Debat

Ahmed Akkari: Kristi himmelfartsdag bør også fejres af muslimer

Kristne og muslimer burde være sammen om at fejre Kristi himmelfart, skriver islamkender og tidligere imam Ahmed Akkari i dette debatindlæg. Det skyldes, at Jesu himmelfart også beskrives i Koranen som et mirakuløst vidunder. Foto: John Singleton Copley/Wikiart

Kristi himmelfart er ikke kun beskrevet i Bibelen. Koranen fortæller også om himmelfarten som et mirakuløst vidunder. Derfor burde muslimer og kristne være sammen om at fejre himmelfarten, mener islamkender og tidligere imam Ahmed Akkari

Den himmelrejse, Jesus foretog ifølge kristen teologi, er en af de store fejringer hos kristne verden over. Men det undrer mig stort, at muslimer ikke deltager i den fejring.

Kristen tro og muslimsk religion adskiller sig på flere måder fra hinanden men deler også en række tanker og synspunkter. Et af dem er troen på, at Jesus steg til himmels og sejrede over sine forfølgere.

Selvom muslimer ikke tror på korsfæstelsen, så deler de med de kristne fortællingen om, at Jesus kom til Himlen, til Gud, ved en himmelfart, og at Jesus var en enestående person, der bragte bud om Guds rige (Koranen, Al-Imran:48). Dette syn kommer til udtryk flere steder i Koranen, herunder i dette stærke citat:

”…de sagde: ’Vi har dræbt Messias, Jesus, Marias søn, Guds udsending’ – men de dræbte ham ikke, og de korsfæstede ham ikke. Det forekom dem blot således. De, der er uenige om ham, er i tvivl om den sag. De har ingen viden deriom, men kun løse formodninger. De har med sikkerhed ikke dræbt ham. Nej, Gud løftede ham op til sig. Gud er mægtig og vis” (Koranen, Al-Nisaa:157-158).

Koranen erkender altså himmelfarten som et mirakuløst, overmenneskeligt vidunder, der tilkom Jesus fra Gud, som en sejr. Den TV-kendte nutidige imam Sharaawi kommenterer på dette emne i sin Koran- fortolkning (bind 5, side 2404 af den arabiske udgave) ved at sige, at "de kristne ikke kunne gøre for at opleve korsfæstelsen, sådan som de oplevede den, for Koranen medgiver, at det blev uklart, hvilket betyder, at muslimer tror på himmelfarten, ligesom de kristne, men ikke korsfæstelsen."

Nok afviser islam korsfæstelsen, men når muslimer samtidig hylder Jesus som en stor og særlig ånd af Gud, mirakuløst født og opfaren levende til himmels, så bør hændelsen vel være værd en fejring.

Vi muslimer læser i hadith-samlingerne , at Jesus vil vende tilbage som en enestående, retfærdig dommer og sejre over den falske messias (Bukhari nr.2222).

Samlingerne beretter også om, at Muhammed sagde, at Gud lader Jesus afgøre stridigheder, og at han er et af de store tegn på tidens ende.

Uanset om folk nu tror på dette eller mener, at det er en fantasifuld forestilling om jordens undergang, så viser det, at muslimer deler hyldesten til Jesus som særlig.

Kunne det derfor tænkes, at muslimer og kristne fandt sammen om at fejre himmelfarten, og den alene, for ikke at støde religiøse følelser eller skabe konflikt, og at muslimer sang med på de skønne sange om dagen, hvor Jesus overvandt forfølgelsen og fortvivlelsen? Kan det tænkes, at højskoler eller kirker i fremtiden vil åbne dørene og invitere til fælles-fortælling og fællessang på Kristi himmelfartsdag og dagene, der følger, som en bekræftelse på sameksistens og beslægtethed religionerne imellem?