Billedserie

Fotosamling skildrer det jødiske liv i Europa før holocaust

Udgiverne bag Roman Vishniacs fotografier håber, at folk vil kunne genkende nogle af menneskerne på billederne. Se et udpluk af de unikke fotografier i billedgalleriet nederst i artiklen. Foto: Roman Vishniac, [Jewish schoolchildren, Mukacevo], ca. 1935–38 © Mara Vishniac Kohn. Courtesy International Center of Photography.

Den jødiske fotograf Roman Vishniac dokumenterede livet for de mange jøder i årene før holocaust blandt andet i Berlins gader. Nu er de historiske billeder blevet offentliggjort

Se fotografierne i bunden af artiklen

Der er både glæde, udmattelse, ødelæggelse, undren og tomme ansigtsudtryk på de 9000 fotografier af jøder, hvoraf langt de fleste aldrig før har været offentliggjort.

Det er The International Center of Photography i New York, der i samarbejde med United States Holocaust Memorial Museum i Washington har åbnet for den historiske billedsamling i form af en omfattende digital database. 

Fotografierne er taget af den jødiske, russiskfødte fotograf Roman Vishniac, som blev født i Rusland i 1897, men i 1920 flyttede til Berlin på grund af den russiske revolution. Med sit kamera bevægede han sig rundt både i Berlin og andre steder og tog billeder af tiden før holocaust for at dokumentere, hvordan nazi-styret påvirkede jødernes liv i Østeuropa. 

Mark Lubell, som er administrerende direktør på International Center of Photography i New York, oplyser, at målet med offentliggørelsen er at få mere viden om de mennesker og steder, der optræder på Roman Vishniacs fotografier. Derved beder International Center of Photography om hjælp til at identificere nogle af personerne på billederne, så detaljer og viden om motiverne kan klarlægges. 

I årene 1935-1938 blev Roman Vishniac af den jødiske hjælpeorganisation Jewish Joint distribution Commitee (JCD) bestilt til at fotografere fattige samfund i Central- og Østeuropa. Roman Vishniacs billeder er et fotografisk referat af verdenssituationen på det tidspunkt, hvilket han i dag er både kendt og anerkendt for.

Vishniac blev fængslet, men senere frigivet fra en interneringslejr i Frankrig, og i 1941 blev han genforenet med sin familie og ankom nytårsdag til New York . Her åbnede Roman Vishniac et portrætstudie, hvor han fotograferede indvandrere, overlevende og amerikanske jøder. Derudover brugte Roman Vishniac sit kamera bredt og skildrede også skoler, hospitaler og flygtninge. I 1947 vendte Roman Vashniac atter tilbage til Europa, hvor det blev hans kald at fotografere Berlins ruiner og de overlevende jøders arbejde med at genopbygge deres liv.

Nu får hele verden mulighed for at se de tusindvis af billeder, som Roman Vishniac brugte en stor del af sit liv på at tage. Direktør for United States Holocaust Memorial Museum i Washington Michael Grünberger håber, at offentliggørelsen af fotografierne vil inspirere kommende generationer til at opsøge viden om både holocaust og Roman Vishniac. 

”Denne offentliggørelse vil åbne mange menneskers øjne for én af det 20. århundredes mest fremtrædende fotografer,” siger Michael Grünberger i en pressemeddelelse. 

Du kan se et udpluk af Roman Vishniacs fotografier i galleriet nedenfor

Strandgæster i Nice, Frankrig. Billedet er fra cirka 1939. Foto: Roman Vishniac, [Beachgoers in the afternoon, Nice, France], ca. 1939. © Mara Vishniac Kohn. Courtesy International Center of Photography.

Fotografi af danserne Emily Frankel og Mark Ryder, New York i starten af 1950'erne. Foto: Roman Vishniac, [Dancers Emily Frankel and Mark Ryder, New York], early 1950s. © Mara Vishniac Kohn. Courtesy International Center of Photography. 

En dreng står på et bjerg af murbrokker i Berlin, 1947. Foto: Roman Vishniac, [Boy standing on a mountain of rubble, Berlin], 1947. © Mara Vishniac Kohn. Courtesy International Center of Photography.

En tysk familie går rundt mellem taxaerne foran Ufa-Palastbiografen i Berlin. Billedet er taget sidst i 1920'erne eller i starten af 1930'erne. Foto: Roman Vishniac, [German family walking between taxicabs in front of the Ufa-Palast movie theater, Berlin], late 1920s-early 1930s. © Mara Vishniac Kohn. Courtesy International Center of Photography.

En ansøger, der ønsker at forlade Tyskland, har møde med en repræsentant fra foreningen Hilfsverein der Deutschen Juden (hjælpeforening for tyske jøder, red.) på Ludendorffstrasse, Schöneberg, Berlin. Billedet er taget cirka 1937-1938. Foto: Roman Vishniac, [Emigration applicant meeting with a representative of the Hilfsverein der Deutschen Juden (Aid Society of German Jews), Ludendorffstrasse, Schoeneberg, Berlin], ca. 1937-38. © Mara Vishniac Kohn. Courtesy International Center of Photography.

Jernbane-endestation nær Potsdamer Platz, Berlin. Billedet er taget i 1929 eller starten af 1930'erne. Foto: Roman Vishniac, [Interior of the Anhalter Bahnhof railway terminus near Potsdamer Platz, Berlin], 1929–early 1930s. © Mara Vishniac Kohn. Courtesy International Center of Photography.

Jødiske skolebørn i byen Mukacevo. Billedet er taget cirka 1935-1938. Foto: Roman Vishniac, [Jewish schoolchildren, Mukacevo], ca. 1935–38 © Mara Vishniac Kohn. Courtesy International Center of Photography.

Fotografi af den franske maler Marc Chagall, New York 1941. Foto: Roman Vishniac, Marc Chagall, New York, 1941. © Mara Vishniac Kohn. Courtesy International Center of Photography.

En kvinde vasker vinduer ved Mandtler & Neumann Speditionen i 1930'erne. Foto: Roman Vishniac, [Woman washing windows above Mandtler & Neumann Speditionen (Mandtler & Neumann Forwarding Agents), Ferdinandstrasse, Leopoldstadt, Vienna], 1930s. © Mara Vishniac Kohn. Courtesy International Center of Photography.

Solen skinner ind gennem togstationen, som formentlig er Bahnhof Zoo, Charlottenburg, Berlin. Billedet er taget sidst i 1920'erne eller først i 1930'erne. Foto: Roman Vishniac,[Sunlight streaming into a railway station, probably the Bahnhof Zoo terminal in Charlottenburg, Berlin], late 1920s-early 1930s. © Mara Vishniac Kohn. Courtesy International Center of Photography.

Modvillighed. Billedet er fra cirka 1929. Foto: Roman Vishniac, Recalcitrance, Berlin, ca. 1929. © Mara Vishniac Kohn. Courtesy International Center of Photography. 

Zoo-gæsterne holder sig bag gitteret. Billedet er taget i starten af 1930'erne. Foto: Roman Vishniac, People behind bars, Berlin Zoo, early 1930s. © Mara Vishniac Kohn. Courtesy International Center of Photography.

beachgrafik
mountain
beach
taxi
meeting
bahnhof
children
chagall
woman
sunlight
taxi
people