10 råd til kristne homoseksuelle

Det russiske par Irina Fedotova (tv.) og Irina Shapitko på vej ind i et kontor for ægteskabsregistreringer i Moskva i 2009. Deres forsøg på at blive Ruslands første homoseksuelt viede blev afvist. Foto: DMITRY KOSTYUKOV/scanpix

Karen M. Larsen, blogger på Kristenblog.dk, kommer her med gode råd til at leve et godt liv som kristen og homoseksuel

1. Vær kritisk overfor folk, der tilbyder dig gode råd

Især når man er kristen og homoseksuel, er man ofte udsat for, at folk er meget ivrige efter at give en gode råd. Desværre sker det ofte, at dem der vil rådgive har meget lidt erfaring med og forståelse for, hvad det vil sige at være kristen og homoseksuel, så vær forsigtig. Der er betydeligt flere, der tror, at de ved, hvad du skal gøre, end der er mennesker, der ved, hvad det vil sige at gå i dine sko.

2. Læs Bibelen med åbne øjne

Efter nu i en del år at have studeret og diskuteret problematikken kristendom og homoseksualitet, er jeg dybt forundret over, hvor ofte folk uden videre går ud fra, at Bibelen er entydig, når det gælder sex mellem to af samme køn.

Ved et nærmere eftersyn viser det sig imidlertid hurtigt, at de skriftsteder som næsten altid trækkes frem ikke er helt så entydige, som mange vil gøre dem til. Læs derfor disse skriftsteder kritisk, og husk at læse det, der står rundt omkring dem, og som sætter dem i perspektiv.

Husk også, at den oversættelse du sidder med er lige præcist en oversættelse. Desværre gør oversættelser ofte flertydige skriftsteder entydige.

Og sidst men ikke mindst, så skal du være opmærksom på, at ingen kristne føler sig forpligtet af alle de regler, man kan udlede af Bibelen, og det uanset om de nu kalder sig for bibeltro eller ej. Hvad man føler sig forpligtet af, og hvad man skubber til side, overser eller bortforklarer handler om, hvad man mener er væsentligt, og hvad man definerer som uvigtigt, og det gælder altså for alle kristne.

3. Overvej, hvad det vil sige at være kristen

Det er også meget væsentligt, at du gør dig nogle tanker over, hvad det vil sige at være kristen. Er kristendom for dig en religion, hvor man skal overholde nogle bestemte regler for at blive frelst, eller er kristendommen for dig en religion, hvor man tror på, at Jesus har frelst dig kvit og frit?

4. Hav tillid til Guds kærlighed til dig

Overvej dit gudsforhold og gør dig tanker om, hvem Gud er for dig. Hvad betyder ordet om, at Gud er kærlighed for dig? Hvordan ser du på Jesus og hans mission? Hvordan tror du, at Gud ser på dig? Hav modet til i dine bønner at stille Gud kritiske spørgsmål og hav tillid til, at han bærer dig og forstår dig, bedre end du selv gør.

5. Dit liv ligger i Guds og dine hænder

Tro ikke på dem der påstår, at et liv som homoseksuel er et tomt, udsvævende, meningsløst og håbløst liv. Der findes homoseksuelle, der ikke trives, ligesom der findes heteroseksuelle, der ikke gør det. Der findes homoseksuelle, der lever i langvarige stabile og lykkelige forhold og heteroseksuelle, der flyver fra blomst til blomst. Afgørende er, at du finder ud af, hvad du vil og målrettet går efter det i stedet for bare at lade sig føre med strømmen.

6. Tag dig tid

Det er vigtigt, at du ikke forhaster dig. Om Gud vil, har du et langt liv foran dig, så ting haster ikke mere end de jauer. Kast dig ikke ud i noget, du ikke er parat til, men giv dig i stedet tid til at mærke efter, hvad du ønsker og drømmer om. Men fortvivl heller ikke, hvis for eksempel den rette ikke dukker op med det samme også mange heteroseksuelle må bruge tid og energi på at finde en livspartner, hvis det altså er det, som de kigger efter.

7. Vær åben

Se verden med åbne øjne, og vær indstillet på at lære nyt, om andre såvel som om dig selv. Vær opmærksom på, at du slæber rundt på mange fordomme og hårde tanker om homoseksuelle. Tanker og følelser som gælder både dig selv og andre. Lad dem ikke styre dit liv, men forhold dig i stedet kritisk til dem. Tag altså kampen op mod din egen indre homofob. Og lad heller ikke det forhold, at nogen kristne afviser dig og påstår, at du er fordømt af Gud, ødelægge dit forhold til Jesus. Vedkend dig de sår, som sådanne kristne har tilføjet din sjæl og dit gudsforhold, så kan Gud hele det, som andre har slået i stykker for dig.

8. Hav modet til at gå din egen vej sammen med Gud

Man er ikke på en bestemt måde, fordi man forelsker sig i personer af eget køn men mange har desværre alt for stereotype forestillinger om homoseksuelle såvel som om heteroseksuelle, om mænd såvel som om kvinder.

Føl efter i dig selv og forsøg så på at være sådan, som du oplever passer bedst til dine behov, og giv samme plads til andre, som du ønsker til dig selv.

Som kristen er du kaldet til at elske andre med samme betingelsesløse kærlighed, som Gud elsker dig med. I forhold til dette kald vil du altid være en synder og altid have behov for Guds tilgivelse, som han har garanteret dem, der tror på Jesus Kristus.

9. Søg fællesskab og vær realistisk

Det er en god ide at søge kontakt til andre, så du ikke skal stå alene med alting i denne verden. Men husk, at homoseksuelle er mennesker med lige så mange begrænsninger som alle andre. Byg ikke alting på, at du med det samme finder mennesker, som du svinger med. Med vær på udkig efter fællesskab.

For eksempel kan foreningen Kristen og Homo være et godt sted at starte for nogen, mens LBL måske er bedre for andre. Og har du brug for at tale med en forstående præst, kan du finde en her på Akcept.dk.

10. Pas godt på dig selv!

Husk, at du er noget helt utroligt værdigfuldt i Guds øjne så pas godt på dig selv og kend dine grænser. Lad dig ikke presse til noget, du ikke har lyst til, og vær forsigtig med at omgås personer eller læse indlæg fra dem, der foragter og hader dig.

Gud har givet dig den vidunderlige gave at kunne elske. Brug den ansvarligt og med tillid. Tag dig tid til at udvikle din identitet som kristen og som homoseksuel. Du har livet foran dig, og Gud går ved din side.

Karen M. Larsen er gymnasielærer og debattør på blandt andet Religion.dk.

Karen M. Larsen. – Foto: Foto: Peter Kristensen.