Den personlige spiritualitet blomstrer på digitale medier

Marianne Gellert (tv.) og Amalie Francesca Hauvn Bendixen (midt) står bag astrologipodcasten Astropod. Til højre ses producer Eva Lange. Foto: Iben Gad

Horoskoper, krystaller, hamsahænder og orakelkort har fundet vej til de digitale medier, senest med en dansk astrologipodcast og på instagram, hvor influencers med en stærk tilknytning til det spirituelle har tusindvis af følgere

Det var en fælles interesse for astrologi, der førte de to veninder Marianne Gellert og Amalie Francesca Hauvn Bendixen sammen. De mærkede hurtigt, at de ikke var alene om interessen for det spirituelle. Blandt venner og bekendte sporede Marianne Gellert og Amalie Francesca Hauvn Bendixen en nysgerrighed for at vide mere om astrologi og spiritualitet. Dermed opstod idéen om at lave den månedlig podcast ”Astropod,” hvor hvert afsnit er blevet afspillet mere end 3000 gange.

”Vi vil gerne føre interesserede lyttere gennem sæsonens stjernetegn og andre spirituelle nørderier. Vi henvender os primært til unge, og vores hensigt er at gøre astrologi lidt mere sexet, end det tidligere har været. Vi kommer nok ufrivilligt til at tiltrække flest kvinder, men mænd er også meget velkomne”, fortæller Marianne Gellert om tankerne bag Astropod.

”Vi vil gerne dele vores interesse for astrologien og det spirituelle generelt, og podcasten er et medie, der tillader os at invitere andre ’med ind i stuen.’ Mit eget forhold til det spirituelle har tidligere været en privat sag, men nu er det tid til, at vi åbner os op og fortæller om vores spirituelle ståsted, for jeg mærker, at mange andre også deler interessen for den åndelige dimension af tilværelsen.”

For Marianne Gellert får tilværelsen mening, sammenhæng og struktur gennem en spirituel livstydning, som er forankret i astrologien.

”Ved at kende mit og andres stjernetegn får jeg en konkret viden om egne og andres egenskaber, og det kan hjælpe mig til at forstå, hvorfor jeg og andre agerer, som vi gør i en given situation. Astrologien giver mig redskaber, der skaber mening i mine relationer til andre mennesker,” fortæller hun.

”På et større plan giver astrologien og det spirituelle mig en vished om, at universet er der for mig, og at jeg er en del af universet. Stjernerne og planeterne stod på en bestemt måde, da jeg blev født, og det påvirker mig og min væren i verden.”

Udover at interessere sig for astrologi dyrker Marianne Gellert også yoga, mediterer og bruger healende krystaller. Krystallerne bruger hun til at kanalisere sin energi ud gennem, og hun mener, at de desuden kan give energi, ro og harmoni.

Men hun betragter ikke sig selv som religiøs, og hun bryder sig ikke om at blive sat i bås:

”Jeg ser mig selv som et spirituelt menneske, som et åndeligt menneske. For mig handler spiritualitet som at turde at tro på ’noget,’ uden nødvendigvis at skulle definere, hvad dette ’noget’ dækker over. Jeg lader mig dog inspirere af forskellige religioner, for eksempel elsker jeg de hinduistiske guder, og især naturreligioner fascinerer mig. Det er jo nok fordi, de tager naturen alvorligt, som man også gør i astrologien.”

Orakelkort på instagram

Hos forfatter Emilie Melgaard Jacobsen spiller det spirituelle også en stor rolle. Hun har skabt meditationer til børn og voksne og et særligt hjertesmykke med det formål at give energi. Derudover kan de over 28000 følgere se i hendes instagramstory, hvordan hun også bruger krystaller og orakelkort.

Om halsen bærer Emilie Melgaard en såkaldt ”hamsahånd.” Det er en amulet, som man også kender fra jødedom, kristendom og islam. Den siges at beskytte mod det onde. Emilie Melgaard låner også fra hinduismens univers i sine instagramopslag, der blandt andet viser en figur af den hinduistiske gud med elefanthoved, Ganesha, som ifølge traditionen fjerner alle hindringer og personificerer fred, succes og vellevned.

Men selvom spiritualiteten har fundet vej til de nye medier og i højere grad end tidligere udleves offentligt, er denne form for spiritualitet i sig selv ikke noget nyt fænomen, vurderer lektor emeritus Lars Ahlin fra Aarhus Universitet, som har forsket i religion og spiritualitet i den senmoderne verden.

”Det er karakteristisk for vores senmoderne samfund, at man udvælger elementer fra forskellige religiøse og spirituelle traditioner og derudfra sammensætter sin egen individuelle tolkning.”

Han påpeger desuden faldgruberne ved at bruge et begreb som spiritualitet til at beskrive disse tendenser:

”Spiritualitet er et vanskeligt begreb, der er blevet brugt i flæng dels i forskningen og dels i befolkningen. Det er kommet til at dække over alverdens fænomener fra det åbenlyst religiøse til det eksplicit sekulære. I en nuanceret fremstilling skal man gøre sig bevidst om, hvilke fænomener begrebet dækker over.”

Lars Ahlin bakkes op af lektor ved Aarhus Universitet Henrik Reintoft Christensen, som forsker i religion, samfund og massemedier:

”Eklekticisme, synkretisme, pluralisme, bricolage, pick-and-mix og så videre er alle begreber, der er blevet brugt i forskningen til at beskrive de her fænomener. Disse begreber forsøger at indfange den omstændighed, at individet selv sammensætter sin religiøse og/eller spirituelle livsanskuelse.”

Det nye er ifølge Henrik Reintoft Christensen, at den spirituelle identitet hidtil oftest har fået lov til at udfolde sig i det private rum eller i særlige miljøer, men at det ikke længere er tilfældet med brugen af diverse nye medier:

”Når en person viser sin spiritualitet på de digitale medier, er det et udtryk for, at spiritualitet er en højst personlig sag. Men det betyder ikke nødvendigvis, at det er en privat sag. De nye medier udvisker jo forholdet mellem offentlig og privat ved netop at gøre det personlige offentligt. De pågældende medier passer derfor perfekt ind i en form for spiritualitet, hvor man rent ekspressivt kan vise sin personlige og autentiske tro.”

Astrologi hitter digitalt. Her er litteraturen klar til optagelserne af podcasten Astropod. Foto: Iben Gad
Krystalsten er en del af udstyret, når kvinderne bag Astropod guider lytterne til at kende sig selv bedre. Her er det gul calcit, som skulle afbalancere, og en lyserød rosakvarts for kærlighed. Foto: Iben Gad
Vis dette opslag på Instagram

Energifelt ✨ her sætter jeg mine intentioner og mærker ind i hvad der skal have mit fokus lige nu. Jeg har noget der spirer og vokser, vibrerende sten og krystaller og bruger kort til at få inspiration og vejledning✨ for mig er spirituel ikke noget jeg bliver, men noget jeg tilbage til eller bliver opmærksom på at jeg er. For mig er spiritualitet = energi. Den energi jeg søger, er også den jeg finder. Blomsterne er fra min nano længere nede af vejen “så længe jeg kan plukke blomster i haven og binde dem med mine hænder- vil jeg sælge dem og gøre andre glade”. Hun har en skål stående fremme ude på den befærdede vej, med et par 10’ere, 20’ere og 5’ere i. I tillid står skålen fremme med en håndskrevet lap papir “friske blomster 20 kr”. Passiv indkomst, skabt med hjerteenergi og hvor hjulene drejer roligt rundt, fordi de er smurt med tillid. Ikke så pis, bare ren hjerteenergi og med en intention om at give mennesker noget smukt med hjem i stuen. Hendes lille blomsterbutik har eksisteret siden jeg var barn, og jeg kiggede altid på blomsterne på vej hjem fra skole. Jeg tænkte tit på hvordan hun turde. Turde lade skålen stå fremme. Idag forstår jeg. Skålen er jo nødt til at stå fremme, så folk kan købe hos hende, så hun bare kan modtage, nemt og uden at knokle. Den energi bliver selvfølgelig taget med hjem til mig og mit energifelt.

Et opslag delt af Emilie Melgaard Jacobsen (@emiliemelgaardjacobsen) den

Jeg lader mig inspirere af forskellige religioner, for eksempel elsker jeg de hinduistiske guder, og især naturreligioner fascinerer mig. Det er jo nok fordi, de tager naturen alvorligt, som man også gør i astrologien.

Marianne Gellert, podcastvært

Når en person viser sin spiritualitet på de digitale medier, er det et udtryk for, at spiritualitet er en højst personlig sag. Men det betyder ikke nødvendigvis, at det er en privat sag.

Henrik Reintoft Christensen, lektor