- Jesu fødsel er vigtig ifølge islam

Koranen fortæller, hvordan den gudfrygtige Maria føder Jesus, en kommende profet. Der lægges vægt på hendes kyskhed - ingen mand har rørt hende, skriver imam Naimatullah Basharat. - Foto: Peter Kristiansen.

Et af julens budskaber er, at fattigdom ikke er nogen skam, skriver imam Naimatullah Basharat, som har læst juleevangeliet og her giver sit bud på, hvordan vi skal forstå beretningen om Jesu fødsel

Hvad handler den kristne jul om hvis man selv tror på noget helt andet? Religion.dk har udfordret nogle af sine panelister til at læse Lukasevangeliet 2, 1-21 og svare på spørgsmålene:

Hvad kan du bruge juleevangeliet til i dit liv? Hvad provokerer dig mest - og hvilket budskab er vigtigt at holde fast i? Hvor går grænsen for, hvad du kan forene med din egen tro?

Imam Naimatullah Basharat svarer:

Jesus (fred være over ham) er en stor og vigtig personlighed i islam, og hans fødsel ses uden tvivl som en vigtig begivenhed i historien. Dog fejrer man ikke hans fødselsdag i islam - ligesom hverken Jesus selv eller de tidlige kristne gjorde.

Hvad angår juleevangeliet må jeg indrømme, at jeg som muslim ikke forholder mig så meget til dette, men naturligt nok mere til Koranens fortælling om Jesu fødsel.

Historien om Jesus, som den kan læses i Koranen, har visse lighedspunkter med den i Lukasevangeliet som spørgsmålet går på, men også nogle forskelle.

Jomfrufødslen er ikke tegn på guddommelighed
Koranen fortæller i kapitlet Marjam (Maria) versene 17-37, om hvordan den gudfrygtige Maria føder Jesus, en kommende profet. Der lægges vægt på hendes kyskhed - ingen mand har rørt hende. Jesu fødsel sker derfor på mirakuløs vis.

Dog skal et mirakel i Koranen ikke forstås som noget naturstridigt, men som Guds særlige indvirken ved hjælp af naturlovene på en måde, som er ukendt for samtidens folk.

Jomfrufødsel er også i de senere år påvist videnskabeligt af nogle forskere som muligt i særlige tilfælde. Jesus' jomfrufødsel er heller ikke et enestående tilfælde i historien. Det er dog et andet emne. Det væsentlige er, at Jesus' jomfrufødsel ikke er noget tegn på hans guddommelighed.

Jesus fødtes i ensomhed ifølge Koranen
I Lukas-evangeliet fremstilles Jesu fødsel meget højtideligt - hærskarer af engle som viser sig og lovpriser og synger, og hyrder samles omkring Jesus-barnet. I Koranen fremstilles det mere ydmygt, hvor en engel viser sig før fødslen og bringer glædeligt nyt til Maria om det kommende barn (lidt som i Lukas-evangeliets kapitel 1), som fødes i ensomhed.

Det er muligt, set fra et islamisk synspunkt, at Gud omkring Jesu komme har sendt drømme og åbenbaringer til personer, som det også er tilfældet ved andre profeters komme. Det er dog tvivlsomt, at det skulle have foregået præcis som det berettes i Bibelen med de nævnte hyrder og så videre.

Julens budskab: Fattigdom er ingen skam
Der kan selvfølgelig læses en del budskaber ud af juleevangeliet. Et er, at Guds sendebude som regel (med visse undtagelser) kommer fra og lever i ydmyge kår. Samtidig giver juleevangeliet også udtryk for, at disse sendebude hovedsageligt accepteres af folk fra ydmyge kår.

Man bør derfor ikke se ned på nogen på grund af vedkommendes mangel på verdslig position eller rigdom. Personen kan være velanset i Guds åsyn, som er den sande anseelse. Dette budskab kan også læses i Koranen.

Jesus var Allahs sendebud
Hvad angår ting, som provokerer mig, kan jeg ikke pege på noget i de nævnte bibel-vers. Der er selvfølgelig ting, som jeg ser anderledes på som beskrevet ovenfor.

Nogle vil måske kunne læse Jesu guddommelighed ud fra versene, men hvis man skal være kritisk, kan det også sagtens tolkes anderledes (pladsen her tillader desværre ikke uddybelse).

Til slut vil jeg citere noget fra Koranen, som jeg synes, sammenfatter Jesus' position i en islamisk kontekst og angiver hans rolle i en større historisk sammenhæng:

Messias, Jesus, Marias søn, var kun Allahs Sendebud og (opfyldelsen af) Hans ord, som Han sendte til Maria, og en barmhjertighed fra ham. Tro derfor på Allah og Hans sendebud og sig ikke: Tre(-enighed)! (4:172)

Og (husk) da Jesus, Marias søn, sagde: O Israels børn, jeg er visselig Allahs sendebud til jer, som bekræfter og opfylder det, som er før mig, nemlig Torahen, og som bringer glædeligt budskab om et sendebud, som skal komme efter mig, hvis navn skal være Ahmad. (61:7)

Naimatullah Basharat er imam ved Nusrat Djahan Moskeen i Hvidovre og panelist ved religion.dk.

Koranen fortæller, hvordan den gudfrygtige Maria føder Jesus, en kommende profet. Der lægges vægt på hendes kyskhed - ingen mand har rørt hende, skriver imam Naimatullah Basharat. - Foto: Foto: