Astrologer slår folkekirken på internettet

Det må give stof til eftertanke for folkekirken, at dens officielle hjemmeside kun opnår en tredjedel af astrologernes brugertal. Blogindlæg af Ph.d.-studerende Peter Fischer-Nielsen

Foreningen af Danske Internetmedier har i april offentliggjort en interessant rapport over danskernes internetbrug. Den indeholder en liste med de 1.000 sites, som har flest danske brugere i januar 2008.

Få sider med religiøst indhold er der blevet plads til på listen. Den største af disse er interessant nok horoskop-siden www.astro.dk, der optræder som nr. 185 med 122.000 brugere. Først længere nede på listen kommer www.folkekirken.dk (nr. 720 med 40.000 brugere) og en anden folkekirkeside www.sogn.dk (nr. 797 med 35.000 brugere).

Man kan forestille sig, at astrologi-sitets popularitet måske har været ekstra stor i målemåneden januar, hvor årshorokopet vel skal på plads, men trods det må det alligevel give stof til eftertanke for folkekirken, at dens officielle hjemmeside kun opnår en tredjedel af astrologernes brugertal.

En af årsagerne til forskellen i besøgstal på de to sider er sandsynligvis, at astrologi-siden satser på at være en social side. Den præsenterer sig som "horoskoper, sjov og hygge." En venlig dame byder personligt velkommen til siden. Der er en hyggesektion med samtaleforum, sjove spil og filmklip, konkurrencer og meget andet, hvor de besøgende aktiveres og inddrages i en social sammenhæng. Det er med andre ord en oplevelse at komme på siden.

Folkekirken.dk er derimod en klassisk informationsside, hvor menupunktet "kontakt" fører til den tekniske administration, mens menupunktet "en at tale med" leder de besøgende væk fra siden. Selvom folkekirken.dk er en flot og opdateret side, er det ikke decideret en oplevelse at besøge den. Man kommer der for at hente information.

Stilen har givet folkekirken.dk en pæn placering på top-listen over mest besøgte religiøse sites, men spørgsmålet er, om den ikke kunne overhale astro.dk og måske tilmed blive folkets kirke på internettet ved at tilbyde brugerne en oplevelse?

Den engelske religionssociolog Grace Davie peger på, at der er to kirkeformer, der har vind i sejlene netop nu: den karismatiske, intime, sociale kirke og så katedralen. Hvis folkekirken har svært ved at identificere sig med førstnævne facon, kunne en fremtidig vej måske være at tilbyde brugerne en katedral-oplevelse på internettet med andagt, stilhed og storhed.

Peter Fischer-Nielsen er i gang med et ph.d.-projekt om folkekirkens kommunikation på internettet.