Min juletid

2. december: Smid kræmmerne ud af julen

Jeg bliver bedrøvet over, at det meste af det, der nu foregår i julens navn, ligger så langt fra Jesus, som noget kan gøre. Juleøl, julekalender, julefrokost og juletilbud. Hvad har det med Jesus at gøre, spørger Hare Krishna-munk Leif Asmark Jensen. Foto: imtmphoto - Fotolia

Jesus smed kræmmerne ud af Herrens tempel. Hvorfor gør præsterne ikke det samme og smider kræmmerne ud af julen? Jeg synes, julen i dag er en absolut skændsel og hån imod Jesus, skriver Hare Krishna-munk Leif Asmark

Når jeg hører ordet jul, får jeg associationer til barndommen med julelys, gran, gaver og familiesammenvær. Men så griber jeg mig selv i det og tænker, at det egentlig intet har at gøre med Jesus, selv om det efter sigende skulle være ham, som julen handler om.

Jeg går helt ind for, at vi skal fejre en ren gudshengiven jul med fokus på Jesus, og jeg vil kun glæde mig, hvis det var det, der skete. Men jeg bliver bedrøvet over, at det meste af det, der nu foregår i julens navn, ligger så langt fra Jesus, som noget kan gøre. Julemænd, julenisser, juleøl, julekalender, julefrokost, juletilbud, og jeg ved ikke hvad.

Sikke en fattigdom at være vidne til. Hvad har det med Jesus at gøre? Det er blot det gamle solhvervsorgie forklædt som noget kristent. Og jeg forstår ikke, hvorfor præsterne ikke protesterer over, at købmændene har kapret julen. Jesus må ikke engang antydes i butikkerne, fordi det skader omsætningen.

Kære præster, Jesus smed kræmmerne ud af Herrens tempel. Hvorfor gør I ikke det samme og smider kræmmerne ud af julen? Jeg synes, julen i dag er en absolut skændsel og hån imod Jesus.

Jeg er sammen med nogle af mine venner fra Hare Krishna den 24. december. Vi fejrer ikke julen som så, men fordi alle andre sidder med familien hjemme hos sig selv, kan vi lige så godt gøre det samme. Så vi synger og danser som altid, vi spiser god vegetarisk mad, og vi læser og diskuterer sammen Bhagavad-gita, den mest berømte af de vediske tekster, hvor Herren Krishna underviser sin gode ven Arjuna i livets store spørgsmål.

Vi kan også godt finde på at tale om Jesus, og hvordan hans og Krishnas budskab er det samme, og hvordan Jesus er blevet misforstået og gjort til noget andet end det, han var. Jesus talte om at give sit liv til Gud og ofre det for ham. Han talte imod det verdslige og tragten efter materiel rigdom, han bad os holde op med at synde, han ville have os til at ofre os for vores medmennesker, og han sagde, at livet efter døden var det vigtigste. Jeg er overbevist om, at reinkarnation var en del af hans lære, ligesom vegetarisme var det. Men hvor hører man det til julegudstjenesterne i de danske kirker?

Sjovt nok er julen årets travleste tid for mig. En af de ting, vi gør i Hare Krishna, er at udgive religiøse bøger fra Vedaerne såsom Bhagavad-gita, som vi så tilbyder til folk, hvor vi kan komme af sted med det.

På et tidspunkt fandt vi ud af, at folk tager imod mange flere af vores bøger i juletiden end på noget andet tidspunkt af året, så nu har jeg i mange år tilbragt hele måneden før jul på gaderne i de danske byer med en stak Bhagavad-gita’er i favnen. Hvad jeg ikke oplever på den måde!

Og det er ikke bare spændende, men også meningsfuldt at give medmennesker en åndelig viden, som i mange tilfælde vil give dem lys i tilværelsen og en forståelse af, at Gud faktisk må findes, at vi er evige af natur, og at livet som menneske har en helt speciel mening og formål.

Selv om jeg bare er et ligegyldigt støvfnug i universet, tænker jeg i det øjeblik, når jeg deler bøgerne ud, at jeg er tættere på Jesus og Krishna (det vil sige Gud), end jeg kunne være på nogen anden måde.

Leif Asmark Jensen er Hara Krishna-munk, forfatter og panelist på religion.dk.