Jesus er håbets og medmenneskelighedens budbringer

"Hvad der først og fremmest kendetegner billedet af Jesus er hans dybe tillid til sin Skaber," skriver muslimske Safia Aoude. Jesus er her afbildet i en mosaik fra Hagia Sofia moskéen i Istanbul. Foto: Arkiv

"Jesus viste os, at det er praktisk muligt at gennemgå et helt livsforløb båret af fromhed og spirituel ildhu, selv om vi er omgivet af materialisme og lidelser," skriver muslimske Safia Aoude

Pilatus var romersk statholder og endte med at dømme Jesus til døden. Men han havde faktisk svært ved at finde ud af, hvad han skulle stille op med Jesus - var han forbryder eller ufarlig fantast?

Religion.dk har spurgt panelisterne: Hvem mener du, Jesus var - og betyder han noget for dig og din tro? Den muslimske forfatter Safia Aoude svarer.

I muslimsk terminologi kaldes Jesus for Isa, og troende muslimer tilføjer respektfuldt et 'Fred med ham' til Jesu navn, når man nævner ham i skrift eller tale. Fordi han er en af islams 144.00 profeter respekterer muslimer Jesus for at have modtaget åbenbaringer fra sin Skaber (Allah), som efterfølgende blev viderebragt til menneskeheden.

Jesus er på mange måder et forbillede for muslimerne gennem sin standhaftige tro på Allah, for sin lydighed imod sin Skaber og for at have ledt et eksemplarisk liv.

Modsat de kristne tror muslimer ikke på, at Jesus døde på korset, men at han blev taget ned og erstattet af en anden. Ifølge islamiske dogmer residerer Jesus i himlen sammen med de andre profeter, og han vil vende tilbage til menneskeheden før dommedag.

Under sin tid på jorden udførte Jesus mange mirakler ved Guds hjælp, hvor han helbredte syge og rejste døde fra graven, og selv hans fødsel var et mirakel, da hans mor, Maryam (fred med hende) undfangede og fødte ham som ubesmittet jomfru.

Hvad der først og fremmest kendetegner billedet af Jesus er hans dybe tillid til sin Skaber; men også hans store empati med lidende mennesker og hans beslutsomhed på sin skæbne er alle egenskaber, som motiverer den menige muslim til tålmodighed, kærlighed og tapperhed.

Jesus kunne have været en konge, en regent over lande med guld og sølv i alle lommerne, men han valgte at arbejde for det næste liv og for menneskeheden, og derfor er han så værdifuld for os muslimer.

Jesus viste os på en praktisk og spirituel måde, hvordan man kan overkomme denne verdens materialisme gennem fromhed og medmenneskelighed. Hans planlagte tilbagekomst er et løfte til os fra Allah, at denne verden er midlertidig, og at denne verdens skatte er midlertidige.

Den virkelige frelse ligger ikke i denne verden, men i den næste, og derfor har vi har et valg med hensyn til, hvordan vi vil leve livet i denne verden. Jesus viste os, at det er praktisk muligt at gennemgå et helt livsforløb båret af fromhed og spirituel ildhu, selv om vi er omgivet af materialisme og lidelser.

Endeligt er Jesus også et levende bevis på, at Allah belønner de rette valg, og at der er håb for alting, uanset hvor skidt det ser ud i denne verden.

Safia Aoude er forfatter og panelist på religion.dk