Indsigt

Julen er under angreb, eller er den?

Fronterne er skarpt trukket op mellem værdikrigerne, der holder julen hellig, og de store liberale virksomheder, der af frygt for at støde kunderne hellere vil sige happy holidays (glædelige feriedage, red.) eller kalde juletræet for et holiday tree (ferietræ, red.) eller family tree (familietræ, red.), skriver Niels Valdemar Vinding Foto: Michella Ermark.

Det er ikke nyt, at julen bliver forstået som værende under angreb eller noget, der i særlig grad skal værnes om. Igennem det 19. og 20. århundrede har det været et tilbagevendende tema, at julen skulle være truet, påpeger postdoc Niels Valdemar Vinding

På sociale medier, på højreorienterede blogs og hos toneangivende politikere har der i de sidste par uger været optræk til voldsom forargelse og kritik over, at ordet – og dermed også selve begrebet – jul tilsyneladende er blevet skiftet ud med vinter.

Således har man her i november kunnet læse, at IKEA skulle pynte op til vinterfest, at Føtex havde erstattet julebollen med en vinterbolle, og at Aldi ville sælge vintermedister i stedet for julemedister. Den bagvedliggende årsag, kan man forstå på kritikken, er en kulturfjendsk politisk korrekthed og såkaldt ’knæfald for islam.’

Alle tre anklager er blevet kategorisk afvist af virksomhederne, som ikke kan forstå konspirationsteorierne, når nu ”hylderne bugner af juleknas og julehygge”, som Kasper Reggelsen, pressechef for Salling Group, siger det. Også ideen, om at vintermedisteren, som jo er svinekød, skulle have nyt navn af et misforstået politisk korrekt hensyn til muslimer, virker besynderlig.

Alligevel kalder Dansk Folkepartis Peter Skaarup på sin Facebook-profil det for en ”ny og træls tendens, hvor ordet vinter har erstattet ordet jul”.

Tendensen er ikke ny

Imidlertid er det hverken en ny tendens, at julen angiveligt skulle være under angreb, eller at det for det højrepopulistiske segment skulle være træls.

Det er ikke nyt, at julen bliver forstået som værende under angreb eller noget, der i særlig grad skal værnes om. Igennem det 19. og 20. århundrede har det været et tilbagevendende tema, at julen skulle være truet. Om det har været på grund af den moralske slaphed, der blev gjort op med i Victoria-tidens England, eller om det har været jøderne i mellemkrigstiden, eller om det har været som en trussel fra kommunismen i det 20. århundrede, eller om det har været på grund af kommercialiseringen, så har truslen været at forstå som ganske alvorlig – og hyppigt tilbagevendende.

Krigen mod julen

I den form, som truslen har nu, er det blevet til en ”War on Christmas” (”krig mod julen”, red.), som de amerikanske FOX News-værter John Gibson og Bill O'Reilly kaldte det i 2005 og 2006.

Fronterne er skarpt trukket op mellem værdikrigerne, der holder julen hellig, og de store liberale virksomheder, der af frygt for at støde kunderne hellere vil sige happy holidays (glædelige feriedage, red.) eller kalde juletræet for et holiday tree (ferietræ, red.) eller family tree (familietræ, red.). I Californien i 2004 blev juletræet dog reddet af guvernør-helten Arnold Schwarzenegger.

Også den amerikanske kaffekæde Starbucks’ kaffekopper til sæsonen i minimalistiske røde og grønne farver ses som et klart udtryk for, at Kristus og julen er ved at forsvinde.

Samtidig er den politiske korrekthed nærmest blevet til sin egen modsætning, hvor man i kamp mod dem, der kunne føle sig krænket, nu selv er julekrænket af en jule-anstødelig adfærd.

Mediestrategisk kamp for DF

At det skulle være særligt træls for eksempelvis Peter Skaarup, hvis julen skulle komme under angreb, er heller ikke overbevisende. Det er derimod meget mere sandsynligt, at det for Dansk Folkeparti og ligesindede er endnu en af den slags historier, der uden meget hold i virkeligheden, kan ophidse kernevælgere og samtidigt pege på den store (jule-)syndebuk, nemlig muslimerne.

En mere eller mindre konspiratorisk krig mod julen virker ifølge amerikanske meningsmålinger overbevisende på næsten 7 ud af 10 vælgere. At sæderne står for fald, og at de mest skattede traditioner nu også forsvinder i krigen mod julen, passer fint ind i det verdensbillede, som mange deler. Tilsyneladende også i Danmark.

Samlet set synes erfaringerne fra det konservative USA så overbevisende effektive for den kulturkonservative mediemaskine, at fristelsen til at prøve forargelsen må være for stor til at forbigå for Dansk Folkeparti.

Niels Valdemar Vinding er cand.mag., ph.d. og postdoc ved Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier. Han skriver religionsanalysen ved religion.dk.