Israelsk film behandler tabuer inden for jødedom

To unge studerende ved et ultra-ortodokst jødisk seminarium kun for kvinder er omdrejningspunkt i filmen The Secrets. - Foto: Eyal Landesman.

Den israelske film The Secrets, der udforsker den ultra-ortodokse gren af jødedommen, vil sandsynligvis forårsage ligeså stor polemik i USA, som den gjorde i Israel sidste år

The Secrets, der fik premiere i New York onsdag den 26. november, behandler emner som kvinders rettigheder, lesbisk kærlighed og den jødiske mystiktradition kabbalah. Det er alle temaer, der er kontroversielle i den ultra-ortodokse jødiske tradition.

The Secrets har fået glimrende anmeldelser, ligesom den også har vundet en pris ved Israel Film Festival, der er en amerikansk organisation, som hædrer israelske film. Men meningerne om den israelske film blandt dens amerikansk-jødiske publikum er dog delte, skriver New York Times.

Avisen har talt med fem amerikanske jøder, hvoraf fire er lokale rabbinere inden for forskellige moderne, jødiske fraktioner. Alle fem roser aspekter ved filmen og fremhæver dens seriøsitet og indsigtsfuldhed. En sjette person en ultra-ortodoks amerikansk rabbiner nægtede imidlertid overhovedet at se filmen, da han fik oplyst, at den portrætterer syngende kvinder. Ifølge ultra-ortodoks jødisk tradition er det forbudt for kvinder at synge. Den ultra-ortodokse rabbiners reaktion kan indikere, hvor provokerende filmen opfattes i visse kredse.

To unge studerende ved et ultra-ortodokst jødisk seminarium kun for kvinder er omdrejningspunkt i The Secrets. Seminariet er en slags uddannelse, hvor ultra-ortodokse jødiske kvinder ofte læser et enkelt år, inden de gifter sig.

Naomi, der er en flittig datter af en israelsk rabbiner, og Michelle, der er blevet sendt til seminariet på grund af disciplinære årsager af sin persiske familie, møder den ældre, skrantende franske kvinde Anouk, der er blevet udstødt af sit samfund på grund af et jalousidrab. På Anouks opfordring forsøger de to unge kvinder at udfri hendes synder via forskellige ritualer, som Naomi samler fra gamle kabbalistiske tekster.

Men Naomi og Michelle forelsker sig også i hinanden, og deres lidenskabelige udfordringer af kærligheden og af religion fører til, at de bliver udvist fra seminariet. I slutningen af filmen glider de to dog fra hinanden, da Michelle skal giftes og Naomi i stedet vil erklære sin uafhængighed i et samfund, der er domineret af mænd.

I ultra-ortodoks jødedom opmuntres unge kvinder ofte til at gifte sig tidligt og få mange børn. Men Mark W. Kiel, der er rabbiner i en mere moderne gren af jødedommen, er glad for Naomis frigørelse. Og Rebecca P. Shinder, der også er rabbiner i en moderne gren af jødedommen, betegner Naomis transformation som et effektivt filmisk trick, men stiller spørgsmålstegn ved det realistiske ved skildringen.

Selvom jødisk lov, Torah, forbyder sex mellem mænd, er sex mellem kvinder ikke forbudt. Og det er netop det argument, Naomi bruger til at retfærdiggøre sit forhold til Michelle. Men den moderne rabbiner Andre Ungar mener, at The Secrets er ret melodramatisk. Han mener, at en lidt mere underspillet pointe ville have hjulpet.

Israelske Avi Nesher, der både har været med til at skrive manuskriptet til filmen og instruere den, har fundet inspiration til hovedrollerne i The Secrets ved at interviewe kvinder, der har deltaget i et ultra-ortodokst jødisk seminar i byen Safed, der er én af Israels helligste byer, og samtidig udgør det sted, hvor filmen foregår. Men trods Neshers religiøse inspiration og behandling af kontroversielle ultra-ortodokse emner, består værdien i The Secret dog først og fremmest af noget langt mere menneskeligt, mener Ungar.

- Det er en film om begær. Og den legede i høj grad med mine følelser, siger han til New York Times.

Spørgsmålet er så, om den almindelige amerikansk-jødiske befolkning deler hans mening.