Der er forskel på Paulus og Jesus

Detalje af Paulus-statue på Peterspladsen i Vatikanet. Foto: stock.xchng

Der er forskel på Paulus' lære og Jesu lære, skriver Peter Rubæk i læserdebatten på religion.dk

Jeg har nu i 2 år gjort opmærksom på Kristi budskab og lære, som Jesus indviede sine udvalgte disciple i og sendte dem ud at forkynde. Jeg ville have respekt for den paulinske kirkekristendom, hvis de ville vedstå, at det ikke er Kristi budskab og lære de forkynder, men Paulus' Kristus-forkyndelse de forkynder. Men nu påstår de, at Paulus' Kristus-forkyndelse er det samme som det Jesus Kristus indviede sine udvalgte disciple i og sendte dem ud at forkynde om.

Paulus accepterede ikke de af Jesus Kristus udvalgte disciple og skrev til korintherne, at det intet under var, at de gav sig ud for at være Kristi apostle, thi de var falske apostle, troløse arbejdere, og Satan selv giver sig jo ud for at være lysets engel, så det er ikke så mærkeligt, når hans tjenere også giver sig ud for at være retfærdige tjenere.

Ifølge Paulus' lære:

  • Bliver mennesket ikke retfærdiggjort af lovgerninger.
  • Afhænger frelsen ikke af menneskets vilje eller stræben, men af Guds barmhjertighed.
  • Skal enhver som tror på Jesus og påkalder Herrens navn frelses af Guds nåde og frigøres fra at være underlagt kærlighedens lovgerninger.
  • Bliver Ånden af Gud givet ved tro.
  • Blev det for Abraham regnet ham til retfærdighed at han troede Gud.
  • Bliver ingen retfærdiggjort for Gud ved loven.
  • Skal den retfærdige leve af tro.
  • Er de troende ikke længere under opdragelse.
  • Er alle troende Guds børn ved troen i Kristus
  • Skal Herren stige ned fra himmelen, og lade de døde opstå i Kristus.
Ifølge Jesu lære til sine disciple:
  • Var det Ånden Jesus Kristus talte om.
  • Er Gud ånd og kærlighed.
  • Dømmer Gud ingen.
  • Er Guds rige inde i mennesket og kan ikke udvortes iagttages.
  • Er Guds rige som surdej i en skål hvedemel, der gennemsyrer det hele.
  • Er det ånden, der gør levende. Kødet, som vi ved hvorfra kommer, gavner intet.
  • Er det erkendelsen af sandheden, der frigør mennesket.
  • Bliver kærlighedens gerninger gengældt de, der ved deres retfærdighed findes værdige til opstandelsen fra de døde; de er Guds børn, idet de er opstandelsens børn.
  • Nytter det ikke jfr. Jakobs Brev, at et menneske siger, at han har tro, men ikke har gerninger, for troen kan ikke frelse ham.
  • [*]Blev Abraham jfr. Jakobs Brev gjort retfærdig af gerninger, da han bragte sin søn Isak som offer på alteret. Blev Jesus, jfr. Peters Første Brev, dræbt i kødet og gjort levende i ånden.
Kan du se forskellene imellem det, Jesus Kristus indviede sine udvalgte disciple i og sendte dem ud at forkynde og så Paulus' lære? De paulinske troende her på debatten kan ikke. Når jeg sætter Kristi budskab og lære op imod Paulus' lære, bliver de tavse. I Kristi budskab har Djævelen et andet indhold end i den Paulinske forkyndelse. I Kristi budskab repræsenterer Djævelen det i mennesket som hører til de jordiske menneskekundskaber.I det omfang vi forholder os til Kristi budskab og lære med vore jordiske menneskekundskaber, er vi i henhold til Kristi budskab og lære tjener for Djævelen.Når vi forholder os til Kristi budskab og lære med vore jordiske menneskekundskaber, er vi ikke åbne overfor en forståelse af indholdet. De, der forhold sig til og tilbeder Kristus på grundlag af de jordiske menneskekundskaber, har ifølge Kristi budskab Djævelen til fader og er villig til at gøre, hvad der lyster ham.Du kan læse resten af tråden her