Profeten Muhammed var ikke guddommelig

"Jeg tror, man skal være psykolog for at forstå reaktionerne rundt omkring i den muslimske verden. For mig er nøgleordene: Manglende frihedsrettigheder, arbejdsløshed, fattigdom, håbløshed og frustration over, at de seneste års folkelige opstand ikke har ført til større forandringer, end tilfældet er," siger debattør Aminah Tønnsen. Foto: Foto: Malene Korsgaard Lauritsen

"Der er en tendens til, at man gør profeten Muhammed til mere, end han er, at man nærmest guddommeliggør ham, når Koranen dog tydelig siger, at han ligesom alle andre profeter - var et menneske, der var blevet betroet en særlig opgave," siger muslimsk forfatter og foredragsholder Aminah Tønnsen

Hvad er din reaktion på filmen "Innoncence of Muslims"?

Åh nej, skal vi nu til det igen? Bliver menneskene da ikke klogere?

Hvordan vil du beskrive muslimers forhold til Muhammed, og hvor går din egen grænse for, hvad man kan sige, tegne og skrive om ham?

"Der er en tendens til, at man gør profeten Muhammed til mere, end han er, at man nærmest guddommeliggør ham, når Koranen dog tydelig siger, at han ligesom alle andre profeter - var et menneske, der var blevet betroet en særlig opgave: at modtage åbenbaringer og vejledning fra Gud, som de skulle videregive til de mennesker, de levede iblandt. Profeten Muhammed skulle endvidere som den sidste profet i rækken - sørge for, at vejledningen blev bevaret for eftertiden. Alle profeter har prædiket det samme budskab om Guds énhed, nåde og barmhjertighed, og om menneskenes ansvar og forpligtelse over for alt det skabte. Vi må ikke gøre forskel på profeterne."

LÆS OGSÅ:Mellemøst-reaktioner på Muhammedfilm er tåbelige, men forventelige

"I Koranen findes der ikke noget generelt forbud imod at afbilde mennesker og dyr, og det er et ubestrideligt faktum, at miniature-bogmaleriet har blomstret i den såkaldt islamiske verden helt siden 1200-tallet - især blandt shia-muslimer. Ofte vil man dog se, at profeten og hans nærmestes ansigt er skjult bag et slør, eller at der simpelthen er en bar plet i stedet."

"Koranen indeholder derimod et forbud imod 'at bespotte Guds tegn' og at 'såre/krænke Profeten' samt forbud imod at 'gøre nar ad andre, bagvaske hinanden og give hinanden øgenavne'."

"Min grænse for, hvad man kan sige, tegne og skrive om Profeten Muhammed og om mennesker generelt, går ved 'hån, spot og latterliggørelse'."

Hvad mener du om reaktionerne, vi ser i Mellemøsten i disse dage?

"Jeg tror, man skal være psykolog for at forstå reaktionerne rundt omkring i den muslimske verden. For mig er nøgleordene: Manglende frihedsrettigheder, arbejdsløshed, fattigdom, håbløshed og frustration over, at de seneste års folkelige opstand ikke har ført til større forandringer, end tilfældet er."

LÆS OGSÅ: Er islam særligt følsom for religionskritik?

"Det er aldrig nogen god idé at lade sig styre af vrede og had til andre. Det bedste, man kan gøre i situationen, er at 'ignorere sårende udtalelser', jævnfør sura 33:48, at tilgive og bære over med de formastelige, jævnfør sura 2:109, og at vende sig bort fra dem, der forhåner ens tro, som det står i 6:68."

Aminah Tønnsen er forfatter og foredragsholder