Synspunkt

Muslim: Religion eksisterer kun, når den bliver praktiseret

Det er problematisk at italesætte religion i bestemt form, da der ikke er en kristendom, men tusindvis af forskellige udtryk for kristendom – og på samme måde med islam, mener Nour Tessie Jørgensen. Foto: Privatfoto.

Man kan ikke elske det religiøse menneske og samtidig frygte en religion. For religion eksisterer kun i kraft af, at mennesker praktiserer den, mener cand.mag. Nour Tessie Jørgensen

"Elsk muslimer, men frygt islam!" udtalte Marie Krarup til DR journalist Abdel Aziz Mahmoud den 28. september 2016 i programmet Adgang med Abdel. Udtalelsen kræver en række videre refleksioner om religion og dens virkelighed.

Det er vigtigt at slå fast, at ingen religion kan eksistere i sig selv. En religion kan ikke handle af sig selv. Man kan derfor ikke elske det religiøse menneske og samtidig frygte religionen, da religionen først eksisterer, idet det religiøse menneske praktiserer den.

Religion er det religiøse menneskes tanker, verdensforestillinger, ideer, teorier, og eksistentielle forklaringer på den verden, mennesket eksisterer i. Religion er kun noget, som eksisterer i menneskets italesættelse og udøvelse af den, og den kan ikke eksistere i sig selv som et statisk fænomen. Det er derfor også umuligt at nære følelser for en religion som et statisk element, da det altid vil være en bestemt italesættelse eller udøvelse af religionen.

Ovenstående er basal religionskundskab, og i Danmark, der normalt repræsenterer et oplyst land, bør vi ikke uden protester acceptere udtalelser, som bygger på forkerte præmisser, som det er tilfældet med Marie Krarups i Adgang med Abdel.

Marie Krarup forklarede ligeledes i programmet, at "kristendom er frihed, og islam er ufrihed". Dette er ligeledes en ugyldig slutning, da religionerne ikke er statiske. Dermed er det en problematisk diskurs, at italesætte religion i bestemt form, da der ikke er en kristendom, men tusindvis af forskellige udtryk for kristendom – og på samme måde med islam. Der er lige så mange fortolkninger af en bestemt religion, som der er tilhængere og udøvere af den.

Mit indlæg skal ikke ses som et udtryk for et ønske om at begrænse den subjektive holdning – Marie Krarup må mene det, hun har lyst til – men hvis vi i vores offentlige debat, og blandt vores folkevalgte politikere, accepterer ugyldige præmisser, der dikterer verden på en bestemt måde, så er vi med til at acceptere manglende viden og kundskab i Danmark.

Nour Tessie Jørgensen er cand.mag. i islamiske studier og panelist ved religion.dk