Mormon: Vi skal vise Gud, at vi virkelig tror på ham

- Alle har deres svagheder, men her kan de arbejde på dem, siger den 22-årige mormon David Kofod om mormonkirken.

David Kofod er mormon. Det har han altid været. Men det har ikke altid været lige let. Her fortæller han om sin tvivl, om sin tro og om dengang Gud gav ham et ordentligt los bagi

Religion.dk har været til gudstjeneste i Jesu Kristi Kirke Af Sidste Dages Hellige, også kaldet mormonerne,i Søborg for at tale om tro med mormonen David Kofod.

Mormonernes medlemmer er trofaste.Og det endda i stigende grad. 22-årige David Kofod forstår godt hvorfor.

"Alle har deres svagheder, men her kan de arbejde på dem. Hver søndag kan jeg komme og få genopfrisket de ting, jeg kan gøre bedre", siger han, mens vi træder ind i mormonernesgule bygning i den københavnske forstad.

I sine pubertetsår vaklede David Kofod indimellem, men som mormon kunne han ikke bare følge i kammeraternes frisindede fodspor. Først måtte han træffe et valg. Ville han gøre som kammeraterne, eller ville han holde sig på måtten?

Mødet med Gud

Tvivlen ramte ham for alvor i ottende klasse. På det tidspunkt begyndte flere af hans venner nemlig at drikke alkohol noget som den mormonske tro ikke tillader. David Kofods forældre havde opdraget ham i et religiøst hjem, men de ville ikke presse deres søn til at vælge mormonerne.

"Alle kommer til et punkt, hvor de selv skal finde ud af, hvad de gerne vil", siger David Kofod efter gudstjenesten, mens han husker tilbage på den altafgørende begivenhed for syv år siden, der betød, at han stadig er mormon i dag. Og altid vil være det.

"Vi var en masse unge mennesker samlet til en weekendkonference, hvor der både var åndelige lektioner og fester. Jeg havde egentlig ikke lyst til at deltage", erindrer han.

Men han tog ikke hjem.

På konferencens sidste dag skulle der være vidnesbyrdsmøde. Her holdt de unge mormoner taler for hinanden. De fortalte om tanker, følelser og de svar, de havde fået fra Gud. Undervejs mærkede David Kofod pludselig en ufattelig følelse indeni. Som en øjeblikkelig refleks på det, der foregik omkring ham.

"Følelsen kom som et slag. Pludselig følte jeg, at Gud vidste, hvad jeg kæmpede med. Jeg kunne mærke hans kærlighed til mig personligt", fortæller David Kofod og læner sig frem.

Episoden betyder meget for ham. Hans øjne lyser. Blikket er fokuseret, stemmen skarp:

"Den dag gav Gud mig et ordentligt los bagi. Han ville mig det bedste men også have mig til at forstå, at jeg selv er nødt til at vælge det rigtige", gengiver David Kofod.

Han er ikke i tvivl om, hvilken effekt oplevelsen har haft på ham.

"Det har lige siden givet mig motivation til at efterleve Guds ord. For lykke kommer kun af én ting. Nemlig af rigtige prioriteringer i livet".

Undervisning om søndagen

Tilbage i Guds velbesøgte villa i Søborg. Nu i kælderen. I søndagsskolen. Mændene og kvinderne er i hver deres lokaler og er desuden inddelt i aldersgrupper.

"Hvert køn fokuserer på noget forskelligt, ligesom hver aldersgruppe gør det", begrunder David Kofod.

De mandlige elever i det kølige kælderrum er mellem 18 og 30 år. På den ene væg hænger en grøn tavle. Lokalets20 stole er alle besat, men der er hverken kateder eller tavlekridt. Underviseren, der er på alder med sine elever, læser levende op fra en bog. En bog, som skildrer profeten Joseph Smiths liv og gerninger.

Det er netop Joseph Smith og hans efterfølgere, David Kofod henviser til, når han skal forklare, hvorfor Jesu Kristi Kirke Af Sidste Dages Hellige er den sande kirke for ham.

"Gud vil stadig tale med os. Det viser han ved at kalde profeter. Han giver dem lærdom, som de skal formidle til os. Profeten er en person, vi kan se", siger David Kofod.

Den nuværende profet hedder Thomas S. Monson. Han er 81 år, amerikaner og den 16. præsident for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

Livet er en prøve som alle kan bestå

Hver anden uge underviser David Kofod selv unge mormoner i kristne værdier i søndagsskolen. Jobbet er en kaldelse fra Gud. Skænket til ham af menighedens biskop. Tro uden gerninger nytter nemlig ikke noget, har David Kofod lært.

"Livet er en prøve, hvor vi skal vise Gud, at vi virkelig tror på ham. Alle kan bestå prøven, men det kræver noget af os. Hver især skal vi være aktive i kirken. Gud giver ikke vennetjenester uden videre".

Vi forlader søndagsskolen, og David Kofod giver endnu et eksempel på, hvor aktiv han selv er som mormon:

På mission i Rusland

For 18 måneder siden vendte han hjem fra Rusland efter to års mission.

Davids Kofods bedsteforældre åbnede i sin tid døren for unge missionærer, og derfor er han født ind i en mormonsk familie. De fleste unge mænd vælger at tage ud og missionere. Som 19-årig gjorde David Kofod det samme.

"Jeg skyldte at give andre muligheden for at mærke Guds kærlighed. Vi vil ikke trække troen nedover hovedet på folk, men vi vil gerne fortælle om vores tro", forklarer David Kofod om vigtigheden af mormonernes verdensomspændende missionærarbejde, der skaffer nye medlemmer i de adskillige lande verden over.

I dag taler han flydende russisk, og for nylig begyndte han på politiskolen.

Søndagens seance er slut. Tre timer er gået, og David Kofod siger på gensyn til et af de nye ansigter, der har besøgtmormonerne i dag.

"Jeg er ikke nødvendigvis et bedre menneske, fordi jeg tror på Gud, men jeg vil råde alle til at prøve det. Det kan man ikke miste noget ved", slutter David Kofod.