Katolik og muslim bad sammen

Udover at de hver især sang fra deres forskellige religiøse traditioner, var stemningen af anerkendelse og dybt respekt for hinandens inderlighed værd at bemærke, fortæller hospitalsimam Naveed Baig. - Foto: Foto: Leif Tuxen.

Fader Cyprian Consiglio og Adeel Ali Shah sang og bad ved et tværreligiøst arrangement i Brøndbyøster. En meget livsbekræftende oplevelse, fortæller hospitalsimam Naveed Baig

Nordlyset er et fælleshus. Et sted, hvor flere sociale aktiviteter udspringer til fordel for beboerne. Fælleshuset som ligger trygt placeret i Brøndbyøsters stærkt beboede lejlighedskompleks ikke så langt fra stationen fungerer også som en ungdomsklub, hvor der er flere aktiviteter for unge.

Der er bl.a. en pigeklub og drengeklub, som kommer de mange unge brøndbyboere til gode. Dansk Flygtninge Hjælp har i samarbejde med Nordlyset for nylig startet denne drengeklub, som skal give de unge et sted, hvor de kan udfolde sig. Denne drengeklub har fået en solid start med støtte fra frivillige og de lokale drenge, som elsker at vende tilbage til klubben hver tirsdag.

Interreligiøst sangarrangement
Søndag den 15. november 2009 blev Nordlyset ramme for et exceptionelt og unikt arrangement. En katolsk kamaldolesisk munk fra Californien, USA var på besøg i Danmark og deltog i et interreligiøst sangarrangement.

Father Cyprian Consiglio og Adeel Ali Shah fra Odense, underholdt os hver især med deres begavelser i form af musik og sang. De godt 20 tilhørende var tydeligt begejstrede og overraskede over den fine stemning i rummet. Qadria sufi cirklen, som havde arrangeret programmet udelukkende pga. Cyprians besøg til Danmark, havde inviteret udvalgte, som kunne have interesse for denne slags initiativer, som der er for få af i Danmark.

Udover at de hver især sang (Cyprian spillede også på guitar) fra deres religiøse traditioner, (kamaldolesiske og sufi) var stemningen af anerkendelse og dybt respekt for hinandens inderlighed værd at bemærke.

Frans af Assisi blev inspireret af muslim
Munkens Bismillah chant, som kommer fra en tekst skrevet af ingen andre end St. Francis af Assisi selv, var en oplevelse at høre. Det var en tekst, som St. Francis skrev (med flere af Guds 99 navne med) efter sine meget inspirationsfyldte møder med sultan Malik-Al-Kamil i ca. 1219 under korstogene. St. Francis ønskede at indgå i dialog med sultanen om bl.a. en standsning af krigen. Andre mener, at han rejste til Egypten for at blive martyr.

Igen er der andre som mener, at han ville konvertere sultanen til kristendommen i håb om, at de kristne kunne stå stærkere ift. situationen i Jerusalem og omegn. Men uanset hans oprindelige intention ved vi fra historiebøgerne, at St. Francis tog med sig hjem en helt anden forståelse af islam, muslimer og ritualerne.

Sultanen blev ikke kristen og St. Francis ikke muslim, men de talte et fælles sprog hvor de anerkendte hinanden som Guds skabninger ligeværdige i Guds øjne. Et sprog som transcenderet ord og gestus. Disse møder påvirkede deres respektive syn på den anden resten af deres liv.

Tværreligiøs sang og bøn er livsbekræftende
Munken sang også en fredssang, den Gregorianske Latinske hymne og en Sanskrit hymne fra Bagavad Ghita. Adeel Ali sang hymner om Profeten Muhammad (fred være med ham) og ledte Dhikr (ihukommelse) hvor alle kunne være med. Eftermiddagen afsluttede med bøn fra hver tradition.

Der er i sufi-teologien et ord, der måske forklarer essensen af hele mødet: Dhouq som betyder at smage. Det er ved at smage, at hjertet kommer til og bliver et levende og oplyst sanseorgan. Dhouq er livet selv. Derfor var arrangementet så livsbekræftende.

Da solen også skinnede denne eftermiddag (noget der havde været yderst sjældent i november indtil da) holdt Nordlyset sit løfte overfor os.

Naveed Baig er projektleder og hospitalsimam. Du kan se hans blog her.

Læs Fader Cyprians blog her.