Billedserie

Lysfesten "diwali" - den største indiske højtid

Diwali markerer det godes sejr over det onde, men er også som en nytårsfest, hvor lys, fyrværkeri og lanterner lyser mørket op. Her sendes lanterner til himmels i Kolkata. Foto: Bikas Das/AP

Fyrværkeri og levende lys er vigtige elementer, når hinduer fejrer diwali. Her markeres det godes sejr over det onde, lysets sejr over mørket og oplysningens sejr over uvidenhed. Læs her om den meget populære højtid, og se billederne

Lysfesten diwali er den mest populære fest i Sydasien, og den markeres i perioden midt-oktober til midt-november og fejres i hinduismen, sikhreligionen og jainreligionen. Selve festen varer fem dage, og på grund af den store mængde slik, fyrværkeri og lys, som festen medfører, er den en af børnenes favoritter.

Diwali markerer guden Lord Rams hjemkomst efter sejren over dæmonkongen Ravana. Rama var den syvende inkarnation af guddommen Vishnu og helten i eposet Ramayana. Han afbilledes altid med en bue og en pil, som viser at han er parat til at nedkæmpe det onde. Og festen er overordnet en fejring af det godes sejr over det onde, lysets sejr over mørket og oplysningens sejr over uvidenhed.

Festen forbindes også med gudinden Lakshmi, som er gudinde for lys, visdom og velstand. Ved diwali iklæder hinduerne sig nyt tøj og renser og udsmykker deres huse med lamper for, at Lakshmi skal besøge hjemmet. Hun vil komme, hvis familien har været tro hinduer i det forgangne år, og hun vil bringe lykke og held til året, der kommer. Ifølge hinduismen blev Lakshmi gift med sin mand, guden Vishnu, på dette tidspunkt af året. Af den grund fejres også mange bryllupper under Diwali-festen.

Diwali er officiel helligdag på Fiji, i Guyana, Pakistan, Malaysia, Mauritius, Myanmar, Singapore, på Sri Lanka, i Suriname og i Trinidad and Tobago.

Diwali i billeder

Artiklen fortsætter efter billedserien - her fortæller hindu Dhamu Chodavarapu om diwali.

Hindu Dhamu Chodavarapu fortæller om diwali

Den 5. november er én af Indiens største festdage, Diwali. Hvert eneste hus i Indien, om man råd til det eller ej, tænder en lampe og sætter den udenfor. Hele Indien bliver oplyst af den lange række lamper.

I gamle dage købte man små lerfade, ikke større end en håndflade, med fordybning og en lille tud. Man anbragte en væge og olie og tændte den. De bliver anbragt på rad og række over hele husfacaden. Nu bruger man mere lyskæder.

Diwali-sagnet finder man i det indiske epos som Ramayanamu og MahaBharatamu. Det var om en kong Narakasura, søn af Bhoomi Devi, Moder Jord. Selvom Narakasura var søn af en guddom, havde han karakter af en dæmon. Han brugte meget tid på at bede og meditere for guden Brahma.

Da Gud åbenbarede sig for ham, bad han Gud om at gøre ham udødelig. Dertil svarede Gud: Det kan jeg ikke, når du er født som dødeligt menneske. I så fald giv mig den velsignelse, at jeg kun dør i min mors hænder. Det fik han.

I følge hindumytologi var Narakasura søn af "Moder Jord" og guden Vishnu i hans Varaha Avatar som vildsvin, hvor han bekæmpede en dæmon, der havde taget Bhoomi Devi som gidsel og gemt hende i dybet under det kosmiske ocean.

Narakasura morede sig med at terrorisere indbyggerne i de tre verdener, Himmel, Jord og Helvede. Han overfaldt kvinder og ville kidnappe dem til sit eget personlige harem.

Alle guder og mennesker var samlet for at få gode råd og enes om at bede til guden Krishna. Krishna indvilgede i at tage kampen op mod Narakasura. Han tog sin kone Satya Bhama med i krigen, som var Narakauras mor, hun er nemlig Bhoomi Devi.

Kampen fik uhyggelige dimensioner. Narakasura havde magtfulde våben, han uden videre brugte mod Krishna. Krishna nåede at tilintetgøre allesammen, men til sidst brugte Narakasura Sataghini, en tordenkile, og ramte Krishna på siden af hovedet. Guden Krishna besvimede.

Nu deltog Satya Bhama aktivt i krigen og sendte Krishnas Chakra (diskos, som ikke kan tilbagekaldes) mod Narakasura, således at han blev halshugget. Derefter var alle guder og mennesker glade og tændte mange lys med fyrværkeri for at fejre det. Den tradition foregår den dag i dag.

Diwali er en stor festdag for alle indiske religioner som hinduisme, sikhisme og jainisme. "Festival of Lights," symboliserer det godes sejr over ondskaben og lys for menneskeheden.

Jeg husker fra min barndom, at vi månedsvis før Diwali fremstillede fyrværkeri efter skoletid. Vi glædede os utrolig meget til den dag. Vi blev alle olievasket, fik nyt tøj på om aftenen, og vi udfoldede os med at dekorere husets facade med olielamper på rad og række samt fyre hjemmelavet fyrværkeri af. Afslutningen på dagen var servering af søde sager til alle.

Indiske blomstersælgere forberede blomsterranker, som bruges i ritualer og som pynt i hjemmet i forbindelse med Diwali-festen i New Delhi. (2008).
Storbritanniens grevinde Camilla af Cornwall deltager i Diwali-forberedelser under et besøg i Shri Swaminarayan-templet i det nordvestlige London. (2007).
Nepalesiske hinduistiske kvinder tilbeder og ofrer frugt til en ko, som anses som inkarnationen af Laxmi, hindu-guden for rigdom under Diwali-festen i Katmandu. (2008).
Et hinduistisk par foretager et ritual foran et stort billede af gudinden Laxmi under Diwali-festen i Ahmedabad. Hinduer tilbeder Laxmi, gudinden for rigdom, og tror, at Laxmi besøger alle under Diwali-festen og bringer fred og rigdom til alle. (2008).
Indiske hinduer beder til solen under Chhath-festen, som fejres otte dage efter Diwali-festen. Chhath-festen, også kendt som Surya Pooja (tilbedelse af solen) fejres i østlige dele af Indien, hvor man ærer solens og vandets guder. Hinduer, der fejrer Chhath, faster og ofrer vand og mælk til solguden ved om morgenen og aftenen. (2008).
Baba 'Balwant' Singh, medlem af Nihang Army for traditionelle sikh-krigere, bærer en 700 meter lang og 60 kg tung turban til højtiden "Fateh Divas" i Amritsar. Fateh Divas afholdes dagen efter Diwali-festen. (2009).
Besøgende flokkes i Det Gyldne Tempel, sikhismens helligste sted, som her er oplyst i forbindelse med Diwali-festen i Amritsar i Punjab (2002)
Børn antænder fyrværkeri i Jamma. (2016). Foto: Channi Anand/AP
Børn med fyrværkeri i Allahabad. (2016). Foto: Rajesh Kumar Singh/AP
To mænd tænder lys ved Akshardham-templet i Gandhinagar. (2016). Foto: Ajit Solanki/AP
Makhmali-blomster arrangeres på et marked i Kathmandu, Nepal den 6. november, forud for Diwali-festen. Denne blomst bruges fortrinsvis til guirlander. (2012). Foto: Narendra Shrestha Denmark
En indisk sælger venter på kunder i sin bod, hvor han sælger elektriske lyskæder forud for Diwali-festen i Siliguri. Der er stor efterspørgsel efter alle typer lys og lamper til den populære lysfest. (2012). Foto: DIPTENDU DUTTA Denmark
Bapi Maity støber lys i landsbyen Chakdah 75 kilometer nord for Calcutta. (2012). Foto: PIYAL ADHIKARY Denmark
En indisk kvinde maler nybrændte ler-lamper, som skal sælges til Diwali-festen i den nordindiske by Jammu (2012) Foto: JAIPAL SINGH Denmark
Man kan købe lys og lamper i alle farver som her på markedet i Mumbai. (2012) Foto: DIVYAKANT SOLANKI Denmark
Lanternerne sendes op mod natttehimlen. (2012). Foto: PIYAL ADHIKARY Denmark
Indiske enker bærer stjernekastere under diwali-festen syd for den indiske by i Delhi (2015) Foto: EPA/HARISH TYAGI
Enker klædt i hvidt beder ved floden Yamuna i den indiske del af Himalaya. (2015) Foto: REUTERS/K. K. Arora
Tempelpræsten velsigner et malaysisk par under diwali-festen. (2015) Foto: Munhoe Chan/Demotix/Corbis
En indisk pige maler en mytologisk hindukarakter ved diwali-festen, hvor hinduerne fejrer guden Ramas sejr over dæmonkongen Ravana. (2015) Foto: Xinhua/Tumpa Mondal
I Malaysia tænder en mand lys ved gulvdekorationen, som kaldes Kolam. Den er lavet af farvet rismel og kalk, og indgår i udsmykningen under diwali. (2015). Foto: Hon Keong Soo/Demotix/Corbis