23. december: Præst: Der var en engel i kirken

"Jeg tror på engle, som Gud sender til os, og som bekræfter os i troen på, at Gud er nærværende," siger teolog og tidligere sognepræst Agnethe Zimino. Foto: Leif Tuxen.

En kirkegænger så en engel stå ved siden af alteret, fortæller tidligere sognepræst Agnethe Zimino, som er overbevist om, at englene er her hele tiden - synlige eller ej

Har du haft en oplevelse, du ikke kunne forklare? Eller været i en situation, hvor en anden udbrød: "Der må være mere mellem himmel og jord"?

"Jeg synes, jeg har haft flere oplevelser, som jeg ikke kunne forklare på ganske almindelig vis, men i betragtning af, at julen er nær, vil jeg gerne fortælle om en oplevelse, jeg har hørt om:"

"En gammel dame midt i halvfemserne kom til kirke. Da kirketjeneren havde åbnet døren for hende ind til selve kirkerummet, og hun gik ind, kom hun til kirketjenerens overraskelse hurtigt ud og udbrød ganske spontant: 'Rosa, så du den? Englen?'"

"Den gamle dame, som var en trofast kirkegænger, så en stor gigantisk engel, der stod til venstre for alteret ind imod døren til kordegnekontoret. Vores kirketjener så ingenting, men fru Greve Andersen gjorde. Jeg blev så glad. Der var engle i vores kirke. Det var lige, hvad vi trængte til at blive bekræftet i på det tidspunkt i kirkens liv."

Hvordan tolker du den oplevelse?

"Jeg tror, de er der hele tiden. Også selvom vi ikke ser dem sådan rent bogstaveligt. Den gamle dame åbnede mine øjne for den virkelighed, som kan hjælpe os og styrke vores tro på, at også Guds sendebud går i kirke om søndagen."

Hvordan vil du beskrive din tro?

"Jeg gik på besøg hos fru Greve Andersen en af de næste dage. Som præst vil man jo gerne have en øjenvidneskildring, og det fik jeg. Jeg tror på engle, som Gud sender til os, og som bekræfter os i troen på, at Gud er nærværende."

"For mig personligt betyder det mest, at jeg ved, at Gud er tilstede ved sin Helligånd, når vi er sammen i Jesu navn, men jeg kan også glædes ved tanken om Guds engle, som så mange af julens salmer jo taler så smukt og rigtigt om."

Hvad laver du den 24. december? Hvad betyder julen for dig?

"Den 24. december glæder jeg mig til at gå til gudstjeneste, og derefter er det jul i familiens skød, hvor vi har tradition for at synge lige så mange sange og salmer, som vi er antal personer. I år bliver det så til 11 julesange og 11 julesalmer, mens vi lystigt danser omkring juletræet. For mig betyder julen glæde over Jesu komme til jord, men også glæde over, at han er her til stadighed. Samværet med familien betyder rigtig meget for mig! Glædelig jul!"

Agnethe Zimino er teolog og tidligere sognepræst