"Muhammed fandt fred og glæde i Jesus"

En dag for et år siden oplevede Muhammed, at Gud talte direkte til ham. Hvorfor blev han ved med fem gange om dagen og rense sig for at forrette sine bønner, når han kunne komme til Gud renset i Jesu blod? fortællerinterreligiøs konsulent Mogens S. Mogensen. Muhammed er en af de mange spændende personer, han har mødt på sin rejse i Etiopien. Foto: Malene Korsgaard Lauritsen.

Interreligiøs konsulent Mogens Mogensen fortæller om sine oplevelser i Etiopien, om sit møde med en "velsignet" billedkunstner og en kristen konvertit ved navn Muhammed 

I Lonely Planet og andre guidebøger kan man få gode råde til de vigtigste seværdigheder, for eksempel her i Addis Abeba i Etiopien, men det mest spændende, som man kan opleve, kan disse bøger af gode grunde ikke fortælle om, for det er de mennesker, man kan være heldig at møde.

En gudsbenådet kunstner
I går faldt vi i snak med en ung kvindelig billedkunstner, som udstillede i en sidebygning til National Museum. Jeg kan ikke prale af nogen stor forstand på kunst, men hendes oliemalerier gjorde et stort indtryk. Ikke kun fordi et gennemgående tema i hendes koloristiske malerier var høns, og jeg derved blev mindet om min beskedne hønsefarm derhjemme, men først og fremmest fordi det var spændende at høre hende fortælle om sin kunstneriske uddannelse og udvikling og studere hendes ekspressive billeder. Hendes navn var Kidist Berhane. Kidist betyder på amharisk blessed, altså velsignet, og hun var virkelig en gudsbenådet kunstner.

Treenighedens kraft
Den vigtigste ortodokse kirke i Addis Abeba og næstvigtigste i hele landet hedder på engelsk Holy Trinity Church.

Det navn sagde dog ikke vor taxachauffør noget, da vi efter kunstudstillingen gerne ville køres derhen. Men da vi fandt ud af at katedralens amhariske navn pudsigt nok var Kidist Selassie, lyste chaufføren op og fandt hurtigt vej til denne imponerende bygning.

En ung mand, der fortalte at han var diakon, viste os diskret rundt i kirken, alt imens en såkaldt røgelsesgudstjeneste var i gang. Da han forklarede os om præsternes rolle, spurgte vi, om han også skulle være præst. Jo, svarede han med et smil, men det forudsatte, at han først blev gift.

Kidist Selassie, tænkte jeg, med det navn måtte kirken da være bygget til ære for kejseren. Men det var nu ikke tilfældet. Katedralen, der var blevet indviet i 1942, mindedes derimod befrielsen fra den italienske besættelse og ærede alle dem, der var faldet i kampen.

Men hvorfor bar kirken så kejserens navn? Det gjorde den heller ikke, for Selassie betød på amharisk treenighed, så kirkens navn var altså Den velsignede treenighed. Haile Selassie var det navn, som han havde taget, da han i 1930 blev indviet som kejser: Treenighedens kraft.

Muhammed fandt Jesus
I dag fejrede vi nytåret i The International Lutheran Church. Den første person vi hilste på uden for kirken, præsenterede sig som Muhammed. Det viste sig, at han var fra et naboland, og at han var konvertit fra islam. Han havde været vicepræsident i ulamaernes råd, det øverste islamiske organ i landet.

En dag for et år siden oplevede han imidlertid, at Gud talte direkte til ham. Hvorfor blev han ved med fem gange om dagen og rense sig for at forrette sine bønner, når han kunne komme til Gud renset i Jesu blod?

Det gentog sig flere gange de følgende dage, og til sidst besluttede han sig til at opsøge en kirke. Han begyndte nu at tro på Jesus, blev døbt, og oplevede som han udtrykte det en fred og glæde, han ikke tidligere havde kendt.

Men det blev så begyndelsen til seks måneders voldsom forfølgelse. Han blev kastet i fængsel, tortureret og truet med døden, men ville ikke vende tilbage til islam. Til sidst var der en kristen politiker, som fik ham ud af fængslet og rådede ham til at flygte til et af nabolandene. Her var han så, ribbet for familie, position og rigdom, men han havde nu noget, der var langt mere værd for ham, nemlig troen på Jesus.

Da vi sad til gudstjenesten sammen med 70 andre fra mange forskellige lande i og uden for Afrika, kunne jeg ikke lade være med at tænke på, hvordan de første tre salmer responderede på Muhammeds situation. God is good, The Lord is my Shepherd og Take my life.
Samtidig var det nok noget, som vi alle konvertitter eller gammelkristne havde brug for at blive mindet om på årets første dag.

"Take my life and let it be
consecrated Lord to thee.
Take my moments and my days,
let them flow in ceaseless praise."

Addis Abeba, Nytårsdag, 2012

Mogens S. Mogensen
Ph. d og interreligiøs konsulent