Billedserie: Dommedag, som kunstnere har forestillet sig den

Den store barokmaler Peter Paul Rubens' udgave af dommedag fra 1617 rummer trods titlen den sensualitet, han er kendt for at tilføje sine motiver. Maleriet kan ses på Alte Pinakothek i München. Foto: Wikimedia Commons

Den 21. december udløber mayaernes kalender, og det har ført til mange gisninger om, hvorvidt dommedag skal indtræffe på den dag. Også i kristendommen findes tanken om dommedag. Se kunstnernes bud på, hvad der ventes på

Fra Michelangelo til Rubens og den russiske modernist Viktor Mikhaylovich Vasnetsov - mange af Europas helt store kunstnere haft fat i Dommedag eller apokalypsen som motiv.

Se kendte illustrationer af den sidste dags domfældelse over menneskene i billedserien ovenfor.

Den hollandske renæssancemaler Hieronymus Bosch er bedst kendt for at illustrationer af moralske og religiøse koncepter. Værket "Dommedag" er en tryptokon fra omkring 1482-1516. Foto: Wikimedia Commons
Dommedagsbillederne er ofte myldrende af figurer og handlinger, så her en detalje fra Lucas Cranach den Ældres "Dommedag" fra omkring 1525-30. Foto: Wikimedia Commons
Den russiske maler Viktor Mikhaylovich Vasnetsov 1848 -- 1926 var specielt kendt for sine mytologiske og historiske malerier og var en af medskaberne af den romantiske modernisme i Rusland. Hans "Dommedag" fra 1904 har fællestræk med malerier fra den samtidige jugendstil i Nordeuropa. Foto: Wikimedia Commons
Michelangelo behøver vist ingen præsentation. Den næsten lysende fresko "Dommedag" er fra det Sixtinske Kapel i Vatikanet og er malet på et tidspunkt mellem 1537 og 1541. Foto: Wikimedia Commons
Forskellen mellem den tyskfødte maler Hans Memblings værk "Dommdag" fra omkring 1466-1473 og Michelangelos frodige, lysende vision er tydelig. Læg mærke til ærkeenglen Michael, der i midten af triptykonet vejer menneskenes sjæle. Foto: Wikimedia Commons
Farvernes mester, flamske Jehan Bellegambe, er kendt for letheden i og samspillet mellem farverne i hans værker. Hans "Dommedag" er et triptokon fra ca. 1525. Foto: Wikimedia commons
Det sidste værk bryder lidt med dommedagsillusionen. Joakim Skovgaards "Kristus i de dødes rige" fra 1891- 94 viser Jesus, der påskelørdag stiger ned i dødsriget for at befri de fortabte. Men maleriet insisterer på, at Kristus som den almægtige kraft, der udkæmper titaniske slag for menneskehedens skyld, og dén motivation spejler fint de ofte dystre illusioner om Dommedag. Foto: JAKOB BOSERUP Nordfoto