Debat

Homoseksuel: Jeg vil både dø for Jesus og min kone

Havde jeg ikke mødt Jesus, og havde jeg ikke mødt min kone, havde jeg ikke vidst, hvad jeg gik glip af. Det er troen og kærligheden, der kan lære os, hvad der virkelig er vigtigt her i livet, mener religionslærer Karen M. Larsen. Foto: Privat.

Homoseksuelle kan have en dyb længsel både efter kærlighed og efter Gud. Og sådanne homoseksuelle betaler en høj pris, hvis de skal amputere centrale dele af sig selv for at kunne passe ind i andres kasser, mener religionslærer Karen M. Larsen

Antropologistuderende Johannes Xie oplever, at samfundet lægger pres på ham for, at han som kristen og homoseksuel, skal sætte sin seksualitet i centrum. Dette pres mener han er urimeligt - og han henviser til, at på hans liste af prioriteter er troen højere placeret end seksualiteten. Alt dette fortæller han i en artikel i Kristeligt Dagblad den 16.4.2018.

Jeg er også kristen og homoseksuel, og jeg synes, at det er svært at lave sådanne prioritetslister over det, som er vigtigt for mig i mit liv. Men lad mig sige det på den måde: Der er to, som jeg vil dø for: Jesus og min kone.

Nu ved jeg godt, at man skal passe på med at være selvsikker med hensyn til villigheden til at gå i døden for den, man elsker. Tænk blot på, hvordan apostlen Peter svigtede første gang, det gjaldt. Men det at have Jesus i mit åndelige liv og min kone Gerlind i mit fysiske liv her på jorden er af helt central betydning for mig. Havde jeg ikke mødt Jesus, og havde jeg ikke mødt min kone, havde jeg ikke vidst, hvad jeg gik glip af. Det er troen og kærligheden, der kan lære os, hvad der virkelig er vigtigt her i livet.

Jeg har erfaringer med kristne, der kræver, at jeg skal droppe min kone, hvis jeg vil være kristen. Og jeg har erfaringer med ikke-troende homoseksuelle - samt heteroseksuelle, der gerne vil se sig som homorettighedsforkæmpere - der vil have mig til at droppe Jesus, fordi ”ordentlige” homoseksuelle foragter kristendommen. Faktisk har nogle af mine værste debatoplevelser på Facebook været med sidstnævnte.

Begge grupper: Dem, der mener, man skal droppe sin seksualitet for sin tro, og dem, der mener, at man skal droppe sin tro for sin seksualitet, mangler grundlæggende set en forståelse af, at homoseksuelle kan have både seksuelle og spirituelle behov. Homoseksuelle kan have en dyb længsel både efter kærlighed og efter Gud. Og sådanne homoseksuelle betaler en høj pris, hvis de skal amputere centrale dele af sig selv for at kunne passe ind i de kasser, som andre vil tvinge dem ind i.

Jeg er enig med Johannes Xie i, at det er urimeligt, at man som homoseksuel mødes med sådanne krav, de stilles jo ikke på samme måde til heteroseksuelle.

Karen M. Larsen er religionslærer, kristen og homoseksuel.