Stjernernes tydning dengang og nu

Stjernerne har til alle tider fanget menneskets nysgerrighed. - Foto: TYCHO BRAHE PLANETARIET/

I videnskabens verden har man gennem astrologien og astronomien i mange år haft stjernerne på himlen som genstand. Men da en dansker i det 17. århundrede fik de to discipliner adskilt, ændrede det stjernetydningens karakter

Stjernen har som metafor været brugt længe tilbage. Den ældste stjerne, vi kender til, er pentagrammet (den femtakkede stjerne), som optræder så langt tilbage som omkring år 4000 f.Kr. I middelalderen var pentagrammet forbundet med Antikrist og djævelen, men i dag bruges pentagramstjernen oftere i mere kommercielle sammenhænge, heriblandt udsalgsskilte og annoncering. Pentagrammet har også været et symbol på Jerusalem i nogle århundrede inden Kristi fødsel, hvorefter kristne i højere grad begyndte at identificere symbolet med Betlehemsstjernen.

Davidsstjernen, der er et hexagram med seks takker og består af to trekanter oveni hinanden, forekommer først i 800 f.Kr. I jødisk selvforståelse kan de to trekanter, der peger nedad og opad, symbolisere det, der er i himlen og det, der er på jorden, sammenhængen mellem de to og mangfoldigheden. Senere er Davidsstjernen blevet brugt som antisemitisk propaganda under Nazismen i Anden Verdenskrigs Tyskland. Stjernen blev allerede i 1799 brugt i en satirisk antisemitisk indgravering.

Nogle kristne bruger Davidsstjernen til at illustrere den teologiske strid i det tredje århundredes Alexandria. Striden handlede om i hvor høj grad Jesus var guddommelig eller ej. Mens teologen Arius, der lagde navn til Arianismen, mente, at Jesus var helt menneske, mente en gruppe gnostikere ved navn Doketisterne, at Jesus var helt guddom og ikke menneskelig på nogen måde. Dokein er et græsk ord, der betyder synes, altså at det for doketisterne blot så ud som om, at Jesus var menneskelig, at han havde påtaget sig et skinlegeme. Biskoppen Athansius forsøgte at forlige de stridende parter ved at fremføre to-naturlæren: Jesus var født af et menneske, men født som Guds søn, altså var han både gud og menneske. De to trekanter i hexagrammet kommer derved til at symbolisere de to naturer i Jesu væsen.

LÆS OGSÅ: Hvad er forskellen på Davidsstjernen og Jakobsstjernen?

Senere har mennesker i kristen kontekst set stjernen som metafor for et folks udvikling, da den gammeltestamentlige Gud i Første Mosebogs kapitel 15 tager Abraham med udenfor og siger:

»Se på himlen, og tæl stjernerne, hvis du kan.« Og han sagde: »Så mange skal dine efterkommere blive.«

I videnskaben er der to velkendte måder at beskæftige sig med stjernerne på: Gennem astronomien og astrologien. Men hvad er forskellen på de to, og hvad får vi ud af stjernekiggeriet i dag?

For at finde svaret skal vi nogle hundrede år tilbage i tiden - tilbage i 1676, hvor en dansker ved navn Ole Rømer opdagede lysets tøven, altså den endelige fart når lyset udbredes. Professor i videnskabsstudier ved Aarhus Universitet, Helge Kragh, fortæller til religion.dk, at astrologien var en anerkendt videnskab fra oldtiden og indtil 1700-tallet, og det er næsten meningsløst at skelne mellem astronomi og astrologi omkring Ole Rømers periode:

I dansk sammenhæng var Ole Rømer den første, der fravristede astrologien dens plads. Han blev direktør i observatoriet i Rundetårn i 1685, og det var Rundetårn der udgav de officielle almanakker. Akmanakkerne er de bøger, der stadig udgives af Københavns Universitet om astronomi og himmellegemernes position. De oprindelige almanakker var en blanding af folkelig astrologi og astronomi. Der var råd om hvornår man skulle så og høste, fordi himmellegemerne var i en speciel position. De indeholdt også pronostisk astronomi, altså forudsigelser om, hvordan verden ville være i fremtiden, ulykker der ville ske og fortolkninger af kometer. I de gamle almanakkerne kan man aflæse den status, som astrologi havde, og hvad der interesserede folk i 1600-tallet, siger Helge Kragh.

Omkring Ole Rømers tid var der tre slags astronomi: Den meteorologiske, hvor stjernerne kunne afgøre hvordan vejret ville blive, den medicinske, hvor himmellegemernes bevægelser var tæt knyttet til lægevidenskaben, og endeligt var der den pronostiske astrologi, som forudsigelserne om fremtiden. Disse pronostiske forudsigelser var problematiske i 1600-tallets Danmark, fortæller Helge Kragh:

Det var af både teologiske og politiske grunde et ømfindigt område teologisk, fordi man ikke må gå Gud i bedene, og politisk fordi kongernes og statsmagtens rolle ville blive begrænset af det, som spådommene sagde. Problemet blev mere akut i 1600-tallets protestantiske og katolske Europa, og især i Norden, hvor man havde en meget ekstrem form for lutheranisme. Gud er alvidende, almægtig og fuldstændig fri til at bestemme, hvad der skal ske i fremtiden, mente man. Hvis himmellegemernes position kan afgøre fremtiden, har man låst Guds vilje fast.

Ole Rømer var den første, der sørgede for at astrologien forsvandt fra den officielt anerkendte astronomi. Astrologien levede videre i en mere folkelig form. Så hvad har ændret sig i astrologiens stjernetydning siden dengang?

Først og fremmest har astrologien ændret status, men den har også ændret karakter. Astrologien var en anerkendt videnskab op til år 1700. I dag er det ikke en videnskab, men nærmest et eksempel på en pseudovidenskab eller noget, der er henvist til dameblade og helt uskyldigt. Det er meget få, der tager astrologi alvorligt i en videnskabelig forstand. I dag er astrologien et psykologisk værktøj, for det hele handler om mennesker og hvordan mennesker skal føle, opføre sig og hvad de skal gøre, siger Helge Kragh, og fortsætter:

Der er mange der tror på at stjernetegn betyder noget for ens psykologiske træk, og det er en form for tro, men det er ikke en religiøs tro. Astrologien er ikke et religiøst verdensbillede i dag. I new age og i det omfang, man regner det for religion, spiller den en rolle, men inden for hovedreligionerne spiller astrologi ingen rolle eller en negativ rolle. Det har ikke noget med det overnaturlige at gøre, for astrologi og Gud er to forskellige ting.

Men astrologien er dog ikke uforeneligt med en religiøs overbevisning hos udøveren, pointerer Helge Kragh:

Man kan godt praktisere astrologi sammen med en religion, men hvis man er standardkristen er det problematisk at praktisere astrologi, for i visse tilfælde kan astrologien være en form for erstatning for et religiøst verdensbillede. Men modsat er astrologien mere integreret i den religiøse tænkning i nogle af de østlige religioner.

Lidt udenfor Herning bor pastor emeritus Hartvig Wagner. Han har hele sit liv interesseret sig for stjerner og bedrevet amatørastronomi fra sin observatorie i baghaven. I hans optik er astronomien ganske forenelig med hans kristne overbevisning, mens astrologien er klart i modstrid med den Bibel, han bekender sig til:

Forskellen på astronomi og astrologi er, at astronomien blot prøver at klarlægge himmelfænomenernes bevægelser og fysik. Men nogen benytter det så til at tage varsler, og det er der i den hellige skrift adskillige advarsler imod. Det bør kristne mennesker opholde sig på stor afstand fra.

Der er en klar advarsel i Esajas Bog kapitel 47 fra vers 13:

Du har udmattet dig med dine mange rådgivere, lad nu dem træde frem, lad dem som gransker himlen frelse dig, dem som tyder stjernerne, dem som måned for måned meddeler dig, hvad der skal komme over dig.

Astrologien misbruger astronomien ved at lægge ting ind i astronomien, som astronomien ikke kan sige noget som helst om. Astronomien kan derimod forenes med kristendommen, for det, jeg ser i min kikkert, er det, som Gud har skabt, siger Hartvig Wagner.

For Hartvig Wagner vidner stjernerne om hans skabers storhed. Når han fra sit observatorie ser hvor mange millioner stjerner, der er i galaksen, og at der findes millioner af galakser, så vidner det om, at Gud har skabt et mægtigt univers:

Når man ser det tal i lyset af astronomiens ligeså mange tal, og stoler på at de alle sammen er skabt af Gud, så kan han også holde rede på mennesker. Jeg henter ikke min tro fra universets millioner af stjerner, men de ord, som jeg bevidner i den hellige skrift. Astronomien har bestyrket min tro og min tillid til Guds magt og omsorg.