Yderligtgående pinsekirker i Nigeria sætter heksejagt ind på børn

I Nigeria bliver piger og drenge helt ned til fireårsalderen stemplet som hekse, hvis de skiller sig lidt ud fra normen i lokalsamfundet. De anklagede børn risikerer blandt andet at få hældt benzin eller syre i øjne og ører for at drive de onde ånder ud af kroppen på dem.

I Nigeria bliver børn anklaget for at være hekse, hvorefter de bliver udstødt, tortureret eller dræbt. Bag anklagerne står selvudnævnte præster og profeter fra yderligtgående og sekteriske grene af pinsekirken

Sunday Ulup-Aya kalder sig selv Biskoppen, og han har tjent en formue på at udføre hekseuddrivelser på børn. Han opkræver 40.000 nigerianske Naira (cirka 1900 danske kroner) for uddrivelsen, og hvis forældrene ikke betaler, holder han børnene fanget, indtil de kan.

Biskoppen mener selv at have evnen til at udpege børn, der er i ledtog med Satan. I den engelske dokumentar Afrikas Heksebørn, der blev sendt på DR1 i 2008, fortæller han, at han ser det som sin hovedopgave at bekæmpe de såkaldte børnehekse.

Dokumentaren viser, hvordan små børn i delstaten Akwa Ibom i Nigeria bliver udsat for overgreb og voldsomme dæmonuddrivelser, fordi mange af præsterne overbeviser forældrene om, at børnene er besatte og forårsager ulykke.

Biskoppen anser sig selv som en kristen heksedoktor, og han udfører hekseuddrivelser ved hjælp af tortur, streng faste, rituel dæmonuddrivelse og mord.

Jeg har dræbt omkring 110 børn, der var blevet identificeret som hekse, siger han uden omsvøb i dokumentaren.

Fik kastet syre i ansigtet af sin mor
Hvert år bliver tusindvis af børn anklaget som hekse og tallet er stigende, vurderer FNs børneorganisation UNICEF i en rapport fra 2010.

Ifølge rapporten går det ud over børn, der i forvejen har det svært. Det er blandt andet børn med fysiske eller psykiske lidelser som epilepsi og tuberkulose, forældreløse eller børn, der er stædige, indadvendte eller for følsomme.

Ofte deltager forældrene selv i uddrivelsen. I dokumentaren møder vi Mary, hvis mor brændte hende med syre i ansigtet og forsøgte at begrave hende levende. Ekemeni blev bundet med hønsenet, hvorefter hun blev sultet og slået i to uger.

Den 16-årige Uma Eke fik hamret et søm 7,5 cm ind i sit kranie under tortur, da hendes familie ville have hende til at tilstå. Hun er nu svært hjerneskadet og har mistet evnen til at tale og kommunikere.

Kristendom og traditionel afrikansk religion blandes sammen
I løbet af de seneste 50 år er der i Nigeria udsprunget mange nye, selvstændige kirker med rødder i pinsebevægelsen. Kirkerne er karismatiske, de bruger rytmisk sang og dans i gudstjenesterne, og de lægger vægt på tungetale, helbredelse gennem håndspålæggelse og evnen til at tale i profetier. Men til forskel fra den officielle pinsekirke giver nogle af kirkerne plads til den traditionelle afrikanske tro på hekseri, trolddomskraft og sort magi.

Ifølge traditionel afrikansk tro har alting en overnaturlig årsag. Hekseri bliver dermed udpeget som årsag til problemer såsom arbejdsløshed, aborter, sygdom og død i familien.

Den kvindelige prædikant Helen Ukpabio er én af forgængerne for sammenblandingen af kristendom og traditionel afrikansk tro. Hun er stifter og leder af det karismatiske Liberty Foundation Gospel Ministries, der er en kristen organisation i Nigeria bestående af 149 kirker med over 50.000 medlemmer. I oplysningsvideoer og bøger opfordrer hun landets befolkning til at udpege og udrydde børnehekse.

"Hvis Akwa Ibom mener, at der ingen hekse er, så tager de helt fejl. Jeg vil ikke acceptere det. Jeg vil personligt sørge for, at bekæmpe heksekraft i Akwa Ibom, indtil jeg har fundet alle heksene. Hvis vi ikke finder og uddriver heksene, vil familierne aldrig få ro," siger Helen Ukpabio til den nigerianske avis Newswatch.

Ukpabio, der selv er mor til tre børn, skriver i en af sine bøger, at børn, der er svækket helbredsmæssigt eller græder om natten, er i ledtog med Satan.

Et usandt billede af kristendommen
Den lokale leder af pinsebevægelsen i Nigeria, Cletus Bassey, er uenig med Helen Ukpabio.

Det viser ikke et sandt billede af kristendommen eller hvad Bibelen lærer os, siger han i dokumentaren.

I Danmark tager pinsekirkerne og det danske netværk af frikirker, FrikirkeNet, kraftigt afstand fra Nigerias heksepraksis samt det faktum, at der kræves betaling for dæmonuddrivelse og bøn for syge.

Denne heksepraksis er hæslig og sygelig. Jeg har selv besøgt Nigeria et antal gange. Det er mit indtryk, at alle kirkesamfund har deres problemer med synkretisme. Det er kirkehistorisk et problem for 1. og 2. generationskirker, at man tager elementer fra tidligere trossystemer ind i sin forståelse af kristendommen. Jeg anser praksis med børnehekse for at være et levn fra den udbredte shamanisme i Nigeria, siger formand for FrikirkeNet, Tonny Jacobsen, til religion.dk.

Jeg mener dog ikke, at denne praksis kan kaldes udbredt. Man skal huske på, at Nigeria har over 150 millioner indbyggere og over halvdelen af disse skønnes at være kristne. Mange af disse praktiserer en karismatisk kristendom. Selv om det er forfærdeligt for de børn, det går ud over, er det efter min vurdering ikke en udbredt praksis, siger han.