Onsdag 25.05.2005

Alle artikler fra denne dag.

Engle verden over

Hvad er synet på engle i kristendommen, buddhismen, hinduismen, islam, jødedommen og new age? Alle religionerne kender "åndelige" væsener, læs mere om dem her.

Etik i fem verdensreligioner

Det Nye Testamente, Sharia eller karma - hvor henter religionerne deres etik? Nogle religioner er mere bog-baserede end andre. Få et kort overblik her over, hvad der bestemmer etikken i kristendommen, jødedommen, islam, hinduismen og buddhismen

Mål

Indføring

Ritualer i islam

Hvilke ritualer er der i islam? Islam er en religion, der er bundet op på ritualer. Bliv klogere på islams fem søjler: Trosbekendelsen, tidebønnen, almissen, fasten, valfarten, og læs om de øvrige ritualer i islam

Udviklingshistorie op til 1700-tallet

Med Muhammeds død opstod der strid om fortolkningen af hans lære. En strid, som jævnligt har ført til slagsmål i den islamiske del af verden. Profeten fik fire efterfølgere, der kaldes de retledede kaliffer

Moderne muslimsk historie

Kristendommen er stadig verdens største religion målt i antal tilhængere. Men islam har siden 1970 næsten fordoblet antallet af tilhængere og er i dag verdens næststørste religion med cirka 1,3 milliarder tilhængere fordelt over hele verden. Moderne muslimsk historie beretter om en dramatisk udvikling.

Militant islam

Islam og radikal islamisk fundamentalisme kædes ofte sammen, men er ikke det samme. Begge dele kender til begrebet jihad, som er islams udtryk for hellig krig eller anstrengelse. Fortolkningen af, hvad jihad indebærer er dog ganske forskellig

Indføring

Allah og gudsopfattelsen i islam

Islam er en strengt monoteistisk religion, hvilket betyder, at der kun er én Gud, og denne Gud er, ifølge muslimerne, Allah. Allah er skaberen, der står bag denne verden. Islams gudsforståelse finder mange kristne paralleller, men også nogle forskelle

Indføring

De 10 vigtigste ting at vide om islam

Hvad er islams fem søjler? Hvem var Muhammed, og hvad havde han med Mekka og Medina at gøre? Læs om islams grundlægger, om de største islamiske hovedretninger og om pilgrimsfærden til Mekka her i artiklen, hvor der også er links til mere om islam.

Koranen og andre hellige skrifter i islam

Hvornår blev Koranen skrevet, og hvordan blev dette islams vigtigste helligskrift til? Koranen, som bygger på åbenbaringer fra muslimernes profet, Muhammed, blev til over en længere årrække i 600-tallet. Læs mere om islams vigtigste skrifter her

Ramadanen

Ramadanen falder hvert år i den niende måned i den islamiske kalender. I dagene fra solopgang til solnedgang i den måned er alt forandret for muslimerne, som blandt andet skal faste fra mad. Ramadan handler dog også om afkald på andre fysiske behov

Hvorfor strides sunni- og shia-muslimer? Få den historiske baggrund her

De to hovedretninger inden for islam, sunni- og shia-islam, har en lang historie med stridigheder, som går tilbage til årene lige efter profeten Muhammeds død. Konflikten begyndte med en diskussion om, hvem der var den rette efterfølger efter Muhammed

Indføring

Ritualer i hinduismen

Ritualer udgør en meget vigtig del af hinduismen, og for rigtig mange almindelige hinduer er deres religion de rituelle handlinger. Her får du et overblik over, hvilke ritualer der udføres i templet og hjemmet, til hverdag og til fest

Baggrund

Moderne hinduisme

Gennem sin historie har hinduismen vist sig at være en levende og fleksibel tradition, som har tilpasset og ændret sig i takt med omgivelserne - hvad den har kunne gøre, fordi hinduisme ikke kommer i en endelig form, men er en tradition i evig forandring

Historie

Tidlig udviklingshistorie for hinduismen

Meget i hinduismen trækker på vedisk tradition. Den vediske periode ligger langt tilbage i Indiens historie, og det er også først efter denne periode, at man i forskningen omtaler indisk religion som hinduisme. Læs om traditionen her

Indføring

Kastesystemet i hinduismen

I hinduismen genfødes man igen og igen, og det er ens karma, der bestemmer, hvad man genfødes som, og hvilken del af kastesystemet man fødes ind i. Ifølge karmaen er det altså mennesket selv, som er skyld i sin kastesituation. Læs og forstå mere om systemet her

Radikal hinduisme

Idag er hindu-radikale stemmer meget stærke, når de taler for, at Indien skal styres efter hindu-normer og have hinduismen som statsreligion. Deres stemmer står dog ikke alene og uimodsagt i Indien i dag, men møder stor modstand. Læs mere her

Hellige skrifter i hinduismen

Hinduismen holdes sammen af en række helligskrifter, ritualer og livsformer. Af helligskrifterne skelner man mellem de tekster, som er blevet åbenbarede, og som derfor ikke er skabt af mennesker, og de menneskeskabte tekster

Pilgrimsfærd i hinduisme

Pilgrimsfærd er ikke obligatorisk inden for hinduismen, men det er populært. Den allerstørste pilgrimsfærd i Indien er Maha Kumbh Melaen, som afholdes i Allahabad i Nordindien hvert tolvte år, og som tiltrækker millioner af mennesker

Historie

Senere udviklingshistorie for hinduismen

Hinduismens historie er formuleret i mange forskellige traditioner, og datoerne for begivenhederne må gives med en vis usikkerhed. Læs her om hinduismens historiske baggrund, om den klassiske hinduismes tilblivelse og om hindu-litteraturen

Indføring

De 10 vigtigste ting om hinduisme

Hinduismen er verdens tredjestørste religion med omkring 1 milliard tilhængere, og religionen regnes også for verdens ældste. Kendetegnende hinduismen er læren om karma og genfødslernes ring, samsara. Her får du de ti vigtigste om hinduismen

Mahatma Gandhi (1869-1948)

Gandhi er kendt for sine rammende og meget poetiske visdomsord, såsom "Du skal selv være den forandring, du ønsker i verden." Mød manden, som kæmpede for Indiens selvstændighed, her

Moderne kristen historie

Kristendommen er verdens største religion med ca. 2,3 mia. tilhængere fordelt over hele verden. Kristendommen rummer både ortodokse kristne, katolikker og protestanter, der igen er inddelt i talrige kirkesamfund med hver sin historie

Kristendommens udbredelse

Kristendommen blev hurtigt en selvstændig religion. Og det skyldtes især apostlen Paulus og hans missionærer, der missionerede for hedningerne – det vil sige ikke-jøder – rundt omkring i det østlige Middelhavsområde

Hellige skrifter i kristendommen

Det Gamle Testamente er oprindeligt skrevet på hebraisk og Det Nye Testamente på græsk. Men ingen bog er oversat til så mange sprog som netop bibelen

Indføring

Kristne ritualer

Et ritual er en handling, der forbinder dig til det guddommelige. I kristendommen opstod der ritualer allerede i de første menigheder efter Jesu død, men blev først cementeret i den romersk katolske kirke flere hundrede år efter. I folkekirken findes der færre ritualer end i den katolske kirke

Ortodoks kristendom

Den ortodokse kristendom udgøres af mange indbyrdes selvstændige ortodokse kirker. Der findes således f.eks. både en russisk-ortodoks kirke (den største), en græsk-ortodoks kirke, en serbisk-ortodoks kirke med flere

Kvinder i kristendommen

Jesus var jøde og kvinderne i datidens jødiske samfund blev ikke opfattet som selvstændige juridiske individer. De tilhørte altid en mand - enten deres far eller ægtemand

Hvem er Jesus?

Alle fire evangelier forkynder, at Jesus var den Messias, som jøderne forventede. Guds søn, som gennem sin lidelse, død og opstandelse skabte et nyt forhold mellem Gud og mennesker. Nu kunne menneskene blive frelst, fordi han døde den død, som de havde gjort sig skyldig i ved at synde. Men hvem var denne mand?

Indføring

10 vigtigste ting om kristendommen

Hvad betyder treenigheden? Hvem var Jesus Kristus? Hvornår opstod kirken? Hvilken betydning har dåben i kristendommen? Og hvad er de mest centrale begreber? Bliv klogere på de absolut vigtigste ting du bør vide om kristendommen

Gud i kristendommen

Der er i alle religioner en sammenhæng mellem opfattelsen af verden og opfattelsen af Gud eller guderne. Den opfattelse af verden, som vi finder i Bibelen, hænger nøje sammen med tanken om Gud som skaberen

Etik

Etik i kristendommen

For en religiøs etik har forholdet til det guddommelige betydning for forholdet mellem mennesker. Dette gælder også den kristne etik, der blandt andet tager afsæt i buddet om næstekærlighed, arvesynden og K.E. Løgstrups etiske fordring

Indføring

Næstekærlighed i kristendommen

"Du skal elske din næste som dig selv" (Matt 22,39). Sådan lyder Jesu næstekærlighedsbud, som kristne fra Jesu tid til i dag har forholdt sig til. Men hvad er baggrunden for buddet? Hvorfor siger Jesus, som han gør?

Kloning

Antisemitisme i kristendommen

Den kristne antisemitisme begynder, efter den første kirke langsomt har løst sig fra den jødiske menighed, samtidigt med at jøderne forfølger de første kristne

På bålet med hende

Heksen er en gammel skikkelse i vores kulturhistorie. Heksen er oftest en kvinde, som udøver magi ved hjælp af mørkets kræfter. Hun har indgået en pagt med djævelen, som er beseglet på en heksesabbat ved et samleje med djævelen. Prisen er hendes sjæl

Kristendommen i dag

Antallet af kristne vokser som aldrig før, særligt i lande som Mexico, Brasilien og Sydkorea. Men også Afrika oplever en enorm kirkevækst.

Der findes ingen kirkelig enhed

PROFETI: Vassula Rydéns fokusering på lidelse og silende blod er meget langt fra ortodoks kristen ædruelighed, skriver ortodokse Poul Sebbelov, der mener, at Rydéns virke er til stor skade for den mellemkirkelige samtale

Lighed i forskelligheden

KVINDESYN: Grundtvig mente, at forskellen mellem mand og kvinde var en del af Guds skabelses rigdom, skriver lederen af Grundtvig-Akademiet Henrik Wigh-Poulsen

Den tidlige islam var videnstung

VIDENSKAB: Islam er ikke andet, end hvad dens fanebærere gør den til - og det er ikke islam, men politik, der begrænser videnskaben, skriver muslimske Hadi Khan