Kritik og håb omkring ændring i Mormons Bog

Tekstændring i Mormons Bog har skabt røre. Foto: Toke Hage/ritzau

Antropologisk korrektion ses som liberal anerkendelse af videnskaben og mødes med både tilfredshed og skarp kritik

Forordet eller introduktionen til en ny officiel udgave af Mormons Bog har vakt opsigt og debat på grund af et enkelt ord: among eller på dansk mellem. Det kan synes trivielt, men for nogle opfattes det som en voldsom ændring i den traditionelle den lære, der gennem mange generationer er blevet forkyndt i Jesu Kristi Kirke af de Sidste Dages Hellige, som der mormonkirkens officielle navn.

Ændringen kommer i et afsnit om Amerikas indianere. De har hidtil af mormonkirkens ledelse været fremstillet som direkte efterkommere af en tabt stamme af Israel kaldet Lamanitterne. I teksten hedder det, at Efter tusinder af år var alle udryddet undtagen Lamanitterne, og de er mellem de amerikanske indianeres forfædre. I tidligere udgaver hed det og de er de amerikanske indianeres forfædre.

DNA modbeviser påstand

De, der forsvarer ændringen, mener ikke, at der er sket noget vigtigt med denne ændring. Men andre er mere end skeptiske. Problemet er, siger de, at mormonismens missionærer altid har betragtet indholdet af Mormons Bog som kendsgerninger. For dem må den nye tekst opfattes som en stilfærdig erkendelse af, at nyere forskning i DNA modsiger helligskriftets påstand.

Mormonerne tror og forkynder, at Mormons Bog er oversat af Joseph Smith fra en samling guldplader begravet i Øvre New York. De troende opfatter det som Guds ord og en sandfærdig skildring af Jesu` arbejde i fortidens Amerika. Bogen blev første gang offentliggjort i 1830 og er oversat til 105 sprog.

Ikke grundlæggende ændring af indhold

Introduktionen, hvor sproget nu er blevet ændret, blev tilføjet i 1981, og man mener, at et nu afdødt medlem af De12 Apostles Råd er forfatteren. Antropologen John L. Sorenson, der er professor emeritus fra mormonkirkens Brigham Young Universitet, siger, at ændringen af noget, der forstås som en tolkning, ikke ændrer noget ved den egentlige tekst i Mormons Bog.

Mormonkirkens ledelse har kun givet en meget begrænset forklaring på ændringen. Det fremgår her, at ændringen tager hensyn til nogle detaljer i Mormons Bogs demografiske oplysninger, der ikke er kendt, siger kirkens talskvinde, Kim Farah, der også fastslår, at ændringen vil blive fastholdt i kommende udgaver.