Engelske kirker udfordres af ateismen

kirke, england, church of england

Med sekulariseringens fremgang og flere kirkelukninger i England, har ateister grebet chancen for at promovere deres budskab om et gudløst univers

Mere end 200 anglikanske kirker i England er blevet lukket det seneste årti. Andre menigheder har lukket endnu flere kirker. Nedgangen i den kristne indflydelse rækker meget længere end svindende søndagskirkegang, skriver den britiske nyhedskanal BBC News.

Nye love underminerer den religiøse frihed
En stigende sekularisering har præget det offentlige liv i det sidste årti, skriver BBC News. Det giver sig udtryk i en ny lovgivning, der beskytter minoriteter, som for eksempel homoseksuelle, mod diskrimination. Nogle kristne mener, at lovgivningen underminerer deres frihed til at praktisere og prædike et evangelium, som anser aktiv homoseksualitet for en synd.

Den britiske regering har desuden indført civilt partnerskab og afskaffet loven mod blasfemi. Disse nye love lader til at reflektere en ny offentlig skepsis mod den organiserede religions indflydelse.

Der sættes spørgsmålstegn ved troen
Kommentatoren og ateisten Simon Jenkins, udtaler til BBC News, at folk er parate til at sætte spørgsmålstegn ved religiøs tro:

- Folk siger nu, at de ikke finder sig i at få besked på, hvad de skal tro og hvordan de skal opføre sig, af en religiøs leder. De dage er ovre.

Ateistisk bus
Selve religionens natur er kommet på tale. Den engang ubestridte tro på den kristne Gud er ifølge BBC News aftaget i det første årti i dette århundrede. Vi er trådt ind i en tidsalder af tvivl, og i nullerne har tvivlerne bekendtgjort Guds død med stigende påståelighed.

Et tegn på den stigende tvivl har for eksempel været tilstedeværelsen af ateist-busserne i de britiske byer. Busserne var dekoreret med slogans, som antydede, at Gud nok ikke eksisterer.

Richard Dawkins indflydelse
En af dem, som støttede bus-projektet, var forfatteren af bogen The God Delusion (på dansk: Illusionen om Gud), professor Richard Dawkins, som er glødende ateist. Ifølge ham selv var han nødt til at vente til det nye århundrede med at skrive sin religionskritiske bog:

- Min agent rådede mig imod at skrive The God Delusion i slutningen af halvfemserne men i midten af nullerne sagde han, at jeg skulle skrive den. Det var nok især på grund af USA og George Bush. Jeg tror ikke, at der i Clinton-tiden på samme måde var en følelse af undertrykkende teokrati, som der var under George Bush, siger Richard Dawkins til BBC News.

Splid om trosspørgsmål
Selv dem, der ikke afviser Gud, stiller spørgsmål, siger Simon Jenkins:

- Jeg tror at nullerne har afmytologiseret religion. Årtiet har fjernet meget af religionens hokuspokus. Det har skilt religionen ad, og spurgt folk, som hævder at tro på Gud, hvad de egentlig tror på, siger Jenkins til BBC News.

Spørgsmålet om tro har startet dramatiske opdelinger i kirkerne, ikke mindst i den anglikanske kirke, med homoseksualitet som det største stridspunkt. Ordinationen af kirkesamfundets første åbent homoseksuelle biskop fandt sted i 2003, og resten af årtiet har vist en støt udvikling mod en permanent opdeling. Stridens kerne er uenighed om, hvor bogstaveligt Bibelen skal læses, og hvor åben den skal være for genfortolkning.

Religionskritikere ved ikke nok om religion
Forsvarere af troen i nullerne fremhæver, at den aggressive sekularismes forfattere i det sidste årti kun fokuserer på begrænsende træk ved religion, som de fleste kristne for længst er gået fra.

En britisk nonne, Søster Wendy Beckett, udtaler til BBC News, at hun er overbærende over for de nye onde udtalelser om religiøs tro, hvilke, hun siger, er skrevet af folk som intet ved om teologi. Hun forslår en anden måde at tænke på religion på, som passer bedre til en tidsalder i tvivl:

- I os alle er der en længsel mod noget større. Kristne, og ikke-kristne for den sags skyld, kalder det Gud. Andre ved ikke, hvad de skal kalde det. Man behøver ikke kalde Gud noget. Gud er bare et ord.

Sejrer ateismen?
Der er ikke nogen tvivl om, at religion også har fyldt en del i den offentlige debat i Danmark i det sidste årti, især som følge af 9/11 og Muhammed-tegningerne. Men har det øgede fokus været med til at producere flere ateister, og er religion virkelig på vej ud? Det er der ikke noget, der tyder på, i hvert fald ikke hvis man ser på antallet af folkekirkens medlemmer.

Medlemstal rimeligt stabilt
Siden 1999 er antallet af medlemmer ifølge undersøgelsen Religion i Danmark 2009 kun faldet med 1 %, hvilket til dels kan skyldes den øgede andel af indvandrere, som ikke melder sig ind i folkekirken, og at dem, som dør i disse år, som regel er medlem af folkekirken.

Religionen har ændret sig
At religionen måske har ændret sig, er en anden sag. Ifølge religionssociolog Peter Lüchau sker der i disse år nærmere en individualisering af religion end en sekularisering. Religionen gør sig mere gældende på det personlige plan end i de kirkelige institutioner.

Folk er altså ikke blevet mindre religiøse, men er det blot på en anden måde end tidligere. I bogen Gudstro i Danmark skriver Lüchau, at danskerne er mere eller mindre fælles om at tro på Gud (), mens det er op til den enkelte at vælge, hvem eller hvad Gud så er.

Den nye ateisme kritiseres
Bøger som den netop udkomne Gudløse hjerner, er et dansk om end noget omdiskuteret modsvar til de nye ateister, og er et eksempel på, at der også findes en vis modstand mod ateisternes øgede eksponering.