Bob Dylan har troen med i sine nobelprisvindende sangtekster

Lørdag uddeles Nobelprisen i litteratur officielt til Bob Dylan. Den voldsomt populære og kritikerroste nobelprismodtager har haft Bibelen, spiritualiteten og troen med gennem sin lange karriere som sangskriver

Når Nobelprisen i litteratur på lørdag officielt uddeles til Bob Dylan, er han ikke selv til stede ved arrangementet. Hans annoncerede fravær er én af de ting, der har skabt debat om, at den amerikanske sanger og sangskriver er blevet udvalgt til at modtage prisen. Men da det blev afsløret, at han er årets modtager af Nobelprisen i litteratur, blev det under alle omstændigheder slået fast, at hans tekster har haft stor betydning. Og noget af det, der er med til at gøre dem særlige, er de mange bibelske referencer, der løber igennem dem.

LÆS OGSÅEn kristen side af Bob Dylan

Fans af Bob Dylan diskuterer ofte, hvilken rolle religion spiller i hans musik og tekster, ligesom der er uenighed om, hvilken trosretning, han egentlig bekender sig til. Han er født som jøde, men konverterede til kristendommen i slutningen af 70’erne. Han har udgivet tydeligt kristne konfessionelle albums og anvendt bibelske referencer og symboler gennem store dele af sin sangskrivning. 

Han har et stort kirkeligt publikum, og flere præster og teologer anser ham som en salmedigter.

Bob Dylan indspillede kristne album i 70'erne

I slutningen af 70’erne sker der noget med Bob Dylan. Han gennemgår en skilsmisse og oplever en efterfølgende depression. I perioden bliver han påvirket af de korsangere og medlemmer fra hans band, der er troende kristne. Han begynder at gå i kirke og bede, og senere konverterer han til kristendommen. 

LÆS OGSÅDylan - en kristen forkynder?

I tiden efter udgiver Dylan en række eksplicit kristne album: ”Slow Train Coming” fra 1979, ”Saved” fra 1980 og ”Shot of Love” fra 1981.

Især albummet ”Slow Train Coming” lægger vægt på troen med sange som ”Gotta Serve Somebody,” ”I Believe in You” og den storladne ”When he Returns”.

Da Bob Dylan tager på tour efter udgivelsen af dette album, gør han det helt klart for sit publikum, at han er genfødt. Ved sine koncerter fortæller han en anekdote om, hvordan han er blevet opløftet og inspireret af en ung mand, som havde smidt et lille sølvkors op til ham på scenen ved en tidligere koncert. På denne tour spiller Bob Dylan kun kristne sange, som er akkompagneret af et gospelkor.

LÆS OGSÅ: Fire gode grunde til at høre Bob Dylan

På sangen ”I Believe in You” synger Bob Dylan konfessionelt:
 
Follow your heart let your love lead through the darkness
Back to a place you once knew
I believe I believe I believe in you
Follow your dreams
Be yourself an angel of kindness
There's nothing that you cannot do
I believe I believe I believe in you 

Bob Dylans konfessionelle kristne periode er kortvarig. I et interview fra 1981 kalder han sig ikke længere kristen, og han vender sig mod en form for agnostisk jødedom. 

Den bibelske symbolik gennem karrieren

Mens Bob Dylans genfødte kristne periode var kortvarig, så har kristendommen og Bibelen spillet en stor rolle i hans musik gennem hans karriere. De bibelske referencer har dog oftest været anvendt symbolsk og metaforisk frem for konfessionelt eller som teologisk bekendelse. I Bob Dylans tidlige udgivelser gennem 1960'erne var det især gammeltestamentlige referencer og billedsprog, som folkesangeren anvendte.

For eksempel på en sang som ”All Along The Watchtower” fra 1967, der i høj grad anvender et billedsprog fra Esajas bog kapitel 21, som i en dansk oversættelse lyder:

Sæt en vagtpost ud,
han skal melde, hvad han ser.
Ser han vogne
med heste spændt for,
ryttere på æsler,
ryttere på kameler,
da skal han lytte,
lytte opmærksomt.
« Da råber han, som holder udkig:
»Herre, dag efter dag står jeg på vagt,
nat efter nat er jeg på min post”
Se, nu kommer mænd på vogne
med heste spændt for.«
Så råber han:
»Faldet, ja, faldet er Babylon,
alle dens gudebilleder ligger knust på jorden.”

Lignende ord optræder i ”All along the watchtower”, hvor han både synger: ”All along the watchtower, princes kept their view.” Men også når Bob Dylan omtaler de to ankommende mænds ord til hinanden: ”No reason to get excited,” the thief, he kindly spoke “There are many here among us who feel that life is but a joke. But you and I, we’ve been through that and this is not our fate. So let us not talk falsely now, the hour is getting late.”

Hvor især de sidste linjer: ”Let us not talk falsely now, the hour is getting late” er blevet fortolket som bibelsk apokalyptik, blandt andet af den katolske teolog og biskop Fr. Robert Barron.

Se Robert Barrons teologiske analyse af sangen her

En anden af Bob Dylans tidlige anvendelser af bibelske referencer er fra et af hans mest berømte albums, nemlig klassikeren ”Highway 61 revisited” fra 1965. Fra albummets titelnummer kommer de berømte linjer:

”Well God said to Abraham, kill me a son
Abe said, man you must be putting me on
God said no, Abe said, what?
God say, you do what you wanna, but
The next time you see me coming you'd better run
Abe said, where do you want this killing done?
God said, out on that highway sixty-one”
 

Sangens indledende tekst er en reference til fortællingen fra 1. Mosebog, hvor Gud befaler Abraham at dræbe den ene af sine to sønner, Isak, for at teste Abrahams tro og loyalitet mod Gud. Men her ophører bibelreferencen i sangen. Resten af teksten omhandler faderskab og frigørelse. Teksten er et eksempel på, hvordan tidlige sange fra Bob Dylan anvender et bibelsk billedsprog som en del af en større, menneskelig fortælling. 

Troen lever i Bob Dylans sangskrivning i dag

På sine seneste albums har Bob Dylan igen anvendt religion, tro og Bibelen i sin sangskrivning. På nummeret ”Ain’t talking” fra pladen Modern Times fra 2006 besøger Dylan igen det religiøse sprog.

Et nummer, der ifølge journalisten Kimberly Winston i højere grad skal forstås som udtryk for hans religiøse vandring gennem livet end som en egentlig kristen bekendelse. Bob Dylan synger blandt andet:

"Ain’t talkin’, just walkin’ 
Through this weary world of woe
Heart burnin’, still yearnin’
No one on earth would ever know
They say prayer has the power to heal
So pray from the mother
In the human heart an evil spirit can dwell
I am a-tryin’ to love my neighbor and do good unto others
But oh, mother, things ain’t going well"

I et interview fra 2012 i Roling Stones blev han spurgt, om han stadig havde troen i sig, hvortil han svarede:
“Certainly it has, o ye of little faith, (…) who’s to say that I even have any faith or what kind? I see God’s hand in everything. Every person, place and thing, every situation. I mean, we can have faith in just about anything.”

Religionen har altså hverken forladt Bob Dylans liv eller hans sangskrivning.