Den fagre nye verden efter 11. september

Højt profilerede hændelser såsom polemikken omkring Park 51 - et muslimsk kulturcenter tæt på World Trade Center i New York optog nyhederne sidste år, skriver Asma Afsaruddin. Her ses demonstranter foran det fremtidige Park 51, som har skabt hed debat i New York City. Foto: HALEYSIPA Denmark

Vi går ind i det næste årti endnu stærkere, og vi vil fortsat afvise had og splittelse og erstatte det med barmhjertighed og forståelse, skriver professor Asma Afsaruddin

Hvis vi skulle gøre os tanker ud fra avisoverskrifter og tv- og radioudsendelser, må vi konkludere, at ti år efter 11. september er verden blevet overvældende krise-plaget, og visse ting er blevet værre, til trods for at vi ikke troede, de kunne blive værre.

Religiøst inspirerede militante grupper fortsatte med at planlægge terrorangreb i USA og i andre dele af verden.

Hjemmedyrket terrorisme viste sig for alvor, da pakistansk-amerikanske Faisal Shahzad forsøgte at sprænge en bil i luften på Times Square i New York, men det mislykkedes gudskelov.

Højt profilerede hændelser såsom polemikken omkring Park 51 og planerne om et muslimsk kulturcenter tæt på World Trade Center i New York optog nyhederne sidste år. Det samme gjorde koranafbrændingerne af Pastor Terry Jones fra Gainesville, Florida, og det skabte atter optrappet vold i Afghanistan.

Ifølge alle større meningsmålinger foretaget over de sidste fem år er omfanget af anti-islamiske holdninger i USA vokset eksponentielt, og den hadske diskurs fra højreorienterede grupper fortsætter ufortrødent. Alle disse episoder er bedrøvelige, og de er vigtige påmindelser om en vedvarende mistro og mistanke mellem mennesker fra det, man i store træk kalder den muslimske verden og den vestlige verden.

Det kan blive værre endnu.

Men før de nedadgående mundvige rammer gulvet, bør vi læse det, der står med småt. De begivenheder, som ikke blev blæst op på forsiden, fortjener at blive gransket nærmere.

En senegalesisk, muslimsk mand var en af dem, der slog alarm, efter han opdagede den rygende bilbombe anbragt af Shahzad på Times Square i New York, og han hjalp med at redde utallige liv.

Park 51-projektet modtager godhjertet støtte fra Manhattan Community Board 1 en bestyrelse for New Yorks lokalsamfund, der repræsenterer indbyggere på det sydlige Manhattan og fra organisationen af familier til ofre for 11. september ved navn September 11th Families for Peaceful Tomorrows.

For at imødegå religiøs skinhellighed bliver tværreligiøse projekter stadigt mere udbredte, og uprofilerede, men effektive religiøse grupper står bag. I Omaha, Nebraska, planlægger en tværreligiøs initiativgruppe at bygge et fællesreligiøst universitetsområde med en synagoge, en moske og en kirke på 37 hektar land, der skal være færdigt i 2014.

For nyligt veg den republikanske præsidentkandidat Herman Cain bort fra sine tidligere islamofobiske kommentarer og søgte forsoning med muslimske ledere i Washington, DC.

Og Pastor Jones? Han er i dag en ensom mand, som de fleste af hans sognebørn har opgivet på grund af hans ekstremisme. New York Times skrev en artikel om Terry Jones, hvor der stod, at foran hans kirke var de skilte, der bekendtgjorde, at islam er djævelens værk, blevet skrevet om af udefrakommende til: elsk alle mennesker.

Det kan blive bedre endnu.

En passende måde at beskrive det sidste årti på er udfordrende, frustrerende og inspirerende på samme tid. Det er et årti, som fremkaldte mange af vores hudløse følelser og fordomme og tvang os til at beskæftige os med dem i det offentlige rum, hvor de ikke kan ignoreres.

For hver handling, der har truet med at tage os tilbage til polariseringens og hadets afgrund, har der også været en handling, som viste os en mere menneskelig og oplyst vej frem.

1900-tallets tyske filosof Friedrich Nietzsche har engang sagt, at det, der ikke ødelægger os, gør os stærkere. Den dag, den 11. september, ødelagde ikke den ubetvingelige kraft i mennesker, som nægter at opgive troen på menneskeheden, og som tror på den indre godhed og ukuelighed i den menneskelige sjæl.

Vi går ind i det næste årti endnu stærkere, og vi vil fortsat afvise had og splittelse og erstatte det med barmhjertighed og forståelse.

Asma Afsaruddin er professor i islamiske studier ved Indiana University i USA, og hun har skrevet den kommende bog Striving in the Path of God: Jihad and Martyrdom in Islamic Thought and Practice (2012). Denne artikel er en del af en serie for Common Ground News Service, der markerer tiåret for den 11. september 2001. Artiklen er oversat fra engelsk af Therese Fischer-Larsen.

Tegning af det planlagte, muslimske kulturcenter Park 51 tæt på World Trade Center i New York, som har været genstand for megen uenighed og mediebevågenhed. Foto: SOMA Architects