"Modstand mod ramadanmiddag bygger på uvidenhed og frygt"

At tage højde for andres kulturvaner og sædvane er et udtryk for respekt og en håndsrækning til samhørighedsfølelsen. Jeg er af den overbevisning, at det var med dette in mente, at ramadanmiddagen kom på bordet, skriver muslimsk panelist Tessie Jørgensen. Foto: Privatfoto

Ramadanmiddag er vigtig i et samfund, der hylder tolerance, frihed og ligeværd, skriver muslimsk panelist Tessie Jørgensen

Et ønske om at fejre et fællesskab mellem muslimer og ikke-muslimer er folketingsmedlem Özlem Sara Cekics begrundelse for årets ramadanmiddag på Christiansborg. Men er dette en uheldig sammenblanding af religion og politik? En trussel mod den danske kultur?

At reagere negativt på en ramadanmiddag er snæversynet, da hensigten med en ramadanmiddag ikke er at true den danske kultur eller folkestyre, selvom Dansk Folkeparti hævder det modsatte.

LÆS OGSÅ: DF trækker Liverpoolkort i ramadanslag

Hvad er danske værdier?
På sin vis er det svært at indkredse en definition af, hvilke værdier, den danske kultur består af. Den danske kultur er en svævende substans, der ikke kan indrammes til et bestemt sæt værdinormer. Vi danskere deler værdier med hele verden, såsom ord, vores mad, vores vaner og traditioner.

Jul er eftersigende en kristen tradition, eller er alle kristne enige i det, og hvad definer en kristen? Og havde Jesus egentlig fødselsdag den 24. december, eller fejrer vi i virkeligheden romersk solfest, et offer til Odin eller en banal overtro?

Kristne nonners påklædning er et symbol på spiritualitet, men muslimske kvinders påklædning er et tegn på undertrykkelse. Dobbeltmoral findes der meget af, når det går under udtrykket: frygten for truslen mod den danske kultur.

Frihed og lighed er subjektive begreber, fælles for dem er, at de findes i de fleste kulturer og religioner som nøgleord. Så når Dansk Folkeparti mener, at en ramadanmiddag truer den danske kultur, burde det klargøres, hvilken dansk kultur, de mener.

Ramadanen truer ikke den danske kultur
Danmark er ikke, uanset hvor gerne vi vil det, et sekulært samfund, så for mig at se er en ramadanmiddag det samme som en julefrokost. Det er så en smagssag, om sådanne traditioner hører hjemme på Christiansborg.

Det uvisse og ukendte, i nogle tilfælde foragten for muslimernes fejring af Ramadan, kan skyldes frygten for, at sådan et arrangement kan true den danske kultur, men vi kan ikke stoppe den globalisering og sammenblanding af kulturer der finder sted, ikke kun i Danmark, men over hele verden.

Ramadanmiddag er en en håndsrækning
Nu er der en stor gruppe af muslimer i Danmark, og flere og flere etniske danskere vælger at blive muslimer eller er født muslimer, så at disse fejrer Ramadan har været omdiskuteret og nævnt flere år i træk.

At man på Christiansborg inviterer til ramadanmiddag er vel et forsøg på at udviske denne uvidenhed og foragt.

At tage højde for andres kulturvaner og sædvane er et udtryk for respekt og en håndsrækning til samhørighedsfølelsen. Jeg er af den overbevisning, at det var med dette in mente, at ramadanmiddagen kom på bordet, og derfor mener jeg, at middagen har sin plads. En plads i et samfund, der gerne vil leve op til normer som tolerance, frihed, medmenneskelighed og ligeværd.

Tessie Jørgensen
Muslimsk studerende og panelist på www.religion.dk