Hævnen en midnatsgudstjeneste i biografen?

"Hvis kirken i dag ikke altid har frimodighed til at tale om Jesus og hans forløsende kærlighed, så vil vore dages film råbe det ud i biograferne", skriver blogger Mogens Mogensen, som ser et kristent budskab i Susanne Biers "Hævnen". Her ses skuespillerne Trine Dyrholm, Mikael Persbrandt, Ulrich Thomsen og instruktør Susanne Bier.

Uden at ordet Gud eller Jesus blev nævnt en eneste gang, forkynder Susanne Biers film "Hævnen" indirekte evangeliet om Jesus Kristus

Efter en to timers intens oplevelse forlod publikum biografen denne lørdag aften. Filmen havde gjort et stærkt indtryk, og i andagtsfuld stilhed som havde vi deltaget i en midnatsgudstjeneste - gik vi ud i nattemørket.

Det var Susanne Biers Oscar-nominerede film, Hævnen, som jeg i aftes så. Filmen foregår dels i en afrikansk flygtningelejr, dels i en dansk provinsby og specielt i en skolegård. Det, der binder de to så forskellige verdener sammen er, at Anton pendler mellem den afrikanske flygtningelejr, hvor han arbejder som læge, og den danske provinsby, hvor hans søn Elias går i skole. Og at vold er en del af virkeligheden i begge verdener. I skolen bliver Elias venner med klassens nye dreng, Christian, der på meget håndfast måde befrier Elias for hans voldelige plageånder i skolegården.

Uden at røbe mere af handlingen i denne film, som jeg kan anbefale andre at udsætte sig for, så handler filmen om, hvordan vi reagerer på den vold eller anden ondskab, som i forskellige udgaver optræder i den verden, vi lever i, om det så er et borgerkrigsramt land i Afrika, eller det er en skolegård eller en legeplads i en dansk provinsby.

For nogle år siden læste jeg en bog af Walter Wink, The Powers that Be, hvor han lancerer begrebet the myth of redemptive violence, myten om den forløsende eller frelsende vold. Wink identificerede et gennemgående mønster i en række tegneseriefilm og almindelige spillefilm, nemlig at orden vinder over kaos ved hjælp af vold. Det er det gennemgående tema i utallige cowboy-film, spion-film og mange andre film, nemlig at den gode helt besejrer de onde mennesker, som gør verden til et umenneskeligt kaos, ved hjælp af den nødvendige magtanvendelse.

Efter Winks opfattelse er det ikke hverken jødedom, kristendom eller islam, som er den moderne verdens virkelige religion, men myten om den forløsende vold. Hvis en gud er det, som du vender dig til, når alt andet svigter, så fungerer volden som gud, og derfor får denne myte en religiøs karakter. Lad dig ikke overvinde af det onde, men overvind det onde med ondt (vold).

I filmen møder vi både denne tilgang til tilværelsen i skikkelse af Christian, der søger at løse Elias problemer med vold. Men vi møder også i skikkelse af Elias far Anton, en radikalt anderledes forståelse af, hvordan ondskabens og voldens problem skal løses. I stedet for at hævne sig på dem, der øver vold, viser han en vej, der imidlertid kræver langt mere mod en hævnens voldelige vej. Nemlig at møde den frygtindgydende vold med en sårbar, men samtidig, stålsat kærlighed.

Mens hævnen fortsætter voldens spiral, så sætter kærligheden, der bl.a. viser sig i kampen for forsoning, en stopper for voldens amokløb. Denne respons på ondskab og vold kræver imidlertid mod, fordi den er sårbar, og derfor også indebærer lidelse, lidelse på andres vegne og for andres skyld. Mens hævnen repræsenterer myten om den forløsende vold, så repræsenterer forsoningen påstanden om den forløsende kærlighed. Lad dig ikke overvinde af det onde, men overvind det onde med det gode (kærligheden).

Måske var det virkelig en midnatsgudstjeneste, jeg deltog i går. Uden at ordet Gud eller Jesus blev nævnt en eneste gang, forkyndte filmen indirekte evangeliet om Jesus Kristus, som inkarnerede den forløsende kærlighed og dermed vendte op og ned på værdierne i vor verden. Jesus sagde engang til farisæerne om sine disciple, Hvis disse tier, vil stenene råbe!.

Hvis kirken i dag ikke altid har frimodighed til at tale om Jesus og hans forløsende kærlighed, så vil vore dages film råbe det ud i biograferne.

Mogens S. Mogensen er konsulent og blogger på religion.dk.