Muhammedkrisen er ikke en isoleret begivenhed

Muhammedkrisen er ikke et overstået kapitel, skriver Mogens S. Mogensen. På billedet en demonstration i London i 2006.

Konflikterne omkring karikaturtegningerne af profeten og omkring Asmaa Abdol-Hamids tørklæde er sammenhængende. Blogindlæg af konsulent Mogens S. Mogensen 

Da jeg for et par måneder siden sad og lagde sidste hånd på en bog på engelsk om Muhammed-krisen i 2006, tænkte jeg, at nu måtte den høre til historien. Jeg valgte at kalde bogen From Cartoon Crisis to Headscarf Row, da jeg anså konflikterne omkring karikaturtegningerne af profeten og omkring Asmaa Abdol-Hamids tørklæde for at være sammenhængende.

For det første spillede Asmaa en rolle i begge konflikter. Under Muhammedkrisen var hun talsmand for den gruppe muslimske foreninger, som meldte Jyllands-Posten til politiet, og i tørklæde-striden var hun sagens hovedperson, idet hun havde til hensigt at lade sig vælge til folketinget og der optræde med tørklæde.

De to konflikter hang også sammen på en anden og dybere måde. Karikaturtegningerne blev opfattet som en provokation af mange muslimer i Danmark såvel som i udlandet. Muslimer blev udfordret til at acceptere tegningerne på basis af den grundlovssikrede ytrings- og pressefrihed. Asmaas hovedtørklæde og hendes afvisning af at give hånd til mænd blev opfattet som en provokation af mange ikke-muslimer i Danmark. Danskere blev udfordret på basis af den samme ytringsfrihed og især også religionsfriheden til at acceptere nye former for påklædning og adfærd.

Og så havde jeg alligevel en klar fornemmelse af, at Muhammed-krisen (og tørklæde-balladen) ikke var overståede og isolerede historiske begivenheder, men at de var led i den lange og vanskelige proces, som Danmark gennemløber disse år, nemlig overgangen fra at være et mono- til at blive et multisamfund, bl.a. mht. til religion. Derfor gav jeg bogen undertitlen Two Conflicts Changing Multi-religious Denmark.
Selvom begivenhederne er meget afgørende forskellige i karakter og betydning, er der det tilfælles mellem 9-11 terror-angrebet på World Trade Center mv. i USA i 2001 og Muhammed-krisen i Danmark, at de begge blev skelsættende.

9-11 førte den internationale terror ind i hjertet af USA og ødelagde for amerikanerne den sidste rest af følelse af at være i sikkerhed bag Atlanterhavet og Stillehavet for den øvrige verdens problemer. Muhammed-krisen ødelagde den sidste rest af den Morten Korchske idyl i Danmark, da vi blev centrum for en global konflikt, der kostede mange menneskeliv andre steder i verden.

'I disse dage udkommer min bog From Cartoon Crisis to Headscarf Row, men jeg havde ikke forestillet mig, at den netop skulle komme på gaden i en situation, hvor vi måske er vidner til begyndelsen til en Muhammed-krisen version 2.0. Mit håb er, at den nye version vil blive trukket tilbage hurtigst muligt. Det er fuldt tilstrækkeligt med Muhammed-krisen version 1.0.

Mogens S. Mogensen er ekstern lektor og konsulent i interkulturelle og interreligiøse spørgsmål.

For at læse mere om bogen From Cartoon Crisis to Headscarf Row, klik her.