Billedserie: Religion i Jerusalem

En kristen pilgrim kysser muren ved den tredje korsvejsstation langs Via Dolorosa i Jerusalem, den vej, Jesus ifølge traditionen vandrede til Golgatha. Langfredag 2010.

Se billeder af religiøs mangfoldighed i Jerusalem, som er en hellig by for både jøder, muslimer og kristne

Jerusalem har status af hellig by for både jøder, kristne og muslimer, fordi byen huser vigtige helligdomme - eller ruiner heraf - for alle tre religioner.

Side om side fejrer religionerne - og forskellige retninger inden for hver religion - deres højtider, mærkedage og gudstjenestefejringer. Der er dog delte meninger om, hvem byen tilhører og hvilke religioner, der skal have plads.

Bybilledet er præget af religiøs mangfoldighed - se selv i billedserien.

Den katolske ærkebiskop i Jerusalem Michel Sabbah velsigner en statue af Jesusbarnet i en grotte, hvor kristne mener, Jesus blev født. Det foregår ved en jule-midnatsmesse.
Nonner fra the Sisters of Bethlehem bærer lys under en julemesse i Beit Jemal Monastery 20 kilometer fra Jerusalem.
Den syrisk-ortodokse ærkebiskop Archbishop Severias Meliki Morad vasker fødderne på præsterne under den traditionelle fodvaskningsceremoni i Sankt Markus Kirke i Jerusalem.
Græsk-ortodokse biskopper beder under en påskemesse i Gravkirken i Jerusalem 2009.
Ortodokse kristne bærer kors ind i Gravkirken i Jerusalem i forbindelse med en langfredagsprocession, april 2010. De har vandret langs Via Dolorosa, som er den vej, man mener, Jesus vandrede mod sin korsfæstelse.
Den syrisk-ortodokse ærkebiskop i Jerusalem, Swerios Malki Murad, leder en procession i Himmelfartskapellet på Oliebjerget, maj 2010. Himmelfartskapellet er et helligt sted for både kristne og muslimer.
Rabbi Mordechai Eliyahu bærer en otte dage gammel dreng, som modtager velsignelser fra jødiske bosættere under en omskærelsesceremoni.
En græsk-ortodoks nonne i Gravkirken i Jerusalem, juni 2010.
Ultra-ortodokse jøder.
Ultra-ortodokse skoleelever beder på Kehilot Yaacov Torah School for drenge i Ramot, Jerusalem, juni, 2010.
Ultra-ortodokse jøder i Jerusalem beder under markeringen af Tisha B'Av, en dag med faste og bod, som markerer datoen for de to første templers ødelæggelse.
Jøder beder ved Grædemuren under markeringen af Tisha B'Av. Jerusalem, juli 2010.
Den græske premierminister George Papandreou sammen med den græsk-ortodokse patriark over Jerusalem Theophilos III foran det sted, hvor man mener, Jesus blev begravet. Jerusalem, juli 2010.
Rabbiner Shlomo Moshe Amar velsigner de besøgende på hans kontor i Jerusalem, juli 2010.
En ultraortodoks jødisk mand betragter en protest-demonstration i Jerusalems Mea Shearim-kvarter mod et gay pride-optog i byens centrum, juli 2010.
Palæstinensiske muslimske piger fejrer ramadan i Jerusalems gamle bydel. August 2010.
Palæstinensiske musikere optræder i Jerusalems gamle bydel for at fejre fastens ophør på ramadanens anden dag. August 2010.
Muslimer læser i Koranen i al-Aqsa-moskeen, som ligger på det sted, muslimer kalder al-Haram al-Sharif, og som for jøderne er Tempelbjerget. August 2010.
En muslimsk mand beder foran Klippemoskeen. August 2010.
Ortodokse nonner og lægfolk bærer lyst langs Via Dolorosa i Jerusalems gamle bydel under en procession den 25. august 2010, tidligt om morgenen. Flere end tusind mennesker deltog i den årlige procession, hvor en ikon af Jomfru Maria bæres fra Gravkirken til en kirke for foden af Oliebjerget, hvor man mener, Maria er begravet.
Muslimske kvinder læser i Koranen under en brændende sol i Al-Aqsa-moskeens gård, islams tredjehelligste sted, efter den sidste fredagsbøn under ramadanen. September 2010.
Rabbiner Shmuel Rabinovitz fjerner sammen med en arbejder små sedler fra revnerne i Grædemuren, jødernes helligste bedested. Sedlerne fjernes for at give plads til nye sedler, henvendt til Gud. September 2010.
En muslim læser i Koranen, mens en anden tager sig en lur under højtiden Laylat al-Qadr i Al-Aqsa-moskeen. September 2010.
En palæstinensisk kvinde læser i Koranen under et besøg på en kirkegård i det østlige Jerusalem. September 2010.
Muslimer beder foran Klippemoskéen. September 2010.
En jødisk far svinger en levende kylling over hovederne på hans famliie i et Yom Kippur-ritual, der går ud på at overføre sine synder til dyret. Jerusalem, september 2010.