Premiere i 2013: Katastrofefilm om Jesu genkomst genindspilles

Den 48-årige Nicolas Cage skal spille en af hovedrollerne i en ny katastrofefilm om Jesu genkomst Foto: MIKE CASSESE Denmark

"Det er filmen, som kristne har håbet på," siger en af mændene bag nyindspilningen af "Left Behind"-filmene, som er baseret på bøgerne af samme navn. Temaet er Jesu genkomst og er hentet fra Johannes' Åbenbaring i Bibelen

De populære Left Behind-bøger er solgt i over 65 millioner eksemplarer og er oversat til 34 sprog, deriblandt dansk (Ladt Tilbage). Det var dog uden succes, at bøgerne blev filmatiseret i 2001.

Nu begynder imidlertid genindspilningerne af Left Behind, og denne gang bliver det på Hollywood-niveau og med kendte skuespillere i hovedrollerne, skriver Movieweb.

En film om katastrofen
I bogform består Left Behind-serien af 16 bøger, som er skrevet af de to kristne amerikanere, Tim LaHaye og Jerry B. Jenkins. Alle bøger kredser om et tema, som er hentet fra Johannes' Åbenbaring: De sidste tider og Jesu genkomst.

LÆS OGSÅ: Jesu genkomst - en forventning under forandring

Handlingen skydes i gang, da nogle passagerer på et fly pludselig forsvinder sporløst, mens flyet er i luften. Det viser sig efterhånden, at forsvindingerne skyldes, at Jesus har rykket de kristne bort fra verden og hjem til sig. Jesu genkomst og dommedag er nær.

Bøgerne fokuserer dernæst på de efterladtes skæbner og deres tydning af tidens tegn. Hovedpersonerne oplever nemlig, at profetier fra Johannes' Åbenbaring går i opfyldelse for eksempel da den globale hersker Nicolae Carpathia (Antikrist) vil dyrkes som en gud og indleder en heftig forfølgelse af de kristne.

Billederne fra Johannes' Åbenbaring vil naturligvis være en vigtig del i den genindspillede film, som i den nye udgave sandsynligvis kommer til at minde om en klassisk katastrofefilm.

LÆS OGSÅ: Sjæl ladt tilbage

Nicolas Cage bekæmper Antikrist
Det virkede dog ikke særlig katastrofalt, da Jesu genkomst blev præsenteret på lærred og i begrænsede kulisser første gang i 2001.

Men nu vil blandt andre Paul LaLonde grundlæggeren af filmselskabet Cloud Ten Pictures, som stod bag 2001-produktionen rette op på fiaskoen. Med et budget på 15 millioner dollars vil man gå i gang med indspilningerne af en film af Hollywood-kaliber, og det er allerede tydeligt, at der denne gang stiles noget højere:

I en af hovedrollerne, som journalisten Cameron Williams, der er med til at bekæmpe Antikrist, er nemlig ingen ringere end Nicolas Cage. Cage er en skuespiller med stor erfaring i Hollywood-verdenen og desuden med en ret alsidig karriere, der også har har budt på katastrofefilm som "Knowing" fra 2009.

LÆS OGSÅ:Kristne tv-stationer vil sende Jesu genkomst live

Cage er i øvrigt ikke det eneste kendte navn i den nye indspilning af Left Behind. Instruktøren Vic Armstrong er et ikon i stuntverdenen. Han har blandt andet været stuntkoordinator for Harryson Ford i de første tre Indiana Jones-film.

Hollywood-niveau
Paul LaLonde glæder sig over, at Left Behind-bøgernes budskab nu endelig bliver præsenteret i en version, som kan bevare sin værdighed på det store filmmarked. Det fortjener budskabet, udtaler han til Christian Film Database:

"Det er virkelig en spændende tid, ikke kun for Cloud Ten, men for hele den kristne filmindustri. Vi genindspiller den originale Left Behind-film på et ægte 'Hollywood/Blockbuster'-niveau, som budskabet fortjener med et cast i topklasse.

Det er ikke bare en gevinst for filmindustrien, men også i kristent missionsarbejde, mener Paul Lalonde:

Dette er filmen, som kristne har håbet på og noget lignende udtrykkes af Andre van Heerden, som også er i ledelsen af Cloud Ten Pictures:

"Vi er meget stolte af de tidligere Left Behind-film. De har rørt og underholdt millioner. Men ligesom bøgerne gjorde indtryk på den kristne bogindustri, og vores film på DVD-verdenen, så ved vi, at historien kan få endnu større indflydelse som en endetids-thriller med et større budget på den store skærm. Vi kan ikke vente med at vise den til publikum i hele verden."

LÆS OGSÅ: Ny Hollywood-film om dommedag på vej

Left Behind-bøgerne har ført mange til tro
At sprede kristne budskaber ved hjælp af filmmediet var et af Paul LaLondes mål, da han var med til at starte Cloud Ten Pictures. Derfor er filmatiseringen af Left Behind-bøgerne oplagt.

Bøgernes to forfattere har nemlig haft medvind på missionsmarken: På Left Behind-bøgernes hjemmeside skriver forfatterne, at 3000 mennesker er kommet til tro på grund af serien. Her fortæller de to amerikanere selv om den overvældende succes:

Er budskabet bibelsk?
Der hersker ingen tvivl om, at Left Behind-serien har haft stor succes især i USA. Bøgerne har dog mødt kritik blandt andet fordi forfatterne hævder, at fortællingen er baseret på bibelsk stof fra Johannes' Åbenbaring, som de tolker dispensionalistisk.

Dispensationalismen bygger på en bibeltolkning, hvor man betoner, at Jesus i endetiden vil hente de kristne hjem (han bortrykker dem i The Rapture), inden en tid med pinsler, kamp og Antikrist for alvor bryder ud. Den forståelse af de sidste tider er særdeles udbredt i for eksempel USA, men er ikke så typisk i Danmark.

LÆS OGSÅ: Hvem er antikrist?

Forfatterne til bøgerne mener selv, at fortællingen er godt bibelsk funderet, og på Left Behind-bøgernes hjemmeside kan man læse, at
"rammerne for hele serien er baseret på den teologi, der først og fremmest findes i Åbenbaringsbogen."

Vi må imidlertid vente lidt med at finde ud af, hvordan de sidste tider nøjagtigt bliver præsenteret i den nye Left Behind-film. Den forventes at have premiere i efteråret 2013, men indtil da kan man følge processen med genindspilningen på https://www.facebook.com/pages/Left-Behind-The-Remake/167293859986165">Facebook eller på Paul LaLondes Twitter-profil.