Man må respektere den officielle kirkes holdning

Vassula Rydén er på ingen måde blevet anerkendt eller godkendt af Troslærekongregationen, mener den katolske biskop Czeslaw Kozon. Foto: Peter Kristensen.

Noget tyder på, at der stadig er ting, som ikke er i overensstemmelse med katolsk troslære, eller som i hvert fald er så tilpas uklare at man ikke ukritisk kan gå til Vassula Rydéns skrifter. Interview med den katolske biskop Czeslaw

Erling Tiedemann interviewer den katolske biskop Czeslaw i forbindelse med debatten om Vassula Rydén. Hele interviewet med en introduktion kan høres på katpod.dk.

En del katolikker er foruroligede over Vassula Rydéns skrifter - hvad er din vejledning til disse katolikker?
 
Ja, indledningsvis vil jeg komme med et par kommentarer til nogle af de ting, som i øvrigt er blevet sagt om Vassula Rydén. Mange betragter hende som en profet, og hendes budskab kan godt betragtes som en forlængelse af åbenbaringen, men da må vi sige, at åbenbaringen er sluttet med den sidste apostels død. Så selvom nogle mennesker gerne vil kaldes profeter, eller snarere profetiske, så er de det jo ikke i ordets klassiske forstand.
 
For selvom åbenbaringen er afsluttet, så taler Gud jo hele tiden til mennesker, også gennem andre mennesker. Men her er det vigtigt at undersøge, om det, de mennesker siger, så er i overensstemmelse med åbenbaringen. Det er det jo så i de tilfælde, hvor folk senere er blevet helgenkåret, eller deres skrifter er blevet gjort til en del af den katolske kirkes traditionelle trosgods. Der er altså hele tiden brug for dette profetiske element i kirken.
 
Men selvom sådanne profetiske åbenbaringer, også Maria-åbenbaringer, er blevet anerkendt af kirken, så gælder det jo, at man ikke er forpligtet til at tro på dem altså man kan godt være en god/rettroende katolik uden at tro på, hvad der er foregået i Lourde eller Fatima, selvom jeg personligt synes, det er svært ikke at tro på, hvad der er foregået.
 
Rent objektivt set, så må det så meget desto mere gælde, når det drejer sig om mennesker, hvis udsagn stadig er under behandling, og endnu mere hvis de betragtes som kontroversielle, og der er ting, som skal opklares.
 
Jeg tror, at Vassula Rydén hører hjemme i denne sidste kategori jeg skal skynde mig at sige, at jeg ikke sætter spørgsmålstegn ved hendes væren kristen. Det er jeg slet ikke i stand til at udtale mig om. Jeg må også indrømme, at jeg ikke har læst hendes skrifter, så jeg henholder mig rent til det, som Troslærekongregationen har udtalt gennem årene.
 
Selvom der kan være ting i hendes udtalelser og praksis, som kan være opbyggelige, og som måske endda kan have vakt troen hos mennesker og givet dem et nyt forhold til Gud og kirken, så må man betragte hendes produktion som en helhed, og der mener jeg, at man må respektere den officielle kirkes holdning.
 
Når kongregationen siger, at man skal omgås Vassulas skrifter med klogskab, så betyder det, at man med sin egen tro i baggrunden og sit kendskab til den katolske troslære nøje skal vurdere, hvad der står, og eventuelt beholde det gode, som også Paulus siger. Det er altså mit råd til mennesker, og der er jo ikke tale om at forbyde folk noget, fordi udover, at det jo nok vil skabe den modsatte effekt, så skal vi også respektere, at folk læser den litteratur, som de søger, men de skal bare vide, at sådan som situationen står nu med den vurdering Troslærekongregationen har givet udtryk for, så er der altså ting i Vassula Rydéns skrifter, der stadigvæk er problematiske, og det skal man jo være opmærksom på.
 
Ja, for den såkaldte notifikation, der kom i 1995, og som jo på en måde var ret stærk i sin afvisning af betydelige dele af det budskab, som hun kommer med den står jo egentlig ved magt den siger Troslærekongregationen stadig er gældende

Ja, så har der ganske vist efterfølgende været en korrespondance med en medarbejder i Troslærekongregationen, hvor nogle af de her ting skulle være afklaret, men jeg kender jo ikke det nøjagtige indhold af denne korrespondance. Men noget tyder jo på, at der stadig er nogle ting, som ikke er i overensstemmelse med katolsk troslære, eller i hvert fald så tilpas uklare at man ikke ukritisk kan gå til Vassula Rydéns skrifter.

Vassula Rydén har jo også taget initiativ til bønnemøder og bønnegrupper rundt omkring i verden, og det seneste brev fra Vatikanet siger jo sådan set, at det ikke er ønskeligt, at katolikker deltager i det.

Det ved jeg ikke, om man generelt kan sige, at det må katolikker ikke, men her må gælde det samme som ved skrifterne, at man skal vide, hvad det er, som man deltager i, og at det ikke i alle henseender er i overensstemmelse med den katolske kirkes lære og tradition. At der så kan være nogle positive sidevirkninger er så noget andet, men kort og godt så vil jeg sige, at så længe holdningen til Vassula Rydéns skrifter er som den er set fra Troslærekongregationens side, så må al beskæftigelse med hende betragtes som værende en privat sag, selvom den er nok så kendt, men altså formelt set som en privat sag.

Nej, man kan i hvert fald ikke sige, at hun er blevet anerkendt eller godkendt

Nej, på ingen måde, på ingen måde..

Interviewet er foretaget den 13. august 2007.