Jerusalem

Jerusalems historie rummer mange, mange års stridigheder. Kristendom, Islam og jødedom fylder i byen, og det er en hellig by for alle tre religioner. De tre store religioner gør alle krav på Jerusalem som en grundsten i deres identitet, og der har været utrolig mange konflikter på grund af dette. Her kan du læse om Jerusalems historie, byen som pilgrimsmål og om Jesu tid i den konfliktfyldte by.
Jerusalem er et populært pilgrimsmål. Mange tager dertil for at besøge de steder, som er forbundet med Jesu liv, død og opstandelse. (AP Photo/Dan Baliltyl) Dan Balilty
1. Kort om Jerusalem

Jerusalem har status som hellig by for både jøder, kristne og muslimer, fordi den huser centrale helligdomme for alle tre religioner. Af det gamle jødiske tempelkompleks er dog kun den såkaldte grædemur tilbage. Du kan besøge mange forskellige seværdigheder i byen blandt andet Davidsbyen, Bethesda Dam og naturligvis grædemuren. Den fælles interesse for byen har jævnligt ført til konflikter.

Læs om byens historie og religiøse betydning i dette tema.

 

2. Jerusalems historie
Hellig by

Kampen om Jerusalem er en moderne konflikt

Den muslimske vrede over USA’s præsident, Donald Trumps, anerkendelse af Jerusalem som Israels hovedstad bunder i en tusindårig strid, som dog først blev rigtig sprængfarlig i det 20. århundrede

3. Hellige steder i Jerusalem

10 religiøse steder i Jerusalem

Jerusalem er en by med religiøse steder, der har betydning for millioner af mennesker verden over. Vi har her udvalgt 10 af de vigtigste, som vi vil anbefale, at du besøger, hvis du kommer forbi byen

Historien om Tempelbjerget

Historien om Tempelbjerget er fortællingen om en konflikt, hvor både jøder, kristne og muslimer historisk set har ret til det samme område

4. Jesus i Jerusalem

De sidste dage i Jerusalem

Ifølge kristen tradition besøgte Jesus Jerusalem som teenager. Men historiske detaljer findes ikke om dette besøg. De sidste dage i Jesu liv efter hans ankomst til Jerusalem fra Judæa-ørkenen er derimod meget detaljeret beskrevet i evangelierne. Vi tegner et kort rids af den fascinerende beretning

Jesus i Jerusalem

Blandet med de nutidige politiske spændinger gør de mange arkæologiske udgravninger i Jerusalems gamle bydel det let for den besøgende at fornemme byen, som den var på Jesu tid

5. Pilgrimsmål

Jerusalem som pilgrimsmål

Jerusalem er for de kristne den hellige by, ligesom Palæstina er det hellige land. Jerusalem rummer stederne for Jesus lidelse, død og opstandelse

6. Konflikterne i Jerusalem

Jerusalems hellige krudttønde

I årtier har jøder og muslimer delt Tempelpladsen, deres fælles hellige plads i Jerusalem, på bestemte vilkår. Nu kræver flere jøder bedre adgang

Kirken i verden

Hvornår blev Israel til Palæstina?

Fundet af en indskrift, der efter måneders undersøgelser viser sig at nævne ”Judæa”, kaster lys over det politisk sprængfarlige spørgsmål om, hvornår Israel blev omdøbt til Palæstina

7. Seneste artikler om byen

På Tisha be-Av sørger jøderne over templets ødelæggelse

Den sørgeligste dag i den jødiske kalender er højtiden Tisha b'Av, og rigtig mange ulykker har ramt det jødiske folk på denne dag. Under Tisha b'Av mindes og begræder verdens jøder, at det jødiske tempel blev ødelagt i 586 f.Kr. og atter i 70 e.Kr

Kirkeledere i Jerusalem lukker Gravkirken i protest

Jerusalems forsøg på at opkræve kommuneskat for kommercielt udnyttet kirkeejet land, et nyt israelsk lovforslag om ekspropriering af allerede frasolgt kirkejord og den græsk-ortodokse kirkes frasalg af kirkeejet jord til bosættere er blandt årsagerne til krisen

5 ting Trumps anerkendelse af Jerusalem betyder

Når den amerikanske præsident, Donald Trump, erklærer, at USA nu anerkender Jerusalem som Israels hovedstad og iværksætter en langvarig proces med at flytte den amerikanske ambassade fra Tel Aviv til Jerusalem, betyder det:

Hellig by

Kampen om Jerusalem er en moderne konflikt

Den muslimske vrede over USA’s præsident, Donald Trumps, anerkendelse af Jerusalem som Israels hovedstad bunder i en tusindårig strid, som dog først blev rigtig sprængfarlig i det 20. århundrede

Steen skovsgaard fortæller

Pinsemorgen dansede solen over Jerusalem

Mens Helligånden blev fejret og fejede igennem salen ovenpå, stod jøderne nedenunder og gennemførte deres gamle og traditionelle bønner, som de altid har gjort, skriver Steen Skovsgaard om at opleve den kristne og jødiske pinse på én og samme morgen

Jerusalems hellige krudttønde

I årtier har jøder og muslimer delt Tempelpladsen, deres fælles hellige plads i Jerusalem, på bestemte vilkår. Nu kræver flere jøder bedre adgang

Se flere