Mormon: Jesus er min redningsmand

"Det er Jesus, der inspirerer mig til at se på mig selv og andre med overbærenhed og giver mig en lyst til række ud til mine medmennesker, selv i min fattige evne," siger mormon og skuespiller Tomas Ambt Kofod, som her ses i rollen som Jesus i den amerikanske film "The Testaments of One Fold and One Shepherd." Foto: Privatfoto

"Min yndlingsberetning om Jesus er fra Mormons Bog, som vi læser på lige fod med Bibelen," fortæller mormon og skuespiller Tomas Ambt Kofod, som selv har spillet Jesus i amerikanske film

Hvem var Jesus? Og hvad betyder han for dig?

"Jesus er den ene person af Guddommens tre adskilte personer, som er: Faderen (Gud), Sønnen (Jesus) og Helligånden. Alle disse tre personer har det samme formål, som er at hjælpe alle os mennesker sikkert igennem dette liv og hjem til Gud igen, såfremt vi vil modtage deres hjælp. Vi kan ikke klare det på egen hånd. Selvom de alle tre arbejder på samme opgave, har de forskellige funktioner."

"I overordnede træk, er Faderen far til den del af vores væsen, som vi kalder vores ånd (af og til osse kaldet vores sjæl). Forældrene til den del af vores væsen, som vi kalder vores krop, er vores jordiske far og mor. Faderen er den, vi tilbeder, og Han er den store skaber og organisator. Jesus er Guds søn i den forstand, at Faderen er far både til Jesu ånd og hans krop. Jesu mor var Jomfru Maria. Jesus er vores åndelige storebror og vores frelser. Helligånden er en person af ånd, som ikke har en krop. Han kan kun være på et sted af gangen, men Hans kraft kan være et ubegrænset antal af steder samtidigt. Hans opgave er at vidne for os om eksistensen og sandheden af de andre to, nemlig Faderen og Sønnen. På den måde kan vi som mennesker få fuldstændigt personlig klarhed om guddommens realitet, uanset hvad andre mennesker måtte mene. Det er vidunderligt i mine øjne."

"For mig er Jesus min redningsmand. Han er mit store forbillede, min bedste ven og min storebror. Han elsker mig fuldstændigt betingelsesløst og kommer mig til undsætning gang på gang. Mine ufuldkommenheder bliver opslugt i Hans aldrig svigtende kærlighed, og jeg har et helt personligt forhold til Ham. Det er - med ord - en umulighed at beskrive hvad Han betyder for mig, udover det trivielle ord ALT. Det er Ham, der inspirerer mig til at se på mig selv og andre med overbærenhed og giver mig en lyst til række ud til mine medmennesker, selv i min fattige evne. Han er min talsmand hos Faderen. Han er den eneste, der kan befri mig for konsekvenserne af mine synder, og han gør det. Jeg kan hverken forstå eller forklare, hvordan Han kan elske mig så højt, men jeg kan mærke det, og det må jeg stille mig tilfreds med for nu. Jeg undres fortsat."

Hvad mener du var det vigtigste, Jesus gjorde?

"Jesus gjorde mange vidunderlige ting, mens han gik på Jorden. Han underviste, han helbredte folk og bragte endda nogle døde tilbage til livet. Han var et omvandrende eksempel på næstekærlighed. Alle disse ting var der også andre, der gjorde, men ingen lige så rent og fuldkomment som Ham. Men den allervigtigste ting, som Jesus gjorde, som ingen andre gjorde eller kunne gøre, var at udvirke forsoningen for hele menneskeheden. Hans primære opgave var at tage konsekvenserne af hele menneskehedens synder på sig, så vi selv kan blive fri for dem, og stå rene i Guds øjne. Kun igennem indre og ydre oprydning af vores væsen (som udelukkende opnås igennem ibrugtagning af forsoningen) kan vi - efter dette liv er endt - vende tilbage til den Gud vi udsprang fra, førend vi påbegyndte denne jordiske vandring."

Hvad laver du den 24. december markerer du Jesu fødsel?

"Den 24. december fejrer vi, at det lille jesusbarn blev født. Vi samles ofte i kirken til et lille musikalsk præget kirkemøde. Det er ikke en normal gudstjeneste, men bare en kort lille sammenkomst, som hjælper tankerne ind på den oprindelige mening med julen. I vores familie har vi af og til gået rundt hos nogle af vores gode naboer og sunget nogle få vers af et par gode julesange, og ønsket dem god jul. Det er altid meget hjertevarmt og opbyggende. Så går vi hjem og spiser andesteg og ris á l'amande med dertilhørende mandelgave. Derefter danser vi omkring juletræet og pakker gaver op. Kort sagt: meget dansk."

Hvad er dit yndlingscitat af eller yndlingsberetning om Jesus?

"Min yndlingsberetning om Jesus er fra Mormons Bog, som vi læser på lige fod med Bibelen. Det foregår på et af de amerikanske kontinenter, umiddelbart efter Jesu opstandelse. Han besøger de oprindelige indbyggere - som vi kalder indianerne - og underviser dem. Han helbreder de syge og trængende. Men allerbedst bliver det, når han velsigner alle de små børn. Et efter et. Dernæst bliver de betjent af engle som stiger ned fra himmelen. Det er et af de mest rørende og kærlige steder i alle de hellige skrifter. Det fortæller mig, at Gud husker og elsker alle sine børn, uanset hvor i verden vi befinder os, og at alt, hvad Gud har til os, kan blive vores, hvis vi blot vil åbne vores hjerter for Ham. Det er min lille julebøn. Amen, og rigtig glædelig jul!"

Tomas Ambt Kofod er medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, også kaldet mormonerne.