Spørg

Kan man være både jøde og satanist?

"Når man først er jøde, så er man jøde, uagtet at ens etniske baggrund ikke er det, eller at man ikke forholder sig religiøst til sin jødiske identitet", skriver jødiske Peter Kaltoft.

Det korte svar er ja. Det lidt længere svar byder dog på nogle definitioner og forbehold, svarer jøde og studerende Peter Kaltoft

Spørgsmål:

Kære brevkasse

Der er en ung mand, jeg kender, der tidligere har sagt op til flere gange, at han er satanist, men nu siger han, at han er jøde, og det lader ikke til, at han mener, at han ikke er satanist.

Det fik mig dog til at undre mig. Kan man være både jøde og satanist på én gang?

Venlig hilsen
July

Svar:

Kære July

Du spørger, om man kan være jøde og satanist på samme tid.

Det korte svar er ja, det kan man i og for sig godt. Det lidt længere svar byder dog på nogle definitioner og forbehold, der uundgåeligt vil dukke op, når man forholder sig til spørgsmålet.

Spørgsmålet relaterer til spørgsmålet om, hvem der er jøde? Et emne, der har været diskuteret i hvert fald de sidste cirka 2000 år, omend formen har ændret sig.

På Jesu tid var der flere forskellige jødiske grupperinger, hvoraf de tre mest kendte er farisæerne, saddukæerne og essenerne, mens den største og mest udbredte gruppe nok har været de hellenistiske jøder.

Det er dog vigtigt at påpege, at disse grupperinger har været fokuseret mere på det politiske og religiøse aspekt end det etniske aspekt. Dog har der været forståelser af hvem, der har været inkluderet og ikke inkluderet i de forskellige grupper, på trods af, at der altid har været store grå nuancer af folk, der har befundet sig imellem de forskellige grupper.

Få henvisninger til det etniske aspekt kan dog findes for eksempel i forhold til Herodes, der var efterkommer af en tvangskonvertit, og derfor ikke helt ansås som rigtige jøder.

I Talmud er der andre eksempler, som eksempelvis en mandlig moabit (der pr. jødisk religiøs lov ikke er tilladt at konvertere til jødedommen), som spørger til sin status som jøde (en status der bliver tilkendt ham endeligt på trods af, at der er uenighed om det i starten).

Hvis vi følger jødisk (rabbinsk) religiøs lov, så er en jøde en person, der enten er født af en jødisk moder eller er konverteret med henblik på overholdelsen af de traditionelle 613 på- og forbud. Her er altså både et etnisk element samt et religiøst element.

Andre ikke-rabbinske jøder anser også personer med en jødisk fader som jøder, men igen indgår det religiøse aspekt i forhold til konvertering.

Så spørgsmålet om jødisk identitet er ikke en entydig størrelse. Dog synes det at være tilknyttet en juridisk forståelse i forhold til jødisk religiøs lov. Altså, at ikke alle bare kan hævde at være jøde for så at blive accepteret som sådan, men, at der er tale om en reel religio-juridisk accept af vedkommende person, som derefter vil være jøde resten af sit liv, uagtet at han/hun ikke overholder på- og forbudende (der er dog en nyere tendens blandt rabbinske organisationer i Israel: at underkende folks konverteringer på basis af 'manglende vilje' under deres konvertering for eksempel, hvis personen kun konverterer for at blive gift med en jøde).

Som sådan ses det at være jøde som en art ”statsborgerskab”, hvor man bliver en del af folket.

Så vi har altså tre former for jødisk identitet, der er indbefattet i hinanden; etnisk, religiøst og juridisk, hvor de to første danner udgangspunkt for den tredje.

Når man først er jøde, så er man jøde, uagtet at ens etniske baggrund ikke er det, eller at man ikke forholder sig religiøst til sin jødiske identitet. I forhold til dette kan din ven altså godt være både jøde og satanist; altså juridisk set jøde, men religiøst set satanist.

Skulle der være en konsekvens af dette, ville din ven dog nok blive bandlyst baseret på hans religiøse overbevisning, såfremt han levede i et religiøst jødisk samfund, men i Danmark er det primært baseret på egen personlig overbevisning og accept.

Med venlig hilsen
Peter Kaltoft
Jøde og studerende

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.