Asatroende tv-kendis: Thor får øl, og jeg får styrke

De seneste 11 år har modeekspert og reality-stjerne Jim Lyngvild været medlem af trossamfundet for asatroende Forn Sidr, og han har skrevet bøger om nordisk mytologi. Foto: Jonas Vandall Ørtvig Denmark

Troen på gamle nordiske guder harmonerer fint med et liv som modeekspert og reality-stjerne, mener Jim Lyngvild, der har været asatroende i 11 år og ikke er bleg for at henvende sig til Thor og Freja, når han har brug for hjælp

Mjød, vikingehjelme og rituelle kvad er ikke typiske elementer på den røde løber. Men for 34-årige Jim Lyngvild er asatroen en energikilde, og den blonde modeekspert ofrer både korn og øl til de oldnordiske guder, når kærlighedslivet har brug for et løft, eller arbejdet kræver en ekstra indsats.

Dog var det et tilfælde, at Jim Lyngvild for elleve år siden faldt over en hjemmeside om nordisk mytologi og fandt ud af, at han var asatroende.

Religion er kernen i mit liv, fordi den minder mig, at der er noget større og vigtigere end en selv. I starten var jeg meget i tvivl om, hvilken religion der passede til mig. Jeg har altid været meget fascineret af nordiske guder, hvilket jeg har efter min far. Og en dag, da jeg sad og søgte på nettet, faldt jeg over en hjemmeside om nordisk mytologi og asatro. For første gang fandt jeg ud af, at der eksisterede et ord for de tanker og forestillinger om tro, som jeg gik rundt med. Det var en utrolig stor befrielse, at nogen tænkte ligesom mig, siger Jim Lyngvild.

De seneste 11 år har han været medlem af trossamfundet for asatroende Forn Sidr og i hverdagen dyrker han sin tro og ritualer i den lokale blötlaug Nordisk Tingfælling.

Han er ikke i tvivl om, hvad det er, der tiltrækker ham ved den oldnordiske tro.

Asatroen har ikke så mange regler. Det eneste dogme i troen er, at vi skal leve ærefuldt, og at alt i livet har en konsekvens. Det betyder, at du godt kan gøre ting, der ikke er rigtige, men at du samtidig må forvente, at det har konsekvenser, uden at der sidder en gud med løftet pegefinger. På den måde bliver troen et individuelt anliggende. Vores trosbekendelse siger det på smukkeste vis; Gudernes ansigt ingen kender. Vi skaber et ansigt, der ligner os selv. Vi ser det samme, men ser forskelligt. Ingen kan sige det syn, der er sandest. I asatroen skaber du selv din tro. Du behøver ikke nødvendigvis iklæde dig vikingetøj og drikke mjød for at sende guderne en tanke. Ligesom de færreste tror på, at verden opstod med en jætte og en ko, eller at Thor kører hen over himlen med sine bukke. Det er skønne eventyr, men det er jo den enkelte, der skal omsætte billederne til noget brugbart ved at lægge deres egne følelser i, siger Jim Lyngvild.

Asatroen er en integreret del af hans hverdag, og han har ikke problemer med at tilpasse de oldgamle traditioner sin moderne livsførelse.

Jeg bloter for mig selv, hvis jeg har brug for at få afklaret et spørgsmål, og alt efter den specifikke situation får Thor øl eller korn, og hvis det drejer sig om kærlighed, tager jeg fat i Freja. Jeg har ikke brug for at gå rundt i vikingetøj, for jeg tror i bund og grund, at guderne er ligeglade med en pelshue, ligesom den kristne gud ikke forventer, at kristne går med toga. Til gengæld er jeg ved at bygge et kæmpe stort vikingehus midt ude i naturen, og jeg kan mærke, at jo mere kraft jeg suger til mig i naturen, des mere energi har jeg til den rigtige verden. Men overordnet set handler tro om at være sig selv - i mit tilfælde Jim anno 2012. Hjertet skal være ægte og oprigtigt, når du taler med guderne, for de kan mærke, om du taler rent. Det er først det seneste år, jeg er begyndt at fortælle, at jeg er asatroende, for tro er et meget personligt anliggende og ikke noget, jeg skal gøre mig interessant på, siger Jim Lyngvild.

Han mener, at asatroens stigende popularitet er et resultat af flere forskellige faktorer.

Jeg tror, at finanskrisen har givet folk brug for at tro på noget andet end økonomisk formåen. Vi begynder at kigge indad på vores egen kulturarv, og her er det hverken japanske geishaer eller afrikanske stammefolk, der dukker op, men en unik nordisk måde at tænke religion på, hvor kulden og de skiftende årstider spiller en central rolle. Samtidig åbner asatroens guder med deres forskellige styrker og svagheder op for, at vi kan henvende os med meget specifikke ønsker og problemer."

"Og jeg tror, at mange ligesom mig har svært ved at tro på, at en gud kan nå at forholde sig til alle menneskers ønsker. Asatroen er derfor en skøn måde at uddelegere opgaverne. Et andet aspekt, som tiltrækker mange mennesker, er den konsekvenstænkning, som asatroen er et udtryk for. Det handler ikke bare om at vende den anden kind til, men om at opføre sig ordentligt, hvis man ikke vil straffes. Troen er mere sort-hvid end kristendommen og gør op med blødsødenheden, siger Jim Lyngvild.

De seneste 11 år har Jim Lyngvild været medlem af trossamfundet for asatroende Forn Sidr, og han har skrevet bøger om nordisk mytologi. Foto: Michael Koch Denmark