Jul

Alevi-muslim: Alevismens Ali kan sidestilles med Jesus

Mens Jesus blev født under ydmyge forhold i en stald, er Alis fødsel dog mere mirakuløs og storslået, forklarer Gökhan Seren, der er alevi-muslim og cand.merc.aud.

Ali havde mange ligheder med Jesus. Han kunne for eksempel også genoplive de døde og give synet tilbage til de blinde, forklarer alevi-muslim Gökhan Seren

Hvis vi skal vurdere Jesu fødsel i kristendommen ud fra et alevitisk perspektiv, må vi kigge på lignende hændelser i alevismen. Derfor kan vi med fordel kigge på alevismens Ali, som på mange områder kan sidestilles med kristendommens Jesus.

For selvom Ali ikke er nogen profet i alevismen, og selvom det ikke er Ali, der har åbenbaret religionen islam, så er det dog ham, der udgør alevismens vigtigste forskel i forhold til alevismens historiske opponenter (andre islamiske retninger). 

På samme måde kan Jesus siges at være den vigtigste forskel i forhold til kristendommens historiske opponenter (jødedommen).

Alis fødsel er mirakuløs og storslået

Mens Jesus blev født under ydmyge forhold i en stald, er Alis fødsel dog mere mirakuløs og storslået. Allerede inden sin fødsel kunne Ali, igennem sin moders mave, kommunikere med sin fætter, muslimernes profet Muhammed. 

LÆS OGSÅ: - Jesu fødsel er vigtig ifølge islam

Ali blev født i selveste Ka'abaen, som anses for at være et af verdens helligste steder. Hans forældre tilhørte den mest ædle slægt, nemlig profeternes slægt, og han blev født en fredag - ugens helligste dag. 

Alis mor havde hverken smerter eller blod under fødslen, og i samme øjeblik Ali blev født, lyste det op i hele Ka'abaen, og nyfødte Ali vendte straks ansigtet mod den Sorte Sten i bøn.

Dermed ser man i alevismen, at store skikkelser ledsages af mirakler og fysiske overlegenheder allerede fra fødslen, hvilket er et guddommeligt bevis på deres storhed og på samme tid et direkte udtryk for Guds støtte. Dette strider umiddelbart med Jesu ”ydmyge” fødsel.

Der er ligheder mellem Ali og Jesus

Men Ali havde dog også mange ligheder med Jesus. Han kunne for eksempel også genoplive de døde og give synet tilbage til de blinde. For på trods af deres overlegenhed blev både Jesus og Ali udsat for menneskelig uretfærdighed. 

LÆS OGSÅ: Hvem var julens hovedpersoner?

Jesus fik fjender og blev korsfæstet. Ali fik fjender og fik frarøvet sin lederpost, som han var blevet tildelt af Gud, og han endte med at blive dræbt. Alle hans slægtninge og tilhængere blev forfulgt i århundreder.

Ligesom i kristendommen så anerkendes ydmyghed dog også som et storslået karaktertræk i alevismen. Ali havde alverdens muligheder for at leve i rigdom, men han valgte alligevel et meget beskedent liv, ligesom Jesus. 

Men hvor ydmyghed i kristendommen umiddelbart lader til at være et vilkår, er ydmyghed i alevismen et ædelt tilvalg.

Gökhan Seren er alevi-muslim og cand.merc.aud.