Mission er udtryk for manglende respekt

Er "indre mission" ikke tilstrækkeligt, spørger jødiske Aron Skop. Foto: Leif Tuxen

Kristendommens kærlighedsbudskab er vigtigt. Men det med mission over for andre religioner har jeg svært ved at følge, skriver jødiske Aron Skop

Religion.dk har udfordret panelisterne med spørgsmålet: Peg på noget, du finder sympatisk ved en anden religion. Og på noget, du har svært ved at forlige dig med?

Aron Skop, der er jøde, svarer:

Kristendommen har nu eksisteret i over to tusind år, og mange millioner mennesker har været tiltrukket af dens budskaber. Hovedbudskabet er vel udtrykt i det dobbelte kærlighedsbudskab - buddet om at du skal elske Herren din Gud og du skal elske din næste som dig selv.

At kærlighedsbuddet er overtaget fra jødedommen, gør det vel ikke mindre væsentligt. I både kristendommen og jødedommen er fundamentet kærlighed mellem gud og mennesker.

Det fører mig så over til begrebet mission blandt verdens folkeslag. Og her har jeg svært ved at følge med. Det forekommer mig, at missionen er udtryk for manglende respekt over for andre trosretninger. Indre mission er måske på sin plads, og er det ikke tilstrækkeligt?

Kristendommen hører til de monoteistiske religioner i verden. Mono betyder som bekendt noget med én, og monoteisme er således troen på den ene Gud. Men begrebet treenighed er et vigtigt kristent begreb, hvor tretallet står for Gud (faderen), Jesus (sønnen) og Helligånden.

For mig er der én Gud, og treenigheden synes at være et kunstigt begreb, som er svært at forstå. Hvordan kan Jesus både være menneske og Gud, og hvad er Helligånden egentlig for en størrelse?

Endelig vil jeg nævne forestillingen om, at mennesket bliver frelst gennem troen på Guds søn. Hvordan kan Gud tillade, at hans søn bliver ofret for menneskets synders skyld?

Aron Skop er jøde, pensioneret skoleleder og panelist ved religion.dk.

Er "indre mission" ikke tilstrækkeligt, spørger jødiske Aron Skop. Foto: Foto: