Spørg

Hvordan tolkes Abrahams ofring af Ismael i islam?

"Det er ikke offerdyrets kød eller blod, der når Gud, men menneskets ærefrygt for Gud og Hans skaberværk (taqwa) og de ofre, som mennesket i hverdagen bringer for at opfylde sin primære forpligtelse: At tjene Gud ved at tjene skabelsen," forklarer Aminah Tønnsen, der er forfatter og foredragsholder. Billedet er fra kirken San Francesco della Vigna, og viser, ifølge bibelsk tradition, Abraham og Isak ved offerstedet.

Den traditionelle tolkning af Koranens fortælling om Abraham går i store træk ud på, at det er Gud, der i et drømmesyn befaler Abraham at ofre sin førstefødte søn, Ismael, for at sætte hans tro på prøve, svarer forfatter Aminah Tønnsen

Spørgsmål:

Kære brevkasse

Jeg er stødt på to forskellige tolkninger af historien om Abraham, der får et syn om, at han skal ofre sin søn Ismael.

Den ene er, at det er slet ikke er Gud, men Satan, der forsøger at vildlede Abraham. Tolkningen ses for eksempel hos Steffensen: "Fra beduinkult til verdensreligion" side 33. Den anden er parallel til den bibelske fortælling om Abraham og Isak: Gud ønsker at teste Abraham.

Lever disse tolkninger side om side? Eller er den første tolkning knyttet til sunni-islam, mens den anden er knyttet til shia-islam, eller er der en helt tredje grund?

Venlig hilsen
Louise

Svar:

Kære Louise

Den traditionelle tolkning af Koranens fortælling om Abraham går i store træk ud på, at det er Gud, der i et drømmesyn befaler Abraham at ofre sin førstefødte søn, Ismael, for at sætte hans tro på prøve. Inden Abraham dog når så vidt, dukker Satan op tre gange i et forsøg på at friste ham til ikke at adlyde Gud.

Filosoffen Ibn Arabi (død 1240) har en lidt anden fortolkning af teksten: Der var tale om et drømmesyn, som Abraham skulle fortolke - ikke et påbud. Abraham skulle ofre sig selv for Gud, og vædderen/lammet er symbol på den sjælefred, der indfinder sig, når man vier sit liv til Guds tjeneste.

LÆS OGSÅ: Hvad siger religionerne om Abraham?

Mange nutidige fortolkere sætter også spørgsmålstegn ved den traditionelle tolkning. De understreger blandt andet, at teksten på intet tidspunkt siger, at drømmesynet kommer fra Gud, og at det ikke indeholder noget påbud om at slagte/ofre et menneske. Gud ville aldrig påbyde menneskeofring, som kun kan anses for en ond handling og i strid med alle koranske påbud om at beskytte liv, som Gud har skabt.

Men Abraham var et menneske, og Gud har tilladt Satan at friste mennesker samtidig med, at Gud har klargjort over for ham, at det aldrig vil lykkes for ham at friste oprigtigt troende (15:26-40, 22:52-54).

LÆS OGSÅ: Abraham, Moses og Jesus var muslimer

Det er ikke offerdyrets kød eller blod, der når Gud, men menneskets ærefrygt for Gud og Hans skaberværk (taqwa) og de ofre, som mennesket i hverdagen bringer for at opfylde sin primære forpligtelse: At tjene Gud ved at tjene skabelsen (22:36-38).

Det er denne nutidige fortolkning, som Steffensen (delvist) bringer i sin bog uden at gøre opmærksom på, at der er tale om en ikke-traditionel tolkning.

Med venlig hilsen
Aminah Tønnsen
Forfatter og foredragsholder

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.