Analyse

Donald Trump er et symbol med mange stemmer

Donald Trump kan sammenlignes med dét, religionsantropologen Victor Turner i sin ritualteori ville kalde et ”multivokalt symbol” eller et symbol med mange stemmer. Foto: Mandel Ngan/AFP/Ritzau Scanpix

Det kan undre mange, hvordan det kan gå til, at Donald Trumps voldsomme og ofte rodede retorik ikke gør ham til et svagere politisk symbol. Svaret kan ligge i religionsantropologen Victor Turners ritualteori

Det amerikanske valg er, langt om længe, afsluttet og trods sit nederlag fik Donald Trump ikke blot flere stemmer end han gjorde i 2016, men formentlig fik han også det andet-højeste antal af stemmer nogensinde afgivet ved et amerikansk valg. Hvordan kan vi forstå det?

Hvordan kan vi begribe, at en politiker og forretningsmand kan tale til både den dybt konservative evangelist på højrefløjen, konspirationteoretikeren på evig søgen efter tegn på Demokraternes skjulte pædofilring, og den helt almindelige middelklasseborger, som blot ønsker sig en konservativ øknomisk politik, og derfor kan se bort fra alt det andet spektakel (som for eksempel denne skribents egen amerikanske familie i Ohio)?

Det kan religionsantropologen Victor Turner muligvis give et svar på. Donald Trump kan nemlig sammenlignes med dét, Victor Turner i sin ritualteori ville kalde et ”multivokalt symbol” eller et symbol med mange stemmer.

Symboler i Ndembu’ernes ritualer
Igennem Victor Turners ritualteori kan vi måske få indsigt i, hvorfor en voldsom og ofte rodet retorik og uklare budskaber ikke gør Donald Trump til et svagere politisk symbol, men derimod det modsatte.

I sin banebrydende bog ”Forrest of Symbols” fra 1967 om ritualer og religiøs praksis hos Ndembu-folket i Zambia, beskriver Turner en række ritualer hos det afrikanske folk, som er arrangeret rundt om det, han kalder ’dominante symboler’: symboler som deltageren i ritualet forholder sig til på en måde, hvor det styrer ritualets gang. For eksempel beskriver Turner det zambianske mælketræs (diplorrhyncus mossambicensis) rolle i et overgangsritual, som skal bringe unge kvinder ind i de voksnes rækker. Her bliver træets mange aspekter symboler på forskellige dele af Ndembu’ernes kultur og værdier: det mælkehvide harpiks bliver symbol på brystmælk, træet selv bliver udtryk for udvikling i de matriliniære relationer, dets vækst for fertilitet, og så videre. Pointen hos Turner er, at eftersom træet som symbol er flertydigt, det ”taler med mange stemmer” på én gang, så findes der ikke én korrekt måde at forstå træets rolle i ritualet. Og dette er symbolets styre, fordi de forskellige deltagere under ritualet kan tilskrive symbolet den betydning, som de ønsker, og derved drager deltagerne de aspekter af deres egen kultur og værdier frem, som betyder mest for dem enkeltvis. Mere nutidige antropologer, blandt andet norske Thomas Hylland Eriksen, har analyseret flagets symbolske betydning for nationen ud fra samme ritualteori. At træet og flaget ikke kommunikerer sammenhængende og direkte, men flertydigt og med mange stemmer, er netop deres styre og grunden til, at de kan samle folk omkring sig.

De mange stemmer i Amerika
Når journalister og politiske kommentatorer søger at finde mening og sammenhæng i Donald Trumps mange tweets, udtalelser og rally-taler, som ofte synes at divagere så voldsomt i deres indhold, at det er svært at begribe, at det kommer fra den samme person – så er det måske netop en styrke i den politiske kommunikation, hvis man følger Victor Turners antropologiske analyser af religiøse symboler. Det gør det politiske budskab klart og uklart på samme tid. Uklart fordi det sagte stikker i mange retninger, og klart fordi dette netop tillader, at man som vælger blot kan fokusere på den stemme, man gerne vil høre.

Dette perspektiv kaster også lys på det ubehag, som de republikanske vælgere, jeg selv kender i midtvesten, udtrykker, hvis talen falder på de mere radikale udtalelser fra Donald Trumps side. Disse er for dem stemmer, som man kan se bort fra, fordi ”det dominante symbol” også udtrykker andre ting på samme tid. Til dem siger han nemlig ”bare rolig, jeg er en succesfuld forretningsmand, og jeg har styr på økonomien”. Mens han til andre vælgere udsiger andre løfter. Det er netop kraften i det dominante symbols mange stemmer, ifølge religionsantropologen Victor Turner.

Lars Hedegaard Williams er ph.d. og tilknyttet Afdeling for International Udvikling på London School of Economics and Political Science og Afdeling for Antropologi på Århus Universitet.