SF fokuserer på religiøse forhold

Ifølge Astrid Krag, folketingsmedlem fra SF, er østarbejdere katolikker, som måske er modstandere af fri abort, prævention og homoseksualitet, skriver Mogens S. Mogensen. Foto: Foto: Peter Kristensen.

SF sætter det danske folk i modsætning til fx polske gæstearbejdere, som karakteriseres som katolikker, og tyrkiske gæstearbejdere, som karakteriseres som muslimer. Blogindlæg af Mogens S. Mogensen

På vej rundt i det danske sommerland på cykel stødte jeg flere gange på de nye gæstearbejdere fra Europa, især Østeuropa. De var at finde som landarbejdere på de store gårde og som håndværkere på byggepladserne. For første gang siden slutningen af 60erne har der de sidste år været så meget gang i økonomien, at vi igen har brug for at importere arbejdskraft fra udlandet. For 40 år siden kom gæstearbejderne fra bl.a. Tyrkiet og Pakistan, i disse år er det bl.a. polakker, ukrainere og tyskere. Gad vide, tænkte jeg, om disse gæstearbejdere nu også er her i landet under ordnede forhold, med overenskomstmæssig løn osv.?

Da jeg kom hjem fra cykelferien, blev jeg opmærksom på, at også Astrid Krag, der er folketingsmedlem fra SF, havde gjort sig tanker om de nye gæstearbejdere. Hendes tanker gik imidlertid i en anden retning. Hun var kommet til at tænke på, at disse østarbejdere er katolikker, og at der er katolikker, som er modstandere af fri abort, prævention og homoseksualitet. Der findes strømninger inden for den katolske kirke, som jeg synes, der er lige så lidt plads til i Danmark, som jeg synes, der er plads til Hitzb ut-Tahrirs ideer. Det er ifølge Astrid Krag meget alvorligt, da vi lige så lidt som med de tyrkiske gæstearbejdere for 40 år siden kan være sikre på at disse polske og andre gæstearbejdere nogen sinde forlader Danmark igen.

I min naivitet havde jeg cyklet forbi polske bygningsarbejdere og ukrainske landsbrugsmedhjælpere uden at ænse, at der var tale om katolikker, som måske havde holdninger, der strider mod de danske værdier, og at deres fortsatte tilstedeværelse kan udgøre en trussel for det danske samfund på niveau med den trussel, som Astrid Krags partileder Villy Søvndal tidligere på året havde udpeget blandt muslimer.

Det er tankevækkende at observere, hvad der tilsyneladende sker med SF i denne tid. SF kommer ud af en tradition for international solidaritet, men udvikler sig i mere national(istisk) retning. SF er i sit udgangspunkt et socialistisk parti med fokus på de sociale forhold for de svageste i folket, men de lægger i denne tid mere vægt på de kulturelle og religiøse forhold (værdipolitikken), og folket forstås mere og mere som det danske folk med særlige danske værdier, i modsætning til fx polske gæstearbejdere, som karakteriseres som katolikker (og tyrkiske gæstearbejder som karakteriseres som muslimer).

På cykelturen kom jeg til at tænke på Jakob Haugaard, der i sin korte men mindeværdige karriere som politiker, i valgkampen lovede sine vælgere medvind på cykelstien, hvis han blev valgt. Ingen kunne dengang være i tvivl om, at Haugaard var en filur, der drev gæk med vælgerne, men selvom Astrid Krags tanker blev fremsat midt i agurketiden, er der desværre intet, der tyder på, at det var humoristisk ment. Spørgsmålet er, om SF i forsøget på at få mere medvind på sin politiske cykelsti - er ved at udvikle sig fra et socialistisk til et mere dansk nationalt folkeparti?

Mogens S. Mogensen