Synspunkt

Forsoningsdag betyder tid til eftertanke

Fra barnsben af har nytåret, rosh ha-shanah, og forsoningsdagen 10 dage senere haft stor betydning for mig. Min far forberedte sig altid ved at synge sangene fra den særlige liturgi, som benyttes disse dage. Derved forberedte han også os børn, skriver jødiske Hanna Skop. Foto: Jens Nørgaard Larsen

For mig er forsoningsdagen en kilde til at geare ned og tænke over tilværelsen. Det giver perspektiv at reflektere over mine handlinger og se mig selv underlagt en større og stærkere magt, skriver jødiske Hanna Skop

Den mest højtidelige af de jødiske helligdage, som falder på den 10. i måneden "tishri," er forsoningsdagen. Denne dag er kulminationen og afslutningen af en månedlang periode, som lægger op til refleksion, anger og bod.

Fra den 1. i måneden "elul,"som går forud for måneden tishri, blæses der ved morgengudstjenesten i vædderhornet, shofaren.

Vædderhornet skal ruske op i os og få os ud af den daglige trummerum, så vi kritisk er i stand til at betragte det forgangne års gerninger, gøre bod for vore eventuelle forsyndelser og forhåbentlig få tilgivelse af skaberen på forsoningsdagen. Ifølge jødisk tankegang kan man først bede om tilgivelse fra Gud, når man har bedt om tilgivelse hos den person, man har behandlet dårligt.

I Israel, som til dels er et sekulært samfund, går alt i stå på forsoningsdagen. Der er ingen trafik på vejene, og selv flyruterne er indstillet på denne dag. Alt ånder af højtid og alvor. Selv mennesker, der betegner sig som værende irreligiøse til daglig, slår et smut omkring den stedlige synagoge.

Fra barnsben af har nytåret, rosh ha-shanah, og forsoningsdagen haft stor betydning for mig. Min far, som kom fra en ortodoks familie, forberedte sig altid ved at synge sangene fra den særlige liturgi, som benyttes disse dage. Derved forberedte han også os børn.

Jeg glædede mig altid til at se, at den traditionelle røde farve på toraskabets forhæng, kantorens bedepult, og torarullernes kappe var skiftet ud til hvid silke. Alt emmede af højtid. Og jeg fortsatte traditionen med at lytte til de manende melodier og de alvorsfulde ord, der var i den religiøse digtning.

I dag tror jeg nok, at skikken med at gå rundt til folk og bede om tilgivelse for dette eller hint ikke benyttes i samme udstrækning som tidligere. Skulle jeg have trådt en anden for nær, vil jeg ikke vente på en forsoningsdag for at beklage min adfærd, men se at få min uønskede handling ud af verden hurtigst muligt.

Men hvad betyder dagen så, når dele af indholdet er forsvundet? For mig er højhelligdagene, rosh ha-shanah (det jødiske nytår) og yom kippur (forsoningsdagen), en kilde til at geare ned og tænke over tilværelsen, en overgivelse til det indre liv. Det giver perspektiv at se på sine handlinger, vurdere dem, og at se sig selv underlagt en større og stærkere magt, som forhåbentlig ser i nåde på den måde, man lever sit liv på.

Som alle jødiske højtider starter dagen fra solnedgang aftenen forud til solnedgang på selve dagen. Dagen er en fastedag, således at der intet må nydes hverken vådt eller tørt. Meningen med dette er, at man ikke skal tænke på de daglige sysler, men helt give sig hen til det åndelige.

Jeg er ikke sikker på, at dette lykkes fuldkomment for menneskets børn. Hen på eftermiddagen, hvor tørsten og senere sulten melder sig, har jeg tit erfaret, at jeg med min sidemand i synagogen får fælles hallucinationer omkring en kop duftende kaffe. Yom kippur er en krævende dag.

Aftenen inden tilbringes i synagogen til en gudstjeneste, som varer cirka tre timer. På selve dagen varer gudstjenesten fra tidlige morgen til solnedgang. Den, der har besøgt Københavns Synagoge og siddet, hvor herrerne normalt befinder sig, altså i stue etagen, vil nikke samstemmende til, at det ikke er nogen udpræget fornøjelse at sidde på bænkene i så mange timer.

På balkonen, hvor kvinderne holder til, er siddeforholdene noget bedre. Men under alle omstændigheder er yom kippur en fysisk og psykisk udfordring, som man bestemt ikke vil undvære, men som man også er glad for, når den er overstået på en god måde.

Hanna Skoper cand.pæd.psyk. og har tidligere undervist på Carolineskolen. Hun er panelist ved religion.dk.