Filosof-duel skal fremhæve argumenter for og imod Gud

Ateister og kristne finder fælles fodslag ved at arrangere et debatarrangement om Guds eksistens. Argumenterne skal frem i lyset, lyder det fra begge sider. Foto: .

De er rygende uenige om svaret, men ateister og kristne finder alligevel fælles fodslag ved at arrangere et debatarrangement om Guds eksistens onsdag. Argumenterne skal frem i lyset, lyder det fra begge sider

Banen er kridtet op til en klassisk duel på gode argumenter, når to markante filosoffer, William Lane Craig og Klemens Kappel, onsdag den 18. marts i København tørner sammen til arrangementet Does God Exist? for at debattere det endnu mere klassiske spørgsmål om eksistensen af en guddom. Et spørgsmål, der også i dag kan optage et bredt udsnit af befolkningen og skabe opmærksomhed i medierne.

LÆS OGSÅ: "Kristendommen kan godt forstås som en ateistisk religion"

Hvis der findes en personlig skaber, giver det mening at tale objektivt om godt og ondt. Hvis baggrunden for vores eksistens er upersonlige kræfter, hvis Gud ikke findes, er der ikke noget godt og ondt objektivt set. Så spørgsmålet om Guds eksistens har både betydning for den enkelte, men også for hvordan vi tænker om og indretter samfundet, siger en af arrangørerne bag debatten, adjunkt i systematisk teologi ved Dansk Bibel-Institut Ph.D. Jakob Olsen.

Bibel-Instituttet har til arrangementet fundet en uvant samarbejdspartner i Ateistisk Selskab. Men det er der for så vidt ikke noget underligt i, fortæller formanden for Ateistisk Selskab Jakob Heidelberg:

"Det, vi har tilfælles, er en religionsfilosofisk interesse. Ateister tror ikke på guder, fordi vi har kigget på argumenterne og er kommet frem til, at de ikke holder. Men de fleste af os ville selvfølgelig anerkende eksistensen af guder, hekse eller nisser, hvis bare vi fik gode argumenter for det. Det er så den debat, der bliver taget op her, og vi er sikre på, at Klemens Kappel kan give et akademisk og sobert modsvar til William Lane Craigs meget amerikanske teologiske position. Man skal huske på, at ateisme er en neutral position rent erkendelsesteoretisk. Vi er så at sige alle født ateister. Det er ikke os, der påstår verden er indrettet på en bestemt måde eller at der findes bestemte overnaturlige fænomener."

De to debattører Klemens Kappel og William Lane Craig er begge højt uddannede herrer, men har vidt forskellige holdninger til spørgsmålet om Guds eksistens. De argumenterer henholdsvis for at vi kan vide, at der ikke findes en gud, og at vi kan vide, at Gud findes.

I spidsen for de kristne arrangører, som ud over Dansk Bibel-Institut tæller Kristeligt Forbund for Studerende og Evangelisk Luthersk Netværk, står Jakob Olsen. Han peger på, at debattens formål er, at argumenterne kommer frem i lyset:

Vi ønsker, at det skal blive tydeligt, hvor stærke argumenterne er for det ene og det andet synspunkt hvad henholdsvis ateister og kristne har at hænge deres hat på. For spørgsmålet om Guds eksistens er et de største spørgsmål, man kan stille, og det svar den enkelte giver på hvorvidt der findes en personlig skaber eller ej, vil ændre ens tilværelse i afgørende grad, siger Jakob Olsen.

Samme fokus på begrundelserne giver også Jakob Heidelberg fra Ateistisk Selskab:

"Hvis man er interesseret i at høre hvilke argumenter, der er for og imod eksistensen af en eller flere guder, formentlig med udgangspunkt i William Lane Craigs personlige gud, synes jeg, man skal møde op til debatten. Det er i sidste ende et spørgsmål, den enkelte må tage stilling til, idet det er en væsentlig del af ens verdensbillede, hvorvidt der er en entitet, der skabt os og dikteret hvad, der skal være vores moral værdier og så videre. De fleste ateister konkluderer, at vi selv står med et ansvar for at etablere normer og værdier, der gælder mellem mennesker. Vi har et fundament i det menneskelige, hvor troende har fundament i en række postulerede guddommelige fænomener. Derudover kan vi heldigvis være meget enige om, hvordan man skal opføre sig, og hvad man bør holde kært, men grundlæggende er en påstand om, at man har adgang til guddommelig indsigt et rigtig dårligt udgangspunkt for en konstruktiv etisk debat."

Debatten Does God Exist mellem William Lane Craig og Klemens Kappel, der finder sted den 18. april, er arrangeret af Ateistisk Selskab, Dansk Bibel-Institut, Evangelisk Luthersk Netværk og Kristeligt Forbund for Studerende.