede.

Mangel på selvbeherskelse skaber lidelse
Det er efter min mening ikke den seksuelle aktivitet eller lyst, men begæret efter sex og mangel på selvbeherskelse af begærets kraft, som i mange sammenhænge kan give problemer eller lidelser i ens og andres liv.

Før en seksuel handling finder sted mellem 2 mennesker, er det ofte forudgået af et længere eller korterevarende bekendtskab mellem to mennesker, som udvikler positive følelser for hinanden, og disse følelser kan blandt andet danne grundlaget for indgåelse i et seksuelt forhold.

Ubehagelige konsekvenser må overvejes før sex
Her har jeg fokus på den buddhistiske lære, som siger, at man bør tilstræbe at handle ud fra årsagssammenhængen, dvs. man bør, inden handlingen bliver til en realitet, have overvejet de eventuelle ubehagelige konsekvenser som følge af ens handling, med henblik på at minimere ubehagelige følger for andre og sig selv efterfølgende.

Hvis den seksuelle handling indbefatter en risiko for at man og ens omgivelser, inkl. den, man involverer sig seksuelt med, bringes i en lidelsestilstand (bliver ked af det, såret, føler sorg, skuffelse mv.), da bør man udøve selvbeherskelse/selvkontrol over begærets kraft, og være afholdende.

Målet er at udvise hensyn og medfølelse over for sine medmennesker.

Kim Nguyen er læge og praktiserende buddhist.